switch og netværk
Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 28-01-08 19:43

Hej alle,

Jeg har i et år haft en fin forbindelse hos Cybercity (10MBit/1Mbit), der
har fungeret fint.

Efter routeren fra Cybercity har jeg en switch, med kabel ned til hver
computer.

Det har fungeret fint indtil for en uge siden. Der begynde min forbindelse
af forsvinde og komme igen, og i det hele taget være meget ustabil. Jeg
havde ikke ændret noget hverken hardwarmæssigt eller softwaremæssigt.

Jeg har fundet ud at, at forbindelsen fra og med routeren og ud, fungerer
fint.

Men det er som on switchen, eller kablerne, er holdt op med at virke.

Efter at have købt ny switch, virkede det stadigvæk stadigt ikke.

Tog jeg derimod kablet direkte fra routeren og til den ene computer, virkede
det fint med det samme (så det kan heller ikke være netkortene den er galt
med).

Hvad kan der være gået galt?

Kan Cybercity (ved en fejl) være kommet til at lukke for muligheden for at
have to computere på samme router (via switch) eller noget i den stil?

Håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-08 20:43

On Mon, 28 Jan 2008 19:43:15 +0100, "Thomas Ellegaard"
<tho.ell@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har i et år haft en fin forbindelse hos Cybercity (10MBit/1Mbit), der
>har fungeret fint.

Godt for dig...

>Efter routeren fra Cybercity har jeg en switch, med kabel ned til hver
>computer.

Udmærket..

> [...]
>havde ikke ændret noget hverken hardwarmæssigt eller softwaremæssigt.
>
>Jeg har fundet ud at, at forbindelsen fra og med routeren og ud, fungerer

Ok, så er det på plads...

>Men det er som on switchen, eller kablerne, er holdt op med at virke.
>
>Efter at have købt ny switch, virkede det stadigvæk stadigt ikke.

Ok, så ligger problemet i hvert fald ikke i switchen.

>Tog jeg derimod kablet direkte fra routeren og til den ene computer, virkede
>det fint med det samme (så det kan heller ikke være netkortene den er galt
>med).

Ok, Problemet ligger heller ikke i routeren...

>Hvad kan der være gået galt?
>
>Kan Cybercity (ved en fejl) være kommet til at lukke for muligheden for at
>have to computere på samme router (via switch) eller noget i den stil?

Nope, det er i hvert fald ikke Cybercity's fejl...

Så det må enten være et kabelproblem, eller et opsætningsproblem på
en-eller-flere af de lokale maskiner. Opsætningsproblem kan f.eks vore
at du ved en fejl har fået en extra DHCP-server ind på nettet, eller
måske noget malware / virus / trojaner der 'piller' ved
netværksindstillingerne og bruger din båndbredde.

Du kommer til at køre systematisk fejlsøgning med værktøjer som Ping,
Tracert, Netstat og Ipconfig.

Start f.eks med at køre IPCONFIG /ALL på alle maskiner: Check at de
får korrekte værdier af ip-adresse, dns-server og gateway.

'Leg' med Ping og Tracert på alle maskiner. Fra hver maskine pinger du
systematisk alle de øvrige maskiner en-efter-en på både ip-adresse og
navn. Du pinger også routeren og evt en extern adresse. Det
interessante er sæ'følig de steder for forbindelsen er langsom, eller
slet ikke er der.

Kør også en NETSTAT -a på alle maskiner. Kig efter maskiner der har
åbnet et utal af forbindelser uden at der egentlig kører noget på
maskinen. Mange forbindelser ud af huset kan tyde på uautoriseret
aktivitet som f.eks en bagdør / trojaner.

Nu har noget at rode med resten af aftenen. Vend gerne tilbage hertil
med flere oplysninger og spørgsmål. God fornøjelse.