Problem med tabeller
Fra : Lasse Jørgensen

Dato : 26-01-08 14:57

Jeg har et problem med at få nogle tabeller sat rigtigt ind på
min side. Siden er bygget op omkring en række tabeller, men nu
vil jeg gerne placere to tabeller ved siden af hinanden inde i en
anden tabel. Hvis jeg kun sætter en tabel ind med to kolonner så
rykker midten sig hvis der står mere tekst i den ene side end den
anden. Kan man forhindre dette? Allerhelst ville jeg gerne have
to tabeller inde i en tabel men hver gang jeg prøver så kommer
den ene tabel altid nedenunder den anden?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-08 15:25

Lasse Jørgensen skrev:

> Jeg har et problem med at få nogle tabeller sat
> rigtigt ind på min side.

Må vi se siden?

> Allerhelst ville jeg gerne have to tabeller inde i en
> tabel men hver gang jeg prøver så kommer
> den ene tabel altid nedenunder den anden?

Det er den klassiske fejl ved tabeldesign, og derfor
du bør finde en helt anden løsning.

Det kommer vi til når vi ser den

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jørgensen

Dato : 26-01-08 17:02

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Må vi se siden?

> Det er den klassiske fejl ved tabeldesign, og derfor
> [...]
Herunder ses siden:
http://myfootball.dk/site/Link/betting.html

Der er i midten af siden i den tabel som hedder linkguide. Jeg
vil gerne lave to tabeller inde i den tabel således at de to
tabeller er uafhængige af hinanden

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-08 22:39

Lasse Jørgensen skrev:

> vil gerne lave to tabeller inde i den tabel
> således at de to tabeller er uafhængige af
> hinanden

Du har allerede tabeller i tabeller i tabeller, og
nu vil du lave endnu flere - det bliver, og er
allerede komplet uoverskueligt.

For mig at se er der kun nogle få blokke, der
bare skal stables oven på hinanden, en topbar,
topmenu og banner - og bagefter menu, indhold
og en footer.

Det kan alt sammen laves helt enkelt med <div>
og css og lidt float.

Start med en standardoverholdende doctype, da
du ellers vil få vanskeligt ved at få det ensartet i
alle browsere - og start forfra inden du kommer
for langt ud i hampen

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : t.vang

Dato : 27-01-08 21:38

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> Start med en standardoverholdende doctype, da
> du ellers vil få vanskeligt ved at få det ensartet i
> alle browsere - og start forfra inden du kommer

Nu blev der jo ikke spurgt til hvordan han kunne lave hele siden om, men
hvordan han kunne lave to <TD> ens bredde..

Dette gøre enkelt ved at lave width til 50%.. Vær dog ops på, at det
ikke at tilrådeligt at benytte "width".

Anden løsning af at benytte style.. To eksempler herunder:

Med "width":

Med "style":

t.vang

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-08 23:43

t.vang skrev:

> Nu blev der jo ikke spurgt til hvordan han kunne
> lave hele siden om

Nej, men det er altså mit forslag

> Dette gøre enkelt ved at lave width til 50%

Ja, man kan sagtens lappe på dårlig kode og få
en fornuftig visning ud af det, men det er fortsat
tabeller i tabeller i tabeller, og det er i forvejen ikke
til at finde rundt i.

Jeg får ofte den slags opgaver ind, hvor jeg lige
skal finde plads til et billede eller et tekstfelt i en
omfattende tabelstruktur, og det ender som regel
med at jeg laver det hele om til en meget enklere
struktur, der kun fylder en brøkdel af det oprindelige,
og er meget nemmere at redigere i.

Til gengæld kommer der en omfattende css-fil ud
af det, men her skal kun rettes ét sted for at rette
udseenet på 10.000 sider - er det ikke smukt?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jørgensen

Dato : 01-02-08 21:04

> [...]
>
> Til gengæld kommer der en omfattende css-fil ud
> af det, men her skal kun rettes ét sted for at rette
> udseenet på 10.000 sider - er det ikke smukt?

Mange tak for jeres svar, nu har jeg fået det til at virke, så må
jeg se på at lave det hele om en anden gang. Ville bare lige for
en god ordens skyld sige tak