CSS absolut / relativ positionering bruger~
Fra : olesen

Dato : 21-01-08 02:16

Hej Alle

Jeg er lidt "grøn" i brugen af CSS, og er så faldet over absolut /
relativ positionering, er det noget I bruger?

Bruger I disse funktioner, og hvornår kan de anbefales / frarådes?

Bare hvis I lige har lidt erfaring I vil dele.

mvh.
-MOL-

Fra : John S. Thomsen

Dato : 21-01-08 11:18

olesen wrote:
> Bruger I disse funktioner, og hvornår kan de anbefales / frarådes?

Jeg bruger dem mest til at styre dynamiske effekter, som f.eks.
tooltips, foldemenuer og fanebladebokse.

Det kan anbefales at holde fingrene fuldstændig borte fra disse
egenskaber indtil man har lært (sig selv) grundlæggende CSS først.

Grundlæggende CSS omfatter bl.a. at man har fuldstændig styr på
boksmodellen.

Det kan også anbefales at bruge en browser med en ordentlig motor.
F.eks. Firefox, Opera eller Safari, men ikke IE.

Fra : John S. Thomsen

Dato : 21-01-08 11:35

John S. Thomsen wrote:
> Det kan anbefales at holde fingrene fuldstændig borte fra disse
> egenskaber indtil man har lært (sig selv) grundlæggende CSS først.

Ups! Der er kun tale om én egenskab, nemlig position.

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 22-01-08 15:29

Eftersom IE bruges af omkring 80% af ens besøgende må det siges at
være et dårligt råd at ikke teste med den. Hvad man så personligt
synes om den er irrelevant.

Fra : John S. Thomsen

Dato : 22-01-08 16:51

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> Eftersom IE bruges af omkring 80% af ens besøgende må det siges at
> være et dårligt råd at ikke teste med den. Hvad man så personligt
> synes om den er irrelevant.

Hvis man vil lære CSS nogenlunde smertefrit, så er det et godt råd ikke
at bruge IE som læringsmiljø. Først når man har lært og forstået hvordan
CSS virker i en tidssvarende browser, som f.eks. Firefox, Opera eller
Safari, bør man bruge tid på at lappe fejl i IE, hvis det er nødvendigt.
For mig er det lykkeligvis unødvendigt, idet jeg kun laver webløsninger
til intern brug, hvor der bruges 0% IE.

Mit hjerte har stor medfølelse for dem, som til dagligt skal døje med
IE. Det mindste jeg kan gøre er at lette deres sorger med et godt råd,
der kan spare dem megen tid og mange frustrationer.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-01-08 20:51

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> Eftersom IE bruges af omkring 80% af ens besøgende må det siges at
> være et dårligt råd at ikke teste med den. Hvad man så personligt
> synes om den er irrelevant.

Men det er noget nemmere at teste i FF eller Opera først og bagefter lave
lappeløsninger til IE, end det er at starte med IE og bagefter lave
lappeløsninger til de andre browsere. - Måske bland andet fordi IE er så
fejltolerant som den er.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-01-08 15:02

Hvis man husker at bruge en korrekt doctype som sætter IE i Standard
kompliant mode (søg på Google efter doctype switching) er hverken IE6
eller IE7 særlig fejltolerant.

Jens Peter Karlsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-01-08 21:04

olesen skrev:
> Hej Alle
>
> Jeg er lidt "grøn" i brugen af CSS, og er så faldet over absolut /
> relativ positionering, er det noget I bruger?
>
> Bruger I disse funktioner, og hvornår kan de anbefales / frarådes?

Position-egenskaben kan have følgende værdier:
static, hvor elementet bliver på sin plads;
relative, hvor elementet rykkes i forhold til sin
plads i elementernes omløb til en ny position, der gives
ved top, right, bottom eller left;
absolute, hvor elementet placeres i forhold til det over-
ordnede element, hvis dette har en position-egenskab andet
end static, eller i forhold til body-elementet.
fixed, hvor elementet placeres i forhold til browser-
vinduets indholdsrude.

Postion:fixed kan således placere et element,
så det altid er synligt i browservinduet, uanset
om der scrolles. Beklageligvis vil IE<7 fortolke
position:fixed som position:static. Et remedium
til at ændre på dette er omtalt på denne side:
http://webdesign101.dk/ie7/eksempler/

Postion-egenskaben anvendes til en række formål,
for eksempel at placere to elementer oven på hinanden.

En del er også glade for position til layout:
div#indhold {
margin-left:200px;
}
div#menu {
position:absolute;
left:10px;
top:0;
width:180px;
}
Dette minimale stylesheet sørger
for en bred margin på et element med
en id="indhold". Den absolut positionerede
menuspalte vil være synlig i denne margin.

OBS at et absolut positioneret element udgør
et lag, der svæver over websiden og ikke har
nogen udstrækning andet end den indholdet
medfører, subsidiært sættes ved hjælp af width
og height.

Jørgen Farum Jensen
..