Opgradering: MB, CPU, RAM & Grafik
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-01-08 01:18

Hej alle

Jeg er begyndt at opleve problemer med min nuværende maskine (P4 3GhZ
med 1.5Gb ram) og er derfor begyndt at kigge på en opgradering. Efter at
have søgt rundt er jeg nået frem til følgende komponenter:

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3GhZ (1251kr)
RAM: 2x2Gb Corsair XMS2 (659kr)
MB: ASUS P5K-E/WIFI-AP AiLifestyle Series (929kr)
Grafik: ASUS EN8600GT SILENT/HTDP 512Mb (680kr)
Køler: Scythe Infinity CPU Køler (299kr)

[Priserne i parantes er dagens priser fra edbpriser.dk]

Jeg bruger ikke computeren til at spille og rent hastighedsmæssigt er
jeg fint tilfreds med jeg har nu. Jeg vil gerne kunne køre nogle
virtuelle maskiner (VMWARE) ligesom jeg gerne vil kunne trække en
opløsning på 2560x1600 og se en HD-film (på fladskærms-tv, ikke
monitoren). En væsentlig prioritet er dog, at computeren SKAL være
støjsvag - så i ovenstående har jeg prøvet at ramme nogle komponenter,
der er nogenlunde fornuftige mht. strømforbrug/varmeudvikling uden dog
at gå til ekstremer.

Denne opgradering kan klare for under 4000kr, hvilket er fint!

Der er dog en del overvejelser og spørgsmål som presser på:

Grafikkort:
Jeg har set at der netop i disse dage lanceres nye grafikchips fra ATI -
her jeg bl.a. kigget på HD 3450 og HD 3650 som både pris- og
performancemæssigt virker meget lovende (Eks. ASUS EAH3650/HTDI [ATI
Radeon HD 3650] til 579kr hos Komplett.dk). Hvordan ligger disse i
forhold til en Nvidia 8600GT mht. performance, strømforbrug og
varmeudvikling?

PCI-Express:
Jeg kan se, at de nogle af nye grafikkort har PCI Express 2.0 x32 mens
jeg kan se at der ved "mit" bundkort står "2 x PCI-E x16 (blue @ x16
mode, black @ x4 or x1 mode)". Er der nogen der kan mig et brush-up
kursus om PCI-Express - jeg er lidt hægtet og kan ikke gennemskue om det
vil virke eller ej!?

RAM:
Så længe vi snakker DDR2 moduler - er der så den store forskel på tværs
af fabrikanterne/modulerne - jeg har bare taget de billigste og vil
egentlig hellere bruge penge på at købe yderligere 2x2Gb ram end at
bruge dobbelt så meget på at få noget ram som er 10-20% hurtigere (der
er jo også mange andre flaskehalse)

CPU:
Den helt nye 45nm teknologi virker som et kæmpe hit i forhold til mine
prioriteter mht. performance, varmeudvikling og strømforbrug - og
bundkortet understøtter cpu'en - så dér er vist ingen problemer?

MB:
Det virker som en god blanding af features til prisen - så vidt jeg kan
se er det kun et evt. behov for en anden slags pci-express til
grafikkortet som kan ødelægge dette valg? Det er forøvrigt et must, at
det valgte mb har ICH9R chipsæt, da jeg kører RAID i mit gamle setup og
gerne vil migrere dette uden at løbe ind i en masse problemer.

Køler:
Jeg bruger pt. en Zalman-køler som jeg er meget glad for - den er tilpas
støjsvag og køler godt - derudover blæser den loftet lodret op i forhold
til bundkortet, hvilket er smart, da jeg har en fan-duct på siden af
kabinettet som lige passer til blæseren - den nye køler skulle have
blæseren siddende samme vej og desuden være både støjsvag og god til at
køle - der er vist ikke nogle helt oplagte alternativer her?

NB: Jeg er generelt glad for Asus og har haft gode oplevelser med dette
mærke i omkring 10 år - så det vil jeg gerne fortsøtte med

Jeg håber at der er nogen som har lidt indspark til ovenstående - så jeg
kan få lidt feedback til alle overvejelserne - specielt, hvis jeg har
lavet nogle tåbelige valg - så er det jo rart at vide inden man står med
stumperne i hænderne og finder ud af at de ikke passer sammen

På forhånd tak!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-01-08 13:26

Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> mode, black @ x4 or x1 mode)". Er der nogen der kan mig et brush-up
> kursus om PCI-Express - jeg er lidt hægtet og kan ikke gennemskue om det

Jeg har fået at vide, at PCI-Express 1.0, 1.1 og 2.0 er bagud kompatible
- uanset om det måtte være bundkort eller grafikkort som er "forældet" -
man giver evt. "bare" afkald på noget ekstra båndbredde - men i det
aktuelle tilfælde er det et grafikkort i value-segmentet, så jeg kan
ikke forestille mig at det vil få en praktisk betydning at nøjes med et
bundkort som kun understøtter eks. PCI-Express 1.1!

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 31-01-08 15:15

Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> lavet nogle tåbelige valg - så er det jo rart at vide inden man står med
> stumperne i hænderne og finder ud af at de ikke passer sammen

Fantastisk - faktisk sjældent at nyhedsgrupperne er helt tavse - det må
tyde på at jeg har sat et ret fornuftigt system sammen

Så skal stumperne bare på lager - over and out!

/Tommy

Fra : Henning

Dato : 31-01-08 20:37

On Thu, 31 Jan 2008 15:15:05 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

>Fantastisk - faktisk sjældent at nyhedsgrupperne er helt tavse - det må
>tyde på at jeg har sat et ret fornuftigt system sammen
>
>Så skal stumperne bare på lager - over and out!

Gi' lige folk en chance - det er mindre end 15 timer siden du postede
dit spørgsmål...

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 01-02-08 11:39

Hej Henning

Henning wrote:
> Gi' lige folk en chance - det er mindre end 15 timer siden du postede
> dit spørgsmål...

+ et døgn, men lad os ikke hænge i detaljerne - jeg holder selvfølgelig
stadig øje med gruppen og der går vist et par uger inden stumperne alle
er på lager!

Mvh Tommy

Fra : J

Dato : 01-02-08 12:25

On Fri, 01 Feb 2008 11:38:32 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

Jeg sætter lidt spørgsmål ved grafikkortet 8600GT Silent til HD.
Er det vigtigt med dx10 ?

Hvis du skal bruge hdmi, skal der en ledning fra lydkort til
grafikkort. Men om du også kan føre lyden op separat skal jeg ikke
kunne sige. Hvordan vil du få 2560x1600 på flad-tv ? De har da vist
ikke mere end fuld-hd 1920x1080.

Men jeg ville købe et radeon 2600 pro til hd. De trækker lyden direkte
i hdmi uden kabel. Jeg har læst at det arbejder godt ved h264
dekodning og vc1. Hvorvidt jeg ville købe et silent kort ? jeg ville
ikke rigtigt turde. Gigabyte anvender en zalman køler på mange af
deres kort.

Derudover: det er en kanon cpu !

Bundkort: jeg ville nok vælge et fra msi med p35 chipset.

Skal der ikke en stor sata2 harddisk på budgettet også ? man skal ikke
undervurdere, at harddisken er en flaskehals i det samlede system.

Scythe infinity er måske ret indiskutabel. Men jeg læste en
bemærkelsesværdig anmeldelse af en arctic freezer 7 pro:

den er meget støjsvag, med keramiske lejer, og køler faktisk ligeså
godt:
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3210
og den er mindre med en 92 mm blæser.

endelig ville jeg nok overveje et blueray-drev:

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 12:54

J wrote:

> Jeg sætter lidt spørgsmål ved grafikkortet 8600GT Silent til HD.

Hvorfor?

HD (1080i) virker på mit GF7600GT.

Jesper Poulsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 01-02-08 16:21

Hej John

J wrote:
> Jeg sætter lidt spørgsmål ved grafikkortet 8600GT Silent til HD.

Fint

> Er det vigtigt med dx10 ?

Det har jeg læst mig til er relevant i forhold til at køre Vista samt i
forbindelse med HD-dekodning - ved dog ikke om det passer - er nemlig
også stødt på modstridende informationer i ny og næ...

> [...]
> grafikkort. Men om du også kan føre lyden op separat skal jeg ikke
> kunne sige. Hvordan vil du få 2560x1600 på flad-tv ? De har da vist

Det burde teknisk være muligt at føre lyden over et separat kabel -
ellers er det også fint, selvom det kommer over grafikkortet.
Opløsningen 2560x1600 regner jeg med at køre på computer-skærmen, når
den skal opgraderes på et tidspunkt - har kig på Dell 3008FWP - derfor
også vigtigt med 2 dvi-udgange. Mht. fjernsynet vil almindelig HD være
fint - det bliver ikke så stort at jeg vil overveje Full HD på denne front.

> [...]
> dekodning og vc1. Hvorvidt jeg ville købe et silent kort ? jeg ville
> ikke rigtigt turde. Gigabyte anvender en zalman køler på mange af

Så vidt jeg kan læse rundt omkring er Radeon HD 2600 Pro meget tæt på
Geforce 8600GT - både mht strømforbrug og performance. Jeg tror dog til
gengæld jer er lidt hooked på ét af de nye Radeon HD 2650 kort - de
giver vist begge ovenstående kort baghjul og kan desuden fås fra omkring
500kr, hvilket er ganske fornuftigt i forhold til formålet!

> Derudover: det er en kanon cpu !

- det lyder også sådan på spec'sene og de anmeldelser jeg har læst på
nettet.

> Bundkort: jeg ville nok vælge et fra msi med p35 chipset.

Nogen speciel grund eller "bare" fordi du har gode erfaringer med MSI
som jeg har med ASUS?

> Skal der ikke en stor sata2 harddisk på budgettet også ? man skal ikke
> undervurdere, at harddisken er en flaskehals i det samlede system.

Jeg har 2 stk. Samsung Spinpoint 250Gb i RAID (Mirror), 1 stk. 160Gb
Backup-disk, 2 stk. Spinpoint 500Gb i en NAS samt et par løse diske til
forefaldende backup. Jeg føler mig fornuftigt dækket ind på nuværende
tidspunkt og afventer at 750Gb og 1Tb diskene falder mere i pris inden
der bliver opgraderet hér!

> [...]
> bemærkelsesværdig anmeldelse af en arctic freezer 7 pro:
>
> den er meget støjsvag, med keramiske lejer, og køler faktisk ligeså

Det lyder spændende - den vil jeg kigge nærmere på!

> endelig ville jeg nok overveje et blueray-drev:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395059

Det tror jeg også, at jeg vil vente med - har alligevel ikke en
fladskærm, hvor jeg rigtigt kan nyde resultatet endnu - og så skal man
jo også have nogle film til formålet

Tak for alle spørgsmålene og overvejelserne!

Mvh Tommy

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 17:29

Tommy Ipsen wrote:

> Det har jeg læst mig til er relevant i forhold til at køre Vista samt i

DX10 er kun nødvendigt hvsi du vil spille DX10-spil - tests har dog vist
at der ikke er noget særligt at hente i DX10.

> forbindelse med HD-dekodning - ved dog ikke om det passer - er nemlig

HD-dekodning virker også fint med et 7600GT.

> Det tror jeg også, at jeg vil vente med - har alligevel ikke en
> fladskærm, hvor jeg rigtigt kan nyde resultatet endnu - og så skal man

Du har CRT eller?

Jesper Poulsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 04-02-08 13:09

Jesper Poulsen wrote:

> DX10 er kun nødvendigt hvsi du vil spille DX10-spil - tests har dog vist
> at der ikke er noget særligt at hente i DX10.

Ok, så der er ikke nogen forskel i afviklingen af Vista?

> HD-dekodning virker også fint med et 7600GT.

Spørgsmålet er vel om der er mere eller mindre load på CPU'en mens HD
dekodes? Hvis der ligger nogle "tricks" i DX10, som gør grafikkortene
smartere/bedre til specifikke opgaver, kan opgaverne løses nemmere uden
at lægge load over på CPU'en.

> Du har CRT eller?

Nej - men jeg har ikke en fladskærm til tv og fladskærmen til
computeren er ikke én hvor jeg rigtigt kan nyde resultatet

/Tommy

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-02-08 14:55

Tommy Ipsen wrote:

> Ok, så der er ikke nogen forskel i afviklingen af Vista?

Nej.

> Spørgsmålet er vel om der er mere eller mindre load på CPU'en mens HD
> dekodes? Hvis der ligger nogle "tricks" i DX10, som gør grafikkortene

Det skal du nok ikke regne med. De HD-egenskaber jeg kender til er slet
ikke baseret på DirectX, men derimod på OpenGL (min brugerflade er
baseret på OpenGL).

Jesper Poulsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 04-02-08 16:45

Jesper Poulsen wrote:

> Det skal du nok ikke regne med. De HD-egenskaber jeg kender til er slet
> ikke baseret på DirectX, men derimod på OpenGL (min brugerflade er
> baseret på OpenGL).

OK - har det så nogen betydning at kortet understøtter OpenGL 2.0 eller
er det alligevel standard blandt alle kortene?

Mvh Tommy

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-02-08 08:08

Tommy Ipsen wrote:

> OK - har det så nogen betydning at kortet understøtter OpenGL 2.0 eller
> er det alligevel standard blandt alle kortene?

Kun hvis du vil køre OpenGL. Hvis du lægger mærke til det, så afvikles
min Thunderbird ikke i Windows, så min OpenGL-baserede brugerflade kører
heller ikke under Windows.

Jesper Poulsen