IE 6 og right-egenskaben
Fra : David Trasbo

Dato : 24-01-08 15:15

Som mange af jer sikkert ved, fejlfortolker Internet Explorer af en eller
grund følgende:

elmnt
{
position: absolute;
right: 5px; /* Eller lignende */
}

Men er der en god måde at fikse det på? Problemet er, at jeg ikke kan bruge
width: 100%, fordi jeg skal have elementet til at slutte 5px fra kanten.

Forslag modtages med åbne arme!

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-08 15:19

David Trasbo skrev:

> Men er der en god måde at fikse det på? Problemet er, at jeg ikke kan bruge
> width: 100%, fordi jeg skal have elementet til at slutte 5px fra kanten.

> Forslag modtages med åbne arme!

En lodret bjælke floatet til højre med bredden 5px?

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 24-01-08 15:39

Bertel Lund Hansen skrev:

<klip>

> En lodret bjælke floatet til højre med bredden 5px?

Det lyder lidt svært, men jeg prøver på et tidspunkt.

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-08 16:24

David Trasbo skrev:
> [...]
> width: 100%, fordi jeg skal have elementet til at slutte 5px fra kanten.

Jeg ved ikke af at IE fejlfortolker denne formdeklaration.
Jeg er stødt på synspunktet før, og jeg forstår ikke
hvordan det er opstået. Bare for en sikkerheds skyld
har jeg indsat en smal grå sidebjælke på denne side:
http://webdesign101.dk/x/position.html

Kanhænde at denne fejlagtige opfattelse stammer fra,
at IE5/6 ikke kan beregne en CSS-kasses bredde ud fra
oplysninger om højre og venstre position.

For eksempel skal
div#boks {
position:absolute;
top:20px;
right:20px;
bottom:20px;
left:20px;
overflow:auto;
border:1px solid black;
}
tegne en kasse med en margin på alle
sider på 20 pixel. For at det kan ske i
IE5/6 er det nødvendigt at tage Dean Edwards
IE JavaScript patch i brug.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : David Trasbo

Dato : 25-01-08 15:56

Jørgen Farum Jensen skrev:

<klip>

> [...]
> hvordan det er opstået. Bare for en sikkerheds skyld
> har jeg indsat en smal grå sidebjælke på denne side:

Mit problem er, at jeg også bruger "left: 5px;", så elementet burde starte 5
px fra venstre kant og slutte 5 px fra højre.

Hvis jeg fjerner "left: 5px;" og sætter en tilfældig bredde på istedet,
virker det udmærket i IE også - men jeg vil jo gerne have, at elementet
starter 5 px fra venstre som i OP.

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-01-08 21:02

David Trasbo skrev:

> Hvis jeg fjerner "left: 5px;" og sætter en tilfældig bredde på istedet,
> virker det udmærket i IE også - men jeg vil jo gerne have, at elementet
> starter 5 px fra venstre som i OP.

Jeg tænkte det nok. Derfor skrev jeg også
den sidste del af meddelelsen. Jeg kan henvise
til
http://webdesign101.dk/ie7/eksempler/right.php

Jørgen Farum Jensen
..