Falklands-psykosomatikken
Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-08 09:03

Fra Margarat Thatchers valg-gavnlige småkrig mod Argentina er især velkendt
at et fransk Exocet missil sænkede fregattten Sheffield med et par dødsofre
trods god redning.

Fortielse hersker i h øj grad vedr at store troppeskibe med titusinder af
fodfolk blev efterladt urimelig mange dage udenfor kysten nær hovedstaden
Stanley og ramtes af så mange bomber fra argentinske fly at tusind døde og
talrige stadig har psykosomatisk sygdom af en lang periode efterladt i
handlelammelse under inkompetent ledelse - selvmords-% hos disse menige
soldater i efterkrigstiden har kostet flere liv end selve krigen.
Psykosomatikken er uforstået men et enormt og fortiet problem, som nu
omsider beskrives historisk og korrekt på Viasat History TV

Nogle landgangsbåde var blevet stjålet af britiske tropper og derfor blev de
store soldaterantal til havs nær kysten og det var infamt at indse at man
var kanonføde som ikke søgtes hjulpet. Redningsbåde benyttedes omsider til
at få folk fra de høje skibe indtil kysten. (Fitzroy - Galahad katastrofen)

Argentina var ene-skyldig i krigen og deres hovedstad skulle måske gradvis
og forsigtigt have været tæppebombet straks da fornuftig eller rituel krig
ikke lykkedes.

Der er aldrig rejst krigsforbryderproces mod de ansvarlige britiske
officerer., selvom ansvar er et interessant mysterie som bureaukrater i
fredstid kunne lære meget af.

Post Traumatisk Stress Syndrom er navn på ikke-sygdommen, der her har
forpestet livet for tusinder

At der ikke er objektivitet bag sygdomsBILLEDET er set vedr danskboende
(Sandfordlejr) asylsøgeres krav på at være ramt af og med samme diagnose

Psykiatere kan skrive ord men intet gøre

AT være udsat for bureaukratisk handlelammelse der i flæng rammer dødeligt
kan nok give alle en nederlsagstemning dvs depression.
Har den opture så kan du tale om Manio Depressivitet
Ofte er depression kulsort når du vågner og om eftermiddagen har kroppen
ikke energi til at fortsætte det maximale selvhad - helt ligesom at total
lykke aldrig er varig

"Man can only endure a certain amount of unhappiness, what is beyond that
either annihilates him or passes him by and leave him apathetic.
Goethe

Fra : kk

Dato : 28-01-08 10:15

> [...]
> Psykosomatikken er uforstået men et enormt og fortiet problem, som nu
> omsider beskrives historisk og korrekt på Viasat History TV

klip...

>Engelske tab under Falklandskrigen beløber sig til:

258 killed
777 wounded
115 taken prisoner
6 Sea Harriers
4 Harrier GR.3
24 helicopters
2 destroyers
2 frigates
1 LSL landing ship
1 LCU amphibious craft
1 containership
4 ships withdrawn

-hvilket ikke er helt som du påstår.

mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-08 10:22

"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

> klip...

> 258 killed
> 777 wounded
> 115 taken prisoner
> 6 Sea Harriers
> 4 Harrier GR.3
> 24 helicopters
> 2 destroyers
> 2 frigates
> 1 LSL landing ship
> 1 LCU amphibious craft
> 1 containership
> 4 ships withdrawn
>
> -hvilket ikke er helt som du påstår.

Mine data er baseret på et flygtigt set TV-program og pointen er jeg sikker
på, men du kan godt have ret i at antal dræbte ikke er så stort.
Skandalen er slem og værd at danne sig en mening om, og er fremtidsrettet -
det bureaukrati er det interssante

Fra : Max

Dato : 28-01-08 16:44

Hej

Nej, Sheffield sank fordi man havde brugt brændbart materiale til
isolering af kablerne ombord, det var jo billigere :)

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-08 16:50

> Hej

> Nej, Sheffield sank fordi man havde brugt brændbart materiale til
> isolering af kablerne ombord, det var jo billigere :)

Havde argentinerne fået ramt skib på den lange afstand, hvis ikke Frankrig
havde udviklet og solgt målsøgende misiler med avanceret elektronik?

Ubrændbart PVC-plastik bruges idag til isolering af kabler - var der tekstil
om kobberet så sent som i 1982?

Fra : kk

Dato : 28-01-08 17:57

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Twenty men died and a further 24 were injured in the sinking of the HMS
Sheffield, the first British warship to be lost in 37 years.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-08 18:47

"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

> Twenty men died and a further 24 were injured in the sinking of the HMS
> Sheffield, the first British warship to be lost in 37 years.

Ja det var jo ikke så slemt
OG det er meget omtalt fordi ny elektronik for første gang revolutionerede
krigsførslen
Men de fleste af krigens dræbte briter er hovedemnet for min trådstart, om
troppeskib Galahad sænkningen ved Fitzroy pga ubekgribelig dumhed hos
britiske officerer
og her er bl.a. selvmord og psykosomatik vedr PTSS det interessante - men
TV-progammet angav ikke præcist antal, så tak for kk's tal

Fra : kk

Dato : 28-01-08 19:47

> Ja det var jo ikke så slemt
> OG det er meget omtalt fordi ny elektronik for første gang revolutionerede
> krigsførslen.

Hvad var nyt?

Ikke Exocet missiler, se her:

Exocet missiles started in development in 1967, originally as the
ship-launched variant MM 38 which entered service in 1975. The air-launched
version, AM 39, was developed later starting in 1974 and entering service
with the French Navy in 1979. The missile is designed to attack large
warships. A block 2 upgrade programme was carried out from the late 1980s
until 1993, and introduced an improved digital active radar seeker and
upgraded inertial navigation and control electronics.

Den kan du se her: http://www.patricksaviation.com/videos/SAS73/2531/

Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-08 22:45

"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad var nyt?

Du nævner selv at det var nyt for UK at brandbare isolationsmaterialer var
en dårlig ide.

Alle aviser skrev da et enkelt missil sænkede stort krigsskib på lang
afstand, at det var nyt for UK at et uland med rette missilindkøb kunne få
en fuldtræffer ind så let

Fra : kk

Dato : 29-01-08 09:19

> [...]
>
> Alle aviser skrev da et enkelt missil sænkede stort krigsskib på lang
> afstand, at det var nyt for UK at et uland med rette missilindkøb kunne få

Se nu ordentlig efter BW.
Det eneste "nye" var, at det var første gang i 37 år at UK mistede et
krigsskib i kamp.

Sænkningen af agentinske "Belgrano" blev ganske vist foretaget af en UK
atomubåd, men kaptajnen anvendte WW2 torpedoer,
fordi han skønnede dem mere stabile en de nyeste han havde ombord.
mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-08 10:11

> [...]
> atomubåd, men kaptajnen anvendte WW2 torpedoer,
> fordi han skønnede dem mere stabile en de nyeste han havde ombord.

Der er især fra USAs side utrolig mange fornyelser der gør Vesten
uovervindelig

Derfor virker det pjattet at Canada vil forlade Helmand hvis ikke flere
Nato-styrker.

Med de rette USAvåben kan man beholde et brohoved, trods halvering af
mandskab

Fra : kk

Dato : 29-01-08 10:16

> "kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP..

> [...]
> Nato-styrker.
>
> Med de rette USAvåben kan man beholde et brohoved, trods halvering af
Ok, men det er en anden diskusion!
mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-08 12:40

> KLIP..

> Ok, men det er en anden diskusion!

Det er altafgørende at forstå teknik og naturvidenskab vedr militær

Du nævner katastrofen med brændbare billige isoleriner om ledninger
Jeg nævnte det avancerede Exocet missil og nu nævner jeg at med fornuftig
teknik HAR CANADA URET I, at man enten skal forlade eller have flere
fodfolk

Teknik overskygger fodfolk - det er den gennemgående pointe

Når tab skyldes friendly fire så er menneskelige fejl altoverskyggende, men
det er ulykkesfuglmentalitet og det overlapper lægevidenskab og er også
relevant vedr DK-krigen p.t.

At man ikke har fyret dem der kunne udpeges som ansvarlige for friendly fire
dødsfald er en skandale

Og den minder måske om skandalen som er hovedemnet i min trådstart - om
PTS-syndromets mange selvmord

Der bør videnskabelig fornuft ind i vor krigsførsel

USA styrer al krig nu - ønsker de nuværende rod for signaler om allieredes
solidariet er det eneste af værdi og de er ligeglade med liv? Eller
værdsætter at egne liv tabes, for det giver gavnlige nyheder om ofre?

Jeg mener at vi skal insistere på luftkrig kun i Afghanistan - det er min
konklusion af de pointer i tråden her, som ganske vist stritter lidt i mange
retninger.

At bruge tolke er for farligt. Men vi skal sætte os i respekt overfor
terroristerne så venskab med USA skal bevares, for enhver pris.

Fra : kk

Dato : 30-01-08 16:57

> [...]
> fodfolk
>
> Teknik overskygger fodfolk - det er den gennemgående pointe

kk: Intet kan erstatte soldaten på jorden, det gælder fly, bomber, missiler
m.v.
Hvis det var tilfældet, så havde man nok gjort det - før du gjorde
opmærksom på det!

> Når tab skyldes friendly fire så er menneskelige fejl altoverskyggende,
> men det er ulykkesfuglmentalitet og det overlapper lægevidenskab og er
> også relevant vedr DK-krigen p.t.

kk: vrøvl, den slags vil altid forekomme, - desværre.

> At man ikke har fyret dem der kunne udpeges som ansvarlige for friendly
> fire dødsfald er en skandale

kk: Vrøvl igen, men det er trist.

>klip>
Der bør videnskabelig fornuft ind i vor krigsførsel

kk: Krig er nok mere håndværk end det er videnskab!

> USA styrer al krig nu - ønsker de nuværende rod for signaler om allieredes
> solidariet er det eneste af værdi og de er ligeglade med liv? Eller
> værdsætter at egne liv tabes, for det giver gavnlige nyheder om ofre?

kk: Vrøvl!

> Jeg mener at vi skal insistere på luftkrig kun i Afghanistan - det er min
> konklusion af de pointer i tråden her, som ganske vist stritter lidt i
> mange retninger.

kk: Vrøvl igen luftkrig kan kun ødelægge også de forkerte mål, ren luftkrig,
uden fodfolk, er rendyrket terror.

> At bruge tolke er for farligt. Men vi skal sætte os i respekt overfor
> terroristerne så venskab med USA skal bevares, for enhver pris.

??
mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-08 18:52

> [...]
>
> kk: Vrøvl igen luftkrig kan kun ødelægge også de forkerte mål, ren
> luftkrig, uden fodfolk, er rendyrket terror.

USA sluttede WW2 med terror mod Tyskland og Japan

Vi bør ud af Irak og AFghanistan og skal ikke have fine fornemmelser. Vi er
slaver under USA, som var værst i WW2.

Fra : kk

Dato : 30-01-08 20:01

> "kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

> USA sluttede WW2 med terror mod Tyskland og Japan

kk: Ja, og det bør vi lære af!

> Vi bør ud af Irak og AFghanistan og skal ikke have fine fornemmelser.

kk: Korrekt.
Vi er
> slaver under USA, som var værst i WW2.

kk: Ikke enig.
mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-08 20:10

"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

> kk: Ja, og det bør vi lære af!

> kk: Korrekt.
> Vi er
>
> kk: Ikke enig.

Mange er enig i at WW1 vinderne skabte WW2 ved en tåbelig Versailles fred

At WW2 retsopgør handlede om at slå på en fjende der lå ned - I FREDSTID -
peget mod at moral ikke var bedre hos de allierede

At Hitler var skadelig er jeg enig med dig om - men at gøre krigen til "de
gode mod de onde" er overfladisk.

Fra : kk

Dato : 31-01-08 09:57

> [...]
> peget mod at moral ikke var bedre hos de allierede
>
> At Hitler var skadelig er jeg enig med dig om - men at gøre krigen til "de

kk: Det har jeg ikke ytret mig om!
EOD herfra
mvh
kk