Problemer med Appels safari
Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 21-01-08 07:20

Kære nyhedsgruppe

Indtil for ganske nyligt har jeg haft et meget åbent forhold
overfor safari, primært fordi jeg ikke kendte det og sekundert
fordi jeg ikke mente jeg havde brug for den. Men jeg hentede den
alligevej forleden dag for lisom at se mine hjemmesider fra
Appels synspunkt, men jeg må ærligt indrømme at jeg blev forarget
over hvor dårligt den fremstillede mine sider og endda tilførte
problemer jeg aldrig har set før : S

Hvad skal jeg gøre for at fixe følgende problemer på
http://www.fam-shop.dk/index.php

1) skyggerne som jeg så smukt har fremstillet i photoshop er helt
forkert

2) http://www.fam-shop.dk/index.php?adm=1

På forhåndt tak
//Christian Budde Christensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 21-01-08 17:07

Christian Budde Christensen wrote:
> [...]
> Appels synspunkt, men jeg må ærligt indrømme at jeg blev forarget
> over hvor dårligt den fremstillede mine sider og endda tilførte

Nu siger du hentede den... er det til Windows du har hentet Safari?
Hvis ja, så glem alt om det, Safari til Windows er slet ikk det samme
som Safari i MacOSX.

Find en ven med en MAC og brug et par minutter til at se dit site
igennem, hvis det hele bare ser nogenlunde OK ud, "so be it" - Safari er
ikke særlig populær, og heller ikke hos MAC brugerne (iflg et par
statistikker og et par afstemninger)

Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 21-01-08 18:11

Okay, mange tak for dit svar, det var til Windows og jeg vil helt klart
følge din anbefaling : )

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-01-08 22:31

Martin skrev:

> Nu siger du hentede den... er det til Windows du har hentet Safari?
> Hvis ja, så glem alt om det, Safari til Windows er slet ikk det samme
> som Safari i MacOSX.

Det ville være rart med et par konkrete eksempler.
Jeg har brugt Safari Beta 3 til Windows (XP) i et
par måneder nu, og har kigget på snesevis af korrekt
formaterede websider (mine egne med denne browser
og har kun oplevet et eneste eksempel på visning af en
webside hvor resultatet var markant forskelligt fra
visningen i Firefox.

Det ene eksempel var til gengæld lidt af en udfordring.
Problemet er beskrevet på websiden
http://webdesign101.dk/cssmenu/

Til fordel for Safari browseren taler at den
er ekstremt hurtigt indlæst og kun sparsomt
udstyret med krom.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-08 23:11

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Jeg har brugt Safari Beta 3 til Windows (XP) ......
> og har kun oplevet et eneste eksempel på visning af en
> webside hvor resultatet var markant forskelligt fra
> visningen i Firefox.

Jeg ser heller ikke nogen iøjnefaldende forskelle i visningen af mine sider.

> Til fordel for Safari browseren taler at den
> er ekstremt hurtigt indlæst og kun sparsomt
> udstyret med krom.

Til gengæld åbner den ikke med den ønskede side indlæst, når jeg fra Launchy
i FF ønsker at se en side i Safari. Alle andre browsere åbnet fra Launchy
åbner med den ønskede side indlæst.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 22-01-08 15:28

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Det ville være rart med et par konkrete eksempler.

Oki..

newz.dk (den gamle version) - der var ikke tekst i menuen
Konklusionen i forummet var vist at Safari kunne ikke vise links med fed
skrift, og ja siden overholdte W3C XHTML 1.0 strict

apple.com (sjovt nok) - webkit.dll gik KONSTANT ned, da der var noget
javascript som Safari ikke kunne lide

> [...]
> og har kun oplevet et eneste eksempel på visning af en
> webside hvor resultatet var markant forskelligt fra

Undskyld Jørgen... Dit site har en fandens masse rigtig rigtig god
indhold ingen tvivl om det, meeeen designet er jo ikke noget at råbe
hurra for (no offense!)

> Til fordel for Safari browseren taler at den
> er ekstremt hurtigt indlæst og kun sparsomt
> udstyret med krom.

Helt enig!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-01-08 18:45

Martin skrev:

> Undskyld Jørgen... Dit site har en fandens masse rigtig rigtig god
> indhold ingen tvivl om det, meeeen designet er jo ikke noget at råbe
> hurra for (no offense!)

Nøøøh, det er det jo nok ikke, måske fordi jeg
hellere vil bruge kræfter på indholdet. Content is
King! ved du jo nok. Og flot staffagegrafik er for
mig ikke content, men netop staffage. (Hvilket måske
hænger samme med, at jeg ikke rigtig har nogen kreativ
visuel begavelse.)

I forhold til problemstillingen - hvad kan ikke vises i
Safari - vil jeg dog mene, at jeg har tilpas mange
forskellige og finurlige HTML/CSS-konstruktioner til
at kunne afgøre, at Safari-browseren er mindst lige
så standardoverholdende som Firefox 2. Og bag ethvert
ordentligt websidedesign ligger standardoverholdende
HTML/CSS. Eller burde gøre...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Martin

Dato : 22-01-08 20:16

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> mig ikke content, men netop staffage. (Hvilket måske
> hænger samme med, at jeg ikke rigtig har nogen kreativ

og det vidste jeg du ville sige, og du har skam også helt ret. :)

> [...]
> så standardoverholdende som Firefox 2. Og bag ethvert
> ordentligt websidedesign ligger standardoverholdende

Nu bliver jeg også nød til at indrømme at jeg kun testede Safari til
Windows d. 11 juni 2007 ca. kl 22:30 (helt præcis faktisk) hehe...

Hvilken version det var har jeg ingen idé om

<quote mig selv>
Installeret - testet og 2 links senere
Safari is missing important resources and should be reinstalled.

Men for dæleme opstartstiden er hurtig.

En rigtig fed ting er RSS readeren - meget nice!
Men det er vidst også det eneste positive jeg kan sige om Safari i denne
"beta/alpha/pre alpha/you-name-it"
</quote>

og da jeg nu er så heldig at være i nærheden af en mac, så tester jeg
tingene i Safari der, hvis jeg skulle få lyst, så det er nok derfor jeg
ikke har brugt den på windows.

.... Nå ja, nu fik jeg lige lyst til at prøve den igen på windows - og
nej, webkit.dll går ned efter et lille stykke tid (om det er andre
applikationer webkit.dll ikke kan lide har jeg så ingen idé om)