3 mobilt bredbånd
Fra : Jens

Dato : 29-01-08 16:18

Nogen der har erfaring med dette ? Jeg påtænker at investere i USB-modem
udgaven.

Jeg skal primært bruge det når jeg kører på motorvejen Esbjerg <-> Kolding
<-> Randers og umiddelbart ser det ud til at 3 er de eneste der kan levere
fornuftig dækning på strækningen.

Hvordan er forbindelsen ? Er den ustabil, når der skiftes mellem master.

Kan man holde en VPN forbindelse / Terminal Server forbindelse åben, eller
reconnecter den hele tiden ?

Nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer de vil oplyse om ?

Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-08 16:25

Jens skriver:

> Nogen der har erfaring med dette ? Jeg påtænker at investere i USB-modem
> udgaven.

Lidt, vi fik det som afløser for vores Vodafon("Skodafon")/TDC løsning
for knapt 3 uger siden.

> Jeg skal primært bruge det når jeg kører på motorvejen Esbjerg <-> Kolding
> <-> Randers og umiddelbart ser det ud til at 3 er de eneste der kan levere
> fornuftig dækning på strækningen.

På selve modem kan man se, hvilken forbindelse den har (farven på
lysdioden), i sidste uge kiggede jeg efter og hele turen mellem Viborg
og Holstebro var jeg på 3,s netværk.

> Hvordan er forbindelsen ? Er den ustabil, når der skiftes mellem master.

Pas, jeg brugte kun computeren ved stop på diverse rastepladser.

> Kan man holde en VPN forbindelse / Terminal Server forbindelse åben, eller
> reconnecter den hele tiden ?

Vi bruger Citrix (det er vel nærmest en terminal server??), den holdte
sig fint på

> Nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer de vil oplyse om ?

Ja, samtlige der har fået installeret 3, fik efter en uges tid problemer
med active Sync til pda, hvor it-afdelingen opgav og jeg blev hidsig nok
til selv at finde en løsning (installer ver 3,8 frem for 4,5, så virker
det).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-01-08 20:35

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reconnecter den hele tiden ?
>
> Nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer de vil oplyse om ?

Jeg har gennemtestet det i en masse små kroge her i det vestjydske -
tommelfingeren op.
Dækningen er god og ligeledes med hastigheden.

Selv ude midt i ingenting ved cheminova er der dækning :)
Var på en WTS i en times tid mens en bus var undervejs langs vestkysten. Det
kørte bare.

Men du kan komme ud for huller i dækningen hvor den går på GPRS hvis du er
langt ude i provinsen.
Det bliver ihvertfald ikke uden kamp hvis min chef vil krasse det kort ind
igen jeg har fået..

/Dennis

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 30-01-08 13:32

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i meddelelsen
> Nogen der har erfaring med dette ? Jeg påtænker at investere i USB-modem
> udgaven.

Min erfaring er ikke god, men til gengæld nok også temmelig unik og mystisk.

Jeg fik usb udgaven for et halvt år siden. Meningen dengang var at jeg
skulle bruge det på ferie i Finland. Jeg var godt klar over at prisen var
rimelig hamper i udland etc. Men det var omtrent samme pris som gprs jeg
normalt bruger via mobilos, så jeg tnækte hva fa'en, i det mindste op
igennem sverige kan jeg bruge det gratis på svenske 3net, samt hurtigere
datatrafik.

Efter møje kamp fik jeg det til at virke (troede jeg) dagen efter i sverige
viste nedenstående problemer sig dog imidlertidigt. I finland (da jeg var
kommet over nedenstående problemer) fik jeg lavet et opkald, der så ud til
at forbinde, men der kunne ikke tvinges data igennem linien overhovedet. Da
jeg kom hjem søgte jeg lidt på emnet, og fandt at det var helt almindeligt
at folk ikke kunne få forbindelse i udlandet (udover SE, og sikkert nogle af
de andre lande med decideret 3) - ihvertfald dengang. Dejligt at sælgere
intet ved herom, og glædeligt fortæller hvor godt et produkt de har til
internet mobilt og i udlandet yada yada.

Af uransagelige årsager nægter det "stortset" at køre på både min og
kærestens T40. (jeg kan sagtens forbinde modem til en stationær og få det
til at virke)
(hvis nogen har en der virker fint på en T40 hører jeg gerne herom)
Først troede jeg det var fordi jeg kørte vista. (men kærestens kører xp)
Så troede jeg det var fordi min T40 led af en alm fejl hvor usb2.0 fejler,
så portene kører som 1.1. (men kærestens har ikke den fejl)
Så troede jeg det måske var et stykke software/hardware i min T40 der
drillede den (men så ens er min og kærestens trods alt slet ikke)
Når jeg siger "stortset" er det fordi min oplevelse med donglen foregår
således her:
Jeg sætter den i... 15-20 sek efter singer den dong-dong, usb-enhed lyd.
(altså ikke lige efter) så popper cd-drevet op som den findes som, hvor
installationen ligger blandt andet. omkring 10 sek efter forsvinder det drev
igen. Dermed er usbmodemmet utilgængeligt, ikke bare hukommelsen på den, men
i det hele taget kan computeren ikke se et 3 modem. Jeg kan så pille det
fra, og blive ved at prøve, og jeg mener så'n i snit, at det EN gang ud af
10-15 stykker magter at blive hængede på længere end de 10 sekunder, som
regel lige længe nok til at jeg med programmet kan få hul igennem til det,
lave et opkald, og så blive smidt på porten igen. Ikke just holdbart i
længden.

og ja, har prøvet med wlan deaktiveret som der rådes til et eller andet sted
i en guide mener jeg. Ligeledes med begge typer kabler i tilfælde af for
lidt strøm.
Desuden har jeg prøvet med tdc vodafone løsning også jeg lånte af en
kammerat. Det er godt nok også samme type modem. Men den ter sig på samme
måde. Så jeg kan jo nok konkludere at det er noget med modem kontra min
computer, og ikke decideret 3.
Planen er nu at gå ned og prøve at bede om et datacard i stedet, da jeg ikke
pt. agter at udskifte min bærbare som helhed Grunden til at jeg valgte
usb fremfor pcmcia dengang var jo at usb kunne jeg også bruge i stationær i
tilfælde af adsl svigt, og pcmcia var låst til bærbar.
I første forsøg var der bare en "dum sælger" som han kaldte sig selv i
biksen, der ikke anede buh eller bæh hvordan han skulle forholde sig til en
sådan "ombytning".

Min kammerat der har haft lånt og betalt det i det første halve år hvor jeg
opgav har dog ingen problemer haft. Jeg kunne jo også konstatere at hans
bærbare med xp spiste modem råt, og forbandt sig uden problemer, og han fik
det heller ikke siden. A+ fra ham.

--
Rasmus Jensen, Amager (lergravsparken)
mail på 2 x oros adskildt af @ og endelsen .dk

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 30-01-08 13:35

"Oros aka. Rasmus Jensen" <look@signatureinmessage.invalid> skrev i
meddelelsen news:47a06e70$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

<snip lang forklaring>

Jeg glemte lige at tilføje min svada, at jeg også har prøvet modemmet via et
pcmcia usb 2.0 kort med samme resultat.
Jeg har opdateret fw og software ligeledes uden effekt.

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 30-01-08 16:10

"Oros aka. Rasmus Jensen" <look@signatureinmessage.invalid> skrev i
meddelelsen news:47a06f23$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

<snip at være tudefjæs>

Nu fik jeg langt om længe skidtet til at virke (jeg besluttede mig for at
give det en ekstra skalde efter første indlæg). Chokerende løsning for at
sige det mildt.
Jeg bed mærke i som beskrevet, at det cdrom drev som computeren tildeles af
modemmet hoppede af igen kort efter det kom på. Hvis jeg lod skidtet side i
ville det faktisk komme igen med jævne mellemrum, og hver gang den poppede
up gjorde softwaren klar til at indtaste pin-koden (så det så ud til at
virke). Men inden jeg kunne indtaste denne og komme tilbage til software
vinduet hvor der kunne connectes ville jeg få en fejlprompt med system
failure eller sådan noget knald, samt ville der komme et vindue op og sige
at placeringen som bla bla henviser til er ikke længere tilgængelig.
Velsagtens autorun på hukommelsen i modemmet der forsøgte køres. Så min
mistanke var nu at det var dette mass storage der drillede.

I et øjebliks genialtet (hvis jeg selv skal sige det) gik jeg ind i
enhedshåndtering, ind under cd/dvddrev og så snart Huawei mass storage usb
yada yada dukkede op, højreklikkede jeg, og valgte deaktiver inden den kunne
forsvinde igen. Nu har jeg godt nok ikke adgang til drevet og softwaren
derpå, men den kan heldigvis installeres på anden vis, eks via flytte
filerne via en anden computer. OG NU VIRKER SOFTWAREN!!! zomg.... jeg kan gå
på, og bevare forbindelsen. Logikken... deaktiver lortet - og så virker det,
haha.

nuvel, så er jeg fri for at snakke med en medarbejder i en 3butik om mit
problem, og forsøge overbevise om ombytning til pcmcia kort. Det reddede min
dag. Måske også andres hvis andre har oplevet lignende?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-01-08 17:13

"Oros aka. Rasmus Jensen" skriver:

> [...]
> på, og bevare forbindelsen. Logikken... deaktiver lortet - og så virker det,

Kører du vista ?

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 30-01-08 22:43

> "Oros aka. Rasmus Jensen" skriver:
> Kører du vista ?

Ja vista ultimate, har du et guldkorn jeg ikke har kunnet støve op da?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-08 06:27

"Oros aka. Rasmus Jensen" skriver:

> Ja vista ultimate, har du et guldkorn jeg ikke har kunnet støve op da?

Ja, nedgrader til XP...

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 31-01-08 10:43

> "Oros aka. Rasmus Jensen" skriver:

> Ja, nedgrader til XP...

Det har jeg alt for mange bluetooth enheder til at gide spilde min tid på at
genkonfigurere konstant når jeg skal bruge dem i xp
Desuden har jeg set det virke uden problemer på flere vista bærbare, og nu
endda også fundet et trick til at få det til at virke på min egen, så nu er
jeg godt tilfreds.

I øvrigt kørte jeg en test med det vuns da jeg kørte fra arbejde og hjem i
går. Ishøj -> Amager (lergravsparken) Ikke nogen lang tur. Men satte pc'en
til at streame P3, og havde kun et udfald på ca. 5-10 sekunder da jeg kørte
over broen til amager ved Avedøre holme.

Så læste jeg i øvrigt tilmed at de giver hastigheden et skub opad til samme
pris nu, så der er op til 7,6mbit downstream i stedet for 3,0. Jeg får nok
ikke brug for det, men jo mere jo bedre :)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-08 00:35

Oros aka. Rasmus Jensen wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:47A0A20D.C01D76F0@du.kan.finde.den...
>
> Ja vista ultimate, har du et guldkorn jeg ikke har kunnet støve op da?

Havde du hentet pakken til Vista hos 3?

Den på flashpartionen på USBkortet duer ikke ifølge 3 selv.

/F

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-03-08 10:41

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Havde du hentet pakken til Vista hos 3?
>
> Den på flashpartionen på USBkortet duer ikke ifølge 3 selv.

Den er i det hele taget ret broken den installation der ligger på de nye
kort med 3connect.

-Den kan ikke huske hvis man vælger 3G foretrækkes (=den kan roame til TDC)
-Den kan ikke huske hvis du ændrer APN

Eneste workaround ligenu er at slå pinkoden fra og kalde op udenom 3connect
og sætte APN via en AT streng.

--
/Dennis
Fujitsu Siemens Primergy server sælges

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-01-08 22:20

Jens skriver:

> Nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer de vil oplyse om ?

Ja, Hammel er 3-dødt område.....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-08 00:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jens skriver:

> Ja, Hammel er 3-dødt område.....

Lyder mystisk. Synes jeg har prøvet en del steder deromkrng uden problemer.

/F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-08 06:26

Frank Leegaard skriver:

> Lyder mystisk. Synes jeg har prøvet en del steder deromkrng uden problemer.

Kig evt på dækningskortet.

Den er god nok.