Flere netkort i samme puter?
Fra : Klaus G.

Dato : 30-01-08 20:02

Hej.

De fleste moderne bundkort i dag kommer jo med 2 eller flere netkort. Da jeg
ikke kan retfærdiggøre købet af en 1000mbit switch, så må jeg nøjes med min
gamle 16ports 3Com 100mbit switch. Men 100mbit er sq ved at være lige lidt
nok i disse dage hvor de fleste folk har harddiske på over 500gb
efterhånden.

Det jeg tænkte på, er så om det kan lade sig gøre at tilslutte begge netkort
til samme switch og så køre noget samarbejde mellem de to netkort så man
køre 200mbit? Eller kan man f.eks. dele nogle bestemte harddiske til det ene
netkort og nogle andre diske til det andet netkort?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-01-08 20:13

Den Wed, 30 Jan 2008 20:01:56 +0100 skrev Klaus G.:

> Hej.
> Men 100mbit er sq ved at være
> lige lidt nok i disse dage hvor de fleste folk har harddiske på over
> 500gb efterhånden.

Selv hej.
Kan du forklare den sammenhæng lidt nærmere?

MVH.
Karl Erik.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-01-08 20:21

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i en meddelelse

> Selv hej.
> Kan du forklare den sammenhæng lidt nærmere?

Jeg tror det Klaus mener er at livet er for kort til at hente 500giga via
100megabit net.

/Dennis

Fra : Klaus G.

Dato : 30-01-08 20:24

> Jeg tror det Klaus mener er at livet er for kort til at hente 500giga via
> 100megabit net.
Nemlig ja.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-01-08 20:19

> [...]
> så man køre 200mbit? Eller kan man f.eks. dele nogle bestemte harddiske
> til det ene netkort og nogle andre diske til det andet netkort?

Så skal du lave noget trunking - det kræver en switch i den anden ende der
forstår det (Jeg har en HP 4000M til at stå- du ved hvor jeg bor Klaus ;))
Det går helt i spunk hvis du bare sætter begge netkort i.
Du kan med fordel sætte et crossover kabel til det ene netkort og til den
anden maskine der nu har databehovet. Er det flere maskine er den nemme
løsningen gigabit. En 5ports gigaswitch er til at betale for menneskepenge

/Dennis

Fra : Klaus G.

Dato : 30-01-08 20:25

> Så skal du lave noget trunking - det kræver en switch i den anden ende der
> forstår det (Jeg har en HP 4000M til at stå- du ved hvor jeg bor Klaus ;))
Den er jo også dejlig handy den lille kasse der :)

> Det går helt i spunk hvis du bare sætter begge netkort i.
Æv...

> [...]
> løsningen gigabit. En 5ports gigaswitch er til at betale for menneskepenge
5port er bare for lidt...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-01-08 20:29

> Den er jo også dejlig handy den lille kasse der :)

> Æv...

> 5port er bare for lidt...

Jam så 24 da

Til 972 inklusiv fragt

/Dennis

Fra : fix

Dato : 31-01-08 01:40

> Den er jo også dejlig handy den lille kasse der :)

> Æv...

> 5port er bare for lidt...
Det er vel ikke altid alle maskiner skal flytte gigamængder til alle?
Jeg klarer mig fint med min 100Mb switch centralt og så en 5 * 1Gb ved
"rodebordet" den har så som det ene ben fat i min multimedieserver.

finn

Fra : Klaus G.

Dato : 31-01-08 16:07

> Det er vel ikke altid alle maskiner skal flytte gigamængder til alle?
> Jeg klarer mig fint med min 100Mb switch centralt og så en 5 * 1Gb ved
> "rodebordet" den har så som det ene ben fat i min multimedieserver.
Når man er til LAN med vennerne, og der er en måned eller mere imellem. Så
skal der flyttes betydelige mængder. Sidste gang jeg var til LAN(4dage
mellem jul og nytår), der sagde mit DU-Meter at der ialt blev uploadet 1.5TB
fra min computer af. Og over 100mbit, ja så er det jævnt langsomt :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-01-08 17:21

Klaus G. wrote:

> mellem jul og nytår), der sagde mit DU-Meter at der ialt blev uploadet 1.5TB
> fra min computer af. Og over 100mbit, ja så er det jævnt langsomt :)

Det er den størrelsesorden vi henter fra internettet i løbet af en
weekend

Jesper Poulsen

Fra : Klaus G.

Dato : 31-01-08 22:42

> Det er den størrelsesorden vi henter fra internettet i løbet af en
> weekend
lol :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 10:49

Klaus G. wrote:

> lol :)

100Mbit internetopkobling med fri trafik.

Jesper Poulsen

Fra : Michal

Dato : 30-01-08 20:27

On Wed, 30 Jan 2008 20:19:00 +0100, Dennis wrote:
> Så skal du lave noget trunking - det kræver en switch i den anden ende der
> forstår det (Jeg har en HP 4000M til at stå- du ved hvor jeg bor Klaus ;))
> Det går helt i spunk hvis du bare sætter begge netkort i.

Ikke nødvendigvis... så længe netkortene ikke er bridget er der jo intet
loop :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-01-08 20:38

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis... så længe netkortene ikke er bridget er der jo intet
> loop :)

Næe men så skal det være forskellige ip segmenter - det var ikke lige det
klaus ville opnå som jeg forstår det.

/Dennis

Fra : Michal

Dato : 30-01-08 20:24

On Wed, 30 Jan 2008 20:01:56 +0100, Klaus wrote:
> Det jeg tænkte på, er så om det kan lade sig gøre at tilslutte begge netkort
> til samme switch og så køre noget samarbejde mellem de to netkort så man
> køre 200mbit?

Ja, men switchen og dine netkortdrivere/software skal understøtte det.

Det kaldes lidt forskelligt afhængigt af producenter, men etherchannel,
802.3ad og bonding er nogle af udtrykkene.

> Eller kan man f.eks. dele nogle bestemte harddiske til det ene
> netkort og nogle andre diske til det andet netkort?

Ja, prøv at tildele dine netkort to forskellige ip-adresser (en adresse
pr. netkort) og eksperimenter lidt :)

--
Venlig Hilsen
Michal