Hjælp til opsætning af NAS (Synology DS207~
Fra : Jan Hougaard

Dato : 29-01-08 16:32

Efter flere dages forsøg må jeg be' om hjælp fra gruppen

Jeg vil gerne kunne tilgå NAS'ens muligheder for visning af billeder,
deling af filer mm fra alle vores pc'er og internettet.

NAS: Synology DS207
Router: Zyxel P-2602 D1A
Switch: D-Link DGS-1008D
Udbyder: Fullrate (min IP: 90.185.xx.xxx)

Hvad skal der stilles på for at jeg kan få det til at virke?
Gerne så detalieret som mulig, da jeg ikke er så skarp på dette felt

--
Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 29-01-08 16:38

"Jan Hougaard" <jahoni@jahoni.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad skal der stilles på for at jeg kan få det til at virke?
> Gerne så detalieret som mulig, da jeg ikke er så skarp på dette felt

Jeg har en DS-106E. Jeg går ud fra, at opsætningen er den samme.

Du skal have fat i drivemap værktøjet og have lavet nogle drev for
henholdsvis photo, public og ftp. Sådan har jeg ihvertfald gjort.

Dernæst skal du have aktiveret de forskellige funktioner (photostation, ftp
og lign.).

Du skal have forwardet portene 21 (evt. 20) og 80 (evt. 81) til din ftp og
photostation fra din router.

Herefter skal du have oprettet nogle brugerkonti. Det er en længere
forklaring, men jeg er helt sikker på, at din manual kan hjælpe dig på vej.

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 29-01-08 17:24

Jesper Laursen wrote:
> [...]
>
> Herefter skal du have oprettet nogle brugerkonti. Det er en længere
> forklaring, men jeg er helt sikker på, at din manual kan hjælpe dig på vej.

Her er der en del, du også skal have fat i. Såsom Synology Assistant o.s.v..

Desuden er der manual:

http://www.synology.com/enu/support/download.php#DS207+

Fra : Jan Hougaard

Dato : 29-01-08 19:06

"Jesper Laursen" <jesper.laursen@fjernfjernit.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har en DS-106E. Jeg går ud fra, at opsætningen er den samme.

Det er det sikkert....

> Du skal have fat i drivemap værktøjet og have lavet nogle drev for henholdsvis photo, public og ftp. Sådan har jeg
> ihvertfald gjort.

Det har jeg gjort.

> Dernæst skal du have aktiveret de forskellige funktioner (photostation, ftp og lign.).

Også det...

> Du skal have forwardet portene 21 (evt. 20) og 80 (evt. 81) til din ftp og photostation fra din router.

I routeren -
NAT - Portforwarding har jeg tastet 20 + 12 og 80 + 81
Server IP Address er 90.185.xx.xxx

Det har bare ikke hjulpet.
Hvis jeg i min browser taster: https://192.168.1.40 bliver jeg sendt til Synology's Disk Station.
Men hvis jeg taster´: https://90.185.xx.xxx bliver jeg sendt til routerens åbningsskærm.

> Herefter skal du have oprettet nogle brugerkonti. Det er en længere forklaring, men jeg er helt sikker på, at din
> manual kan hjælpe dig på vej.

Det tror jeg nok jeg har styr på.

Fra : Kasper

Dato : 29-01-08 19:17

"Jan Hougaard" <jahoni@jahoni.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Også det...

> I routeren -
> NAT - Portforwarding har jeg tastet 20 + 12 og 80 + 81

Enten flytte eller slå remote manegment fra..

Kasper

Fra : Jan Hougaard

Dato : 29-01-08 19:35

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i meddelelsen news:479f6db9$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Enten flytte eller slå remote manegment fra..

Under Remote Managenemt står der dette:

For WWW
Port: 80
Access Status: LAN & WAN
Secured Client IP: All (valgt)
Selected: 0.0.0.0

Note :
1: For UPnPto function normally, the HTTP service must be available for LAN computers using UPnP.
2: You may also need to create a Firewall rule

For FTP
Port: 21
Access Status: LAN & WAN
Secured Client IP: All (valgt)
Selected: 0.0.0.0

Note :
You may also need to create a Firewall rule

Ud over det valgte i Access Status kan jeg vælge: Disable, WAN, LAN

Fra : brian

Dato : 29-01-08 20:16

On Tue, 29 Jan 2008 19:34:53 +0100, "Jan Hougaard"
<jahoni@jahoni.invalid> wrote:

Prøv at tilgå med 90.185.51.xxx:21
og port hvad du nu har forwardet til NAS
(når du bruger explorer vil den pr def. forvente svar fra port 80 hvis
ikke andet angives)

Men vær opmærksom på at ikke alt software kan tilgåes med brug af
explorer (men kan du internt kan du sikkert også eksternt)

Dog er det ikke alle routere der kan håndtere kald inde fra lan ud på
nettet og retur til samme lan.

Så må du evt teste fra anden destination.

Hilsen

Brian

Fra : Jan Hougaard

Dato : 29-01-08 20:38

"brian" <no@no.dk> skrev i meddelelsen news:5huup3pmue38ggu4348ghcm9ajc0rmbnoj@4ax.com...

> Prøv at tilgå med 90.185.51.xxx:21

Siden kan ikke vises.

> og port hvad du nu har forwardet til NAS
> (når du bruger explorer vil den pr def. forvente svar fra port 80 hvis
> ikke andet angives)

Hvis jeg skriver: 90.185.51.xxx:80

Kommer jeg til roterens Login side.
Det samme hvis jeg undlader :80

> Så må du evt teste fra anden destination.

Det er bare ikke lige så nemt

Fra : brian

Dato : 29-01-08 21:07

>Siden kan ikke vises.

Oki der kan være to fejl
1. routeren har ikke forwardet port 21 til 192.168.1.40
2. ftp'en er ikke korrekt sat op.

>Hvis jeg skriver: 90.185.51.xxx:80
>
>Kommer jeg til roterens Login side.
>Det samme hvis jeg undlader :80

Ja for der står i routeren at
For WWW
Port: 80
Access Status: LAN & WAN
Secured Client IP: All (valgt)
Selected: 0.0.0.0

så det er klart at routeren svarer.
Du kan lave remote access om fra port 80 til noget andet eks 7654

og så lige checke at port 80 bliver forwardet til nas stationen

PS jeg kan ikke engang pinge din router fra wan siden den svarer ikke
måske der er ting i din router der afviser acces fra wan siden.
Men kender desværre ikke din router så ved ikke hvad du skal checke.
manual er desværre pt mit bedste forslag.

Jeg har prøvet at tilgå din router fra udersiden men den svarer heller
ikke.

Så der er nok noget roderi inden i routeren du skal igennem.

>Det er bare ikke lige så nemt

Nej ikke før man er på besøg hos en anden.

Brian

Fra : Kasper

Dato : 29-01-08 22:47

> så det er klart at routeren svarer.
> Du kan lave remote access om fra port 80 til noget andet eks 7654

så ikke du lige har skrevet det :(

> [...]
> Men kender desværre ikke din router så ved ikke hvad du skal checke.
> manual er desværre pt mit bedste forslag.

hvordan fik du hans eksterne IP?
routeren kan have ping disabled?

Kasper

Fra : brian

Dato : 29-01-08 22:53

On Tue, 29 Jan 2008 22:47:21 +0100, "Kasper" <kasper@kasper.kasper>
wrote:

>så ikke du lige har skrevet det :(

næ ser desværre også selv at man sidder og skriver og sender og så er
der en anden der lige har skrevet det. men en god ting kan ikke lige
skrives for tit.

>hvordan fik du hans eksterne IP?
>routeren kan have ping disabled?

Ja og derfor skrev jeg også lige at jeg ikke kender routeren og ikke
lige ved hvad der måske skal enables og disables.

ip adresse æh er det lige det rigtige sted at oplyse en ting er at man
kan grave den frem en anden er jo at give en opskrift til alle, og da
nogle måske sidder og roder for at få noget til at virke så slår mange
alt sikkerhed fra for at eliminere denne faktor. Altså ville jeg give
en opskrift på at hacke/have direkte adgang.

hilsen

Brian

Fra : Janus

Dato : 31-01-08 13:28

brian den 29-01-2008 21:06:

> Nej ikke før man er på besøg hos en anden.
>
> Brian

Du kan evt bruge din mobiltlf

Fra : N/A

Dato : 09-03-08 22:45

Fra : N/A

Dato : 09-03-08 22:45

Fra : Kasper

Dato : 29-01-08 22:44

> "Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i meddelelsen

> [...]

Remote management skal ikke stå til port 80 hvis du vil have din webserver
på port 80.

du skal sætte den ene af dem til port ex.vis 81, jeg foreslår det er remote
managment du gør det ved... så vil:

http://din ip give dig din nas
http://din ip:81 give dig remote management

remote management får port 80 før du selv kan tildele den... højere
prioritet

Kasper

Fra : Jan Hougaard

Dato : 30-01-08 19:15

> [...]
> http://din ip:81 give dig remote management
>
> remote management får port 80 før du selv kan tildele den... højere prioritet

Jeg ved ikke hvad Remote Management betyder, men hvis RM står til f.eks. 81,
skal jeg skrive http://192.168.1.1:81 for at tilgå router opsætning.
Men det er måske det der er meningen?

Hvis jeg i browseren skriver http://192.168.1.40/photo/ kommer jeg til Photo Station.
http://192.168.1.40 = NAS'ens websiden.
http://90.185.51.xxx/ = router opsætning.
http://90.185.51.103/photo = "Siden kan ikke findes"

Men jeg kan ikke komme i kontakt med den fra internettet.

Fra : fix

Dato : 31-01-08 01:32

> Jeg ved ikke hvad Remote Management betyder, men hvis RM står til f.eks.
> 81,
> skal jeg skrive http://192.168.1.1:81 for at tilgå router opsætning.
Remote Management betyder "tilgå router opsætning fra remote"
således at du fra en anden lokation end dit eget net, kan tilgå
opsætningssiden. Hvis du ikke har en [meget] god grund til dette, så slå den
for guds skyld FRA.

> Men det er måske det der er meningen?
>
> Hvis jeg i browseren skriver http://192.168.1.40/photo/ kommer jeg til
> Photo Station.
Hvilket er fint, så virker fotostationen
> http://192.168.1.40 = NAS'ens websiden.
også fint, din webserver virker jo, og Mainsiden defaulter til NAS.
ønsker du ikke dette skal vi kigge på andre ting, port eller
virtualdomains. - den tager vi når basis virker!
> http://90.185.51.xxx/ = router opsætning.
Det er så fordi du har remote management slået til, hvorfor routeren svarer
med dens adgang.
Når du slår remote management fra, OG forwarder port 80 til 192.168.1.40 så
vil:

> http://90.185.51.103/photo give din fotostation fra internettet.

derudover kan der leges med andre porte hvis du har behov, men få ovennævnte
til at virke først.

finn

Fra : N/A

Dato : 09-03-08 22:45

Fra : kinkysylle@hotmail.c~

Dato : 09-03-08 15:11

Kære Allesammen,

Håber I har lidt mere tålmodighed, for nu har jeg fedtet med det her i
2 dage, og det virker sgu' stadig ikke...
Håber i kan hjælpe.

Jeg har fullrate, en Zyxel router fra fullrate (Prestige2602R-61) og
en D-Link514 wireless router

Her til sidst har jeg forsøgt at (jf http://www.fullrate.dk/support/opsaetning_af_udstyr_porte.php)
forwarde Zyxel port 80 til 192.168.0.1 (min wireless router)

Herefter forsøgt at forwarde min D-link wireless router til
192.168.0.33

- når jeg så forsøger via en explorer at logge på min eksterne ip add.
(fundet via showip.com) som
http://xxx.xxx.xx.xx

så sker der ingenting (da jeg startede dette projekt kom Zyxel
routeren frem)

-hvis jeg prøver
http://xxx.xxx.xx.xx/photo/
sker der ligeledes ingenting!!- øv!

ER der noget jeg har misforstået? - er der nogen der kan hjælpe?
jeg har kommenteret nedenstående også:

> [...]
> således at du fra en anden lokation end dit eget net, kan tilgå
> opsætningssiden. Hvis du ikke har en [meget] god grund til dette, så slå den

hvordan gør man det? Under RMA kan man for ftp, telnet og web vælge
diable, LAN only, WAN only. Og vælger man disable, så crasher
routeren.derudover kan man vælge selekterede ip add som kan accesse
routeren.

> Hvilket er fint, så virker fotostationen

>http://192.168.1.40= NAS'ens websiden.
> også fint, din webserver virker jo, og Mainsiden defaulter til NAS.

Begge disse kan jeg også få til at virke- altså med .33 til sidst -
men det gør vel ingen forskel

> [...]
> med dens adgang.
> Når du slår remote management fra, OG forwarder port 80 til 192.168.1.40 så

Se venligst ovenfor. http://90.185.51.xxx/ giver ikke længere router
opsætning
skal man forwarde Zyxel til iNAS'ens interne ip? -eller skal Zyxel
forwardes til D-links's interne som så skal forwardes til iNAS'en?

Håber meget i kan og vil hjælpe - jeg er snart hårløs :)

Fra : Hans

Dato : 10-03-08 00:34

kinkysylle@hotmail.com wrote:

> [...]
> forwardes til D-links's interne som så skal forwardes til iNAS'en?
>
> Håber meget i kan og vil hjælpe - jeg er snart hårløs :)

Hvad er problemet?

Der er både adgang via HTTP og FTP til din NAS.

Du skal blot have slået NAT loopback til i din Zyxel router:

http://www.adsltips.dk/zyxel.php

Brug vejledningen fra Fullrate, hvordan du logger på via Telnet, da det nok
afviger fra eksemplet.

Hans

Fra : kinkysylle@hotmail.c~

Dato : 09-03-08 15:13

Kære Allesammen,

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 22:45

Hva hvis du tilslutter dit kabel fra din pc, direkte til Zyxel-routeren?
Hvilken IP får du så? (hedder den 192.168.x.x eller er det din eksterne
ip du får?)

Hvad hedder den når du tilslutter den til din d-link?

/Jacob

Fra : N/A

Dato : 10-03-08 05:12

Fra : skibber

Dato : 18-03-08 22:22

On 09-03-2008 22:12:51, wrote:
> [...]
> forwardes til D-links's interne som så skal forwardes til iNAS'en?
>
> Håber meget i kan og vil hjælpe - jeg er snart hårløs :)

Ja det er til at få lang næse af.
:-/

Jeg kan heller ikke få min Synology igennem min router Linksys WRT 54GS
(Tomato firmware) på trods af at port 80 og 21 er forwarded hmm. nul ftp nul
hjemmeside. kun intern forbindelse, ingen adgang fra internettet.

Nu har jeg prøvet at tilslutte nas'en direkte på en af mine forbindelser ud
af huset alså udenom nogen form for router,sat nasens kører på en direkte
forbindelse (tdc adsl)ud/ind af huset (opsætningen til direkte forbindelse er
under menuen http på min 207+) og så er der forbindelse til både med ftp
webserver, ingen problemer overhovedet.

Så hvad der går galt med port forwardningen i routeren har jeg ikke fundet ud
af inu men jeg vil prøve en anden router.

Ps. Der er ny Firmware til Synonoly, som lige er frigivet.

/skibber

Fra : skibber

Dato : 20-03-08 11:43

On 18-03-2008 22:21:56, "skibber" wrote:

> [...]
> ud af inu men jeg vil prøve en anden router.
>
> Ps. Der er ny Firmware til Synonoly, som lige er frigivet.

Det var så det, nu er mine problemer løst
fejlen var min,så der er tid til at grine af sit eget skvader hoved.
:-/

Havde brugt de samme porte til en anden pc der
ikke er i brug mere,disse blev slettet op oprettet igen
til min Nas og alle problemer forsvandt.

Sådan er det når men er gået på pension,den øverste bøtte
er så også gået på pension og skal lige vækkes op igen.

/skibber

Fra : N/A

Dato : 09-03-08 22:45

Fra : kinkysylle@hotmail.c~

Dato : 09-03-08 17:13

On 9 Mar., 22:45, Jacob Fich <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> wrote:
> [...]
> ip du får?)
>
> Hvad hedder den når du tilslutter den til din d-link?

Hej Jacob,
Tak for dit hurtige svar.
Ligemeget om den ryger i Zyxel eller i D-link routeren, så får den
192.168.x.x
hjælper deT?

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 05:12

Hvis jeg var dig, ville jeg deaktivere DHCP i din D-Link, og så
tilslutte netkablet fra din zyxel til din D-Link via LAN-til-LAN,
således at det er din Zyxel der giver dig IP.
Når du har gjort dette, vil jeg mene at det er MEGET nemmere at tildele
porte til intern IP.

Som Hans skriver, kan det også være at du skal slå NAT loopback til i
din Zyxel router...

Håber det kan hjælpe lidt.

Fra : Hans

Dato : 10-03-08 07:10

Jacob Fich wrote:
> [...]
> tildele porte til intern IP.
>
> Som Hans skriver, kan det også være at du skal slå NAT loopback til i

Alternativt få en offentlig fast ip, så Zyxel routeren bliver en bridge, da
det kun koster en 10'er om måneden hos Fullrate.

Hans