grænseværdi for brøk
Fra : Jason Newhawk

Dato : 27-01-08 12:40

Jeg har udtrykket
sqrt(4n^2+2n) / (1-2n)
og skal finde grænseværdien for x gående mod uendelig.
Da både tæller og nævner går måd uendelig, så kan den ikke løses så
trivielt. Så prøver jeg istedet at difrentiere tæller og nævner og på
den måde finde en grænseværdi. Det giver mig en ny tæller som er
(4n+1)/sqrt(4n^2+2n) som stadig ikke har en let tilgængelig grænseværdi.
Min nye nævner er -2.
Jeg kan så prøve at finde ud af hvad der sker med tælleren ved at
difrentiere den endnu en gang, men når jeg gør det, så synes jeg ikke
rigtig jeg kommer en løsning nærmere. Jeg får igen en brøk med
kvadratrod i nævner og så fremdeles.

Hvordan skal jeg gribe sådan en opgave an?

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-08 13:34

"Jason Newhawk" <no@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> i nævner og så fremdeles.
>
> Hvordan skal jeg gribe sådan en opgave an?

Del den nye brøk i 2. Den ene går mod 0, den anden forkortes med n og...

Mvh
Martin

Fra : Jason Newhawk

Dato : 27-01-08 15:06

> Del den nye brøk i 2. Den ene går mod 0, den anden forkortes med n og...

du ville dele den i
1/sqrt(4n^2+2n) og 4n/sqrt(4n^2+2n) ?
Ja, den første går mod nul og den anden går mod.. uhm...
forkorte med n... hmm...
4n / (sqrt(n)*sqrt(4n+2)) ? Er det det du mener?
Det laver jeg så om til
(4*sqrt(n)*sqrt(n)) / (sqrt(n)*sqrt(4n+2))
Deler med sqrt(n) og får
4*sqrt(n) / sqrt(4n+2)

Nu sidder jeg fast igen. Jeg har aldrig været for god til at flytte
rundt på udtrykne.

Det skal lige siges at jeg ikke har en opgave som jeg vil have folk til
at lave for mig. Det er en gammel eksamensopgave som jeg bare ikke kunne
få til at stemme. Hvis det "kun" er et spørgsmål om at flytte rundt på
elementerne og min brug af l'hopitals metode med at difrentiere tæller
og nævner er korrekt, så er det egentlig tilstrækkeligt for mig.

Kan nogen bekræfte om den er det?

Jeg synes ikke rigtig jeg kan komme videre derfra heller.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-08 15:22

> du ville dele den i
> 1/sqrt(4n^2+2n) og 4n/sqrt(4n^2+2n) ?
> Ja, den første går mod nul og den anden går mod.. uhm...
> forkorte med n... hmm...
> 4n / (sqrt(n)*sqrt(4n+2)) ? Er det det du mener?

Du har glemt division med -2.
Forkorte er at dividere tæller og nævner (modsat forlænge) eg: 2/6 forkortet
med 2 er 1/3

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-08 14:09

Jason Newhawk <no@no.no> wrote:

> Jeg har udtrykket
> sqrt(4n^2+2n) / (1-2n)
> og skal finde grænseværdien for x gående mod uendelig.

sqrt(4n^2+2n) / (1-2n) går mod sqrt(4n^2+2n) / (1-2n) for x gående mod
∞. Da 'x' jo ikke indgår i udtrykket ... og da den ubekendte er 'n' må
man formode at 'n' er et heltal ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jason Newhawk

Dato : 27-01-08 14:48

Per Rønne skrev:

> sqrt(4n^2+2n) / (1-2n) går mod sqrt(4n^2+2n) / (1-2n) for x gående mod
> ∞. Da 'x' jo ikke indgår i udtrykket ... og da den ubekendte er 'n' må
> man formode at 'n' er et heltal ...

Høhø. Ja, eller man må gå ud fra at jeg skrev problemet forkert. Det er
naturligvis n der går mod uendelig.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-01-08 13:14

Jason Newhawk wrote:
> Jeg har udtrykket
> sqrt(4n^2+2n) / (1-2n)

Hvis jeg lige tænker som fysiker så

sqrt(4n^2+2n) / (1-2n) = n sqrt(4 +2/n) / [n (-2+1/n)]
= sqrt(4+2/n) / (-2+1/n)

I grænsen hvor n->oo forsvinder alle 1/n led, og du
får sqrt(4)/-2 = -1 som grænse værdi

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Jason Newhawk

Dato : 27-01-08 16:26

> Hvis jeg lige tænker som fysiker så
>
> sqrt(4n^2+2n) / (1-2n) = n sqrt(4 +2/n) / [n (-2+1/n)]
> = sqrt(4+2/n) / (-2+1/n)
>
> I grænsen hvor n->oo forsvinder alle 1/n led, og du
> får sqrt(4)/-2 = -1 som grænse værdi

Det er også det svar opgaven har, så dine tanker er korrekte. De er også
en del mere elegante end mine.
Det var så bare et spørgsmål om at omskrive det oprindelige udtryk.
Takker for øjnåbneren

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-01-08 21:49

Jason Newhawk wrote:
> Takker for øjnåbneren

You're welcome, men det er ikke helt så smukt, da nogle af
1/n ledene generelt kunne cancellere, hvis de har samme
potens i tæller og nævner, og derfor give et bidrag i
grænsen.

Men kan lige dreje skruen lidt mere. Igen da 1/n i grænsen
n->oo er en lille parameter kan jeg der rækkeudvikle: Husk
at (1+e)^n ~ 1+ne når e<<1.

sqrt(4+2/n) = sqrt( 4 ( 1+0.5/n)) ~ 2 (1+ 0.25/n)
1/(-2+1/n) = 1/(-2 [1-0.5/n]) ~ -1/2 * [1+0.5/n]

Produktet af de to led bliver -1 (1+1/4n)*(1+1/2n)
~ -1 + (1/4+1/2)(1/n) + O(1/n^2)

Så du kan også aflæse hvordan serien asymptotisk nærmer sig
grænseværdien -1 for passende store n.

O(1/n^2) betyder her et led, der opfører sig som konst/n^2
for en ukendt konstant.

Hvorfor var det lige at (1+e)^n ~ 1+ne?

Taylor ekspansion: f(x) ~ f(x0)+ (x-x0)df/dx(x0)+ ..

Her betyder df/fx(x0) f differentieret mht. x og så værdien x=x0
indsat bagefter. Med f(x)=(1+x)^n og x0=0:

f(x)=(1+x)^n ~ (1+0)^n + (x-0) df/dx(0) + .. = 1 + nx + ..

fordi df/dx(0) = n (1+x)^(n-1) = n når x=0 indsættes.

QED.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 28-01-08 13:41

Jason Newhawk <no@no.no> writes:

> Jeg har udtrykket
> sqrt(4n^2+2n) / (1-2n)
> og skal finde grænseværdien for n gående mod uendelig.

En alternativ fremgangsmåde til Carstens metode er først at slippe af
med kvadratroden ved at kvadrere tæller og nævner. Vi skal dog
allerførst sikre, at både tæller og nævner er positive, så vi ikke
mister information ved kvadrering. Da 1-2n oplagt er negativ for n>0,
vender vi fortegnet for hele brøken og skal så bare huske at negere
grænseværdien bagefter:

sqrt(4n^2+2n) / (2n-1)

Vi kan nu kvadrere:

(4n^2+2n) / (2n-1)^2

= (4n^2+2n) / (4n^2-4n+1)

Da 4n^2 dominerer 2n og -4n+1 når n -> oo, får vi 4n^2/4n^2 = 1 som
grænseværdi. Da vi ændrede fortegn inden vi kvadrerede, er
grænseværdien for den oprindelige brøk lig med -sqrt(1) = -1.

Det er heldigvis det samme, som Carsten fandt.

   Torben