Problemer med mellemrum i kode
Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-01-08 19:20

Hej folkens.

Jeg oplever et mærkeligt problem.
Jeg har lavet mig et html nyhedsbrev, men det ene billede kan ikke
vises, fordi den laver et mystisk mellemrum i stien. :S

Jeg ved ikke hvorfor, og det er ligemeget hvilket mail klient jeg ser
mailen i. Jeg har prøvet at rykky lidt rundt i koden, og alligevel laver
den det ***** mellemrum et sted i stien. Når jeg flytter rundt i koden,
er det ikke det samme sted i koden at mellemrummet er. Så lidt sker der.

Men aner ikke hvorfor den gør det. Nogle gode ideer?

På forhånd tak :)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 25-01-08 19:37

> Men aner ikke hvorfor den gør det. Nogle gode ideer?

Måske hvis du viste noget kode.

Fra : Birger

Dato : 25-01-08 19:42

"Nikolaj Svendsen" <nes@logtech.dk> skrev i en meddelelse

> Måske hvis du viste noget kode.

Det ville afgjort gøre tingene lettere.

Lyder lidt som du ikke tager hensyn til linielængde.
Email clienter bestemmer selv linielængde, og kan indsætte linieskift og evt
andre karakterer, hvor de ikke hører til.
Kan vist også ske ved afsendelse - og det vil nok afhænge af hvad der
anvendes i begge ender...
Start altid link på ny linie, og hold det under 70 karakterer...

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-01-08 20:04

Nikolaj Svendsen skrev:

> Måske hvis du viste noget kode.

Jamen intet problem da.
Den kommer her;

http://pastebin.com/m452ef3af

Den laver det mystiske mellemrum i stien på linie 285.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : t.vang

Dato : 29-01-08 20:56

Lasse Jensen wrote:

> Jamen intet problem da.
> Den kommer her;
>
> http://pastebin.com/m452ef3af
>
> Den laver det mystiske mellemrum i stien på linie 285.
>
> Mvh. Lasse Jensen
Hvor er $rooth defineret, og til hvad?

t.vang

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-01-08 19:17

t.vang skrev:

> Hvor er $rooth defineret, og til hvad?

$rooth er defineret i confiq.php som bliver included øverst i filen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-01-08 22:18

Lasse Jensen skrev:

> http://pastebin.com/m452ef3af
>
> Den laver det mystiske mellemrum i stien på linie
> 285.

Send heller et link til siden - det er ingen der kan se
dit mystiske mellemrum, uanset hvor meget kode du
sender. Hvorfor må vi ikke se det i virkeligheden?

Hvordan ser det ud i en browser?

Kan det vises her, og validere, kan det som regel
også udsendes via en mailklient.

Se også http://html-faq.dk/help/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-01-08 19:22

Allan Vebel skrev:

> Send heller et link til siden - det er ingen der kan se
> dit mystiske mellemrum, uanset hvor meget kode du
> sender. Hvorfor må vi ikke se det i virkeligheden?

Det er skam heller ikke hemmeligt Allan.

Tilmeld din mail her, http://webweaver.dk/spa/htm/nyhedsbrev.php

Bagefter klik dig ind på http://www.webweaver.dk/cms

Brugernavn: admin
Password: tester

Så kan du under Newsletter, sende en test mail og så skulle du gerne
modtage den selv. Så kan du se mellemrummet, og måske sige mere om
problemet.

Koden burde validere, så vidt jeg lige er klar over.

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-01-08 23:01

Lasse Jensen skrev:

> Koden burde validere, så vidt jeg lige er klar over.

Det skal du da checke først Validatoren siger 8
fejl.

I øvrigt kommer der en <p>&nbsp;</p> ved linjeskift,
er det det der er dit mystiske mellemrum?

http://webweaver.dk/spa/htm/nyhedsbrev.php kan
heller ikke validere - og ser i øvrigt meget mærkelig
ud i 800x600.

Her forsvinder logo og menu og det meste af billedet,
uden at man er i stand til at scrolle hen til det. Desuden
er der javascriptfejl.

De ting er du nødt til at have styr på først.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-02-08 16:26

Allan Vebel skrev:

> Det skal du da checke først Validatoren siger 8
> fejl.

Mystisk. Den validerede sidst. Derfor jeg skriver sådan.
Jeg har rettet i den siden, og måske er der noget som er opstået der.

Hvordan og hvilken fil validerer du helt præcis, for at få 8 errors?

> I øvrigt kommer der en <p>&nbsp;</p> ved linjeskift,
> er det det der er dit mystiske mellemrum?

Det er ikke mit mystiske mellemrum nej.
Det ufrivillige mellemrum kommer i url'en til at stykke grafik, så der i
stedet kommer et rødt kryds. Der er sendt nogle test mails kan jeg se,
hvor det virker fint. Det kunne tyde på problemet kun opstår, hvis man
skriver 1 linie tekst ...

> [...]
>
> Her forsvinder logo og menu og det meste af billedet,
> uden at man er i stand til at scrolle hen til det. Desuden

At den ikke kan vises i 800 x 600 er meget muligt.
Så vidt jeg husker har vi kun optimeret det til 1024 x 768 og op efter.

Jeg er programmør og ikke grafiker i firmaet, så jeg tager mig ikke så
meget af den del. Men hvis der evt. er fejl på den side, har det stadig
ikke noget med nyhedsbrevet at gøre, da det slet ikke bliver sendt i den
fil. Så det kan tilrettes senere. Først og fremmest vil jeg bare
gerne have nyhedsbrevet på plads.

Prøv at sende en test mail og skriv 1 linie tekst, og se om du ikke får
en grafikfejl. Det er problemet, som skal løses :)

På forhånd tak.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-02-08 22:10

Lasse Jensen skrev:

> Hvordan og hvilken fil validerer du helt præcis,
> for at få 8 errors?

Det popup-vindue hvor teksten kommer. Prøv
selv at validere det.

> Det ufrivillige mellemrum kommer i url'en til at
> stykke grafik, så der i stedet kommer et rødt
> kryds.

For at det hele kommer frem til brugerens mail, er
du nok nødt til at lave en direkte sti til alle billeder,
altså med

http://serveren.dk/images/billede.jpg

og også til css-filen, der i øvrigt mangler type="text/css"

> At den ikke kan vises i 800 x 600 er meget muligt.

Ja, har du set det? Det ser ikke godt ud.

> Jeg er programmør og ikke grafiker i firmaet, så jeg
> tager mig ikke så meget af den del.

Så er det da netop din opgave at indrette det så det
kan ses uden problemer i alle opløsninger

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-02-08 00:36

Allan Vebel skrev:
> Lasse Jensen skrev:
>
> Det popup-vindue hvor teksten kommer. Prøv
> selv at validere det.

Det er rigtigt at den del af systemet ikke validerede.
Den havde jeg glemt at gennemgå. Det gør den til gengæld nu. Det var
bare 2 små fejl ...

> [...]
> altså med
>
> http://serveren.dk/images/billede.jpg
>
> og også til css-filen, der i øvrigt mangler type="text/css"

Det er eksterne stier, med hele adressen foran. Så det er ikke
problemet, de fejler ikke noget.

Og jeg ved ikke lige hvorfor, men type="text/css" er nu med i koden, som
bliver sendt med mail, så er du sikker på du ikke har overset den?

Der er ikke nogen sti til CSS'en, eftersom den ikke ligger i et eksternt
stylesheet. Det er skrevet i body samt inline CSS, som det skal for at
virke optimalt.

> Ja, har du set det? Det ser ikke godt ud.

Jeg har ikke kigget på det nej. Det vil jeg lige gøre, og informere min
kollega om det.

> Så er det da netop din opgave at indrette det så det
> kan ses uden problemer i alle opløsninger

Naah, når man koder HTML er man ikke programmør efter min mening. Eller
ihvertfald hvad jeg har læst. Det er man først ved dynamiske sprog,
såsom PHP, ASP med mere man programmerer. Men det er også ligemeget.

Jeg laver ikke HTML opsætningen hos os. Kun det dynamiske.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-02-08 23:30

Lasse Jensen skrev:

> Det ufrivillige mellemrum kommer i url'en til
> at stykke grafik

Jeg kan se den kildekode der når frem til mit
mailprogram - her er hele body-delen skrevet i
én lang linje.

Når der er skrevet 983 karakterer på denne
linje, skifter programmet til linje 2 - og det er her
den knækker.

Prøv at indsætte nogle linjeskift i din php-kode,
så det står som du normalt ville indtaste koden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-02-08 00:38

Allan Vebel skrev:

> [...]
> den knækker.
>
> Prøv at indsætte nogle linjeskift i din php-kode,
> så det står som du normalt ville indtaste koden.

Lige præcis. Det er der problemet ligger.
Jeg fandt frem til det samme tidligere, og jeg har prøvet at rokere
rundt i kodeværket, men det er sgu ligemeget hvordan, så bliver den ved
med at lave linieskift med mellemrum i sted i netop den sti.

Jeg prøver at rykke lidt rundt på det igen. Måske virker det denne gang,
og ellers må jeg jo lige vende tilbage.

På forhånd tak.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-02-08 12:47

Allan Vebel skrev:

> [...]
> den knækker.
>
> Prøv at indsætte nogle linjeskift i din php-kode,
> så det står som du normalt ville indtaste koden.

Jeg fandt ud af det var fordi jeg havde alt indholdet i en variabel i
PHP, og den poster det bare som en lang linie. Jeg fandt en løsning på
det, og nu virker det som det skal :)

Og så samtidig fik man et par filer til at validere ;)

Tak for hjælpen.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Birger

Dato : 02-02-08 14:17

"Lasse Jensen" <kontakt@webweaver.dk> skrev i en meddelelse
> Allan Vebel skrev:
8X
> Jeg fandt ud af det var fordi jeg havde alt indholdet i en variabel i PHP,
> og den poster det bare som en lang linie. Jeg fandt en løsning på det, og
> nu virker det som det skal :)
8X

Som tidligere sagt :
"
[...]

http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-08 01:08

Lasse Jensen skrev:

> Jeg har lavet mig et html nyhedsbrev, men det ene
> billede kan ikke vises, fordi den laver et mystisk
> mellemrum i stien.

Det er komplet umuligt at finde fejlen hvis vi ikke kan
se hvad du har lavet

Læg filen ud et sted hvor vi kan se den!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk