Hjælp... min computer fryser....
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 27-01-08 14:04

Hej i gruppen

Min computer (se specs nederst) er begyndt at fryse under almindelig brug af
Windows.

Ved almindelig internetsurfing, som jo ikke skulle belaste den særligt meget
sker der hyppigt (ca 4 gange i timen) at den bare stopper. Harddisk-lampen
lyser konstant, men der høres ingen aktivitet.

Hvis jeg lader den stå, kommer der oftest en BSOD der angiver at den gemmer
data, og herefter genstarter computeren så. Få gange har jeg fået en lang
hyletone, som kun kan klares med et langt tryk på tænd/sluk.

Jeg har prøvet at lægge mærke til hvilke programmer jeg kører, men
umiddelbart er der ingen fællesnævner, det virker til at komme ud af den blå
luft.

Da jeg godt ved det ikke kommer ud af den blå luft, vil jeg høre om nogen
her har nogen ide til hvad der kan gå galt?

Desuden kunne jeg godt tænke mig et program der kan lave en
totalovervågning, så jeg kan se hvilke processer der har kørt umiddelbart
inden systemcrash - det kunne jo være jeg fandt en sammenhæng der.

Temperatur på MB og CPU er ok.

Mvh

/CJ

Specs:
Bundkort:Gigabyte GA-M55S-S3

CPU: AMD Athlon 64 X2 AM2 6000

RAM: G.Skill RAM DDRII 2x1GB PC800

Sparkle GeForce 8800GTS 320MB

2 stk diamondMax9 200Gb HD SATA

TV-kort: Hauppauge HVR 1300

PSU: NorthQ 4775-500BU Super Silent / 500W

Windows XP pro (fuldt opdateret).

Fra : dw

Dato : 27-01-08 14:12

gi den en tur med det her
<http://www.passmark.com/products/bit.htm>

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 27-01-08 15:12

"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i en meddelelse

> gi den en tur med det her
> <http://www.passmark.com/products/bit.htm>

Tak for linket.
Jeg prygler lige maskinen lidt med den imens der er håndbold

/CJ

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 27-01-08 18:35

"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i en meddelelse
> gi den en tur med det her
> <http://www.passmark.com/products/bit.htm>

Efter at have straffet min computer 4 x 15 minutter med burnintest viser der
sig et klart billede af at det eneste den faktisk giver fejl på, er mit ene
DVD-drev.

Når jeg herefter forsøger at indsætte en DVD, så finder den da heller
ingenting, og beder mig bare om at sætte disk ind når jeg dobbeltklikker på
drevet i "denne computer".

Kan et defekt DVD-drev virkelig gøre at computeren fryser, eller er det bare
en tilfældighed??

/CJ
-der selvfølgelig under alle omstændigheder prøver at hive stikket ud på
drevet som det første......

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-01-08 21:24

Christian Jacobsen wrote:
> [...]
> dobbeltklikker på drevet i "denne computer".
>
> Kan et defekt DVD-drev virkelig gøre at computeren fryser, eller er

Nej. Det er ikke et tilfælle. Det defekte drev lægger beslag på IDE porten
ned og der med resten af pc'en. En defekt harddisk kan lave det samme
bøvl.

mvh
Henning

Fra : Pico

Dato : 27-01-08 23:12

Christian Jacobsen wrote:

> [...]
> dobbeltklikker på drevet i "denne computer".
>
> Kan et defekt DVD-drev virkelig gøre at computeren fryser, eller er

For et par uger siden havde jeg lånt et DVD drev og et CD drev ud fra 2
forskellige Pc'er. Da jeg fik dem tilbage satte jeg først dvd drevet i den
maskine det var taget fra, ingen problemer kørte fint. Så satte jeg Cd
drevet i den maskine det var taget fra, den ville overhovedet ikke starte,
kørte kun frem til hvor Windows skal starte, så stoppede den. Jeg gik så i
bios for at se hvad der var i vejen, seconder IDE kabel var ikke aktivt, det
slog mig så at Cd drevet der sad som nr. 2 på seconder IDE havde sidet som
Master på den maskine det var lånt til så nu var der 2 "Master" på det
kavel, jeg flyttede jumperen og Pc'en kørte som den skulle.
Det viser bare at et defekt drev eller forkert tilsluttet drev kan give dine
problemer, det er jo EDB vi snakker om
Prøv at hive dit DVD drev fra og se om den så opføre sig "ordentlig". Alt
efter hvor gammel din Pc er skal du måske i bios og lade den auto detekte
drevene, men er den kun nogle år gammel bør den selv kunne finde ud af det.
--
MVH
Pico

Fra : Rado

Dato : 28-01-08 02:15

On Sun, 27 Jan 2008 18:35:01 +0100, "Christian Jacobsen"
<Christian.Jacobsen@gmail.com> wrote:

>Kan et defekt DVD-drev virkelig gøre at computeren fryser, eller er det bare
>en tilfældighed??

Jeg mindes i alt fald tidligere at have oplevet at det kunne få
maskine ned hvis et CD drev gik i baglås på grund af en ulæsbar CD.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Peter

Dato : 27-01-08 14:22

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget sker der hyppigt (ca 4 gange i timen) at den bare stopper.
> Harddisk-lampen lyser konstant, men der høres ingen aktivitet.

klip------------

Ud fra det, at din harddisk lyser konstant under frysningen, vil mit skud
være, at din harddisk er ved at afgå ved en stille død.
Lav en backup af alle vigtige data.
Lav derefter et image af din hd (mens det endnu er muligt). Køb en ny,
installer den og smid imaget over på den, og se om det hjælper.

PeterB

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 27-01-08 15:09

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lav derefter et image af din hd (mens det endnu er muligt). Køb en ny,
> installer den og smid imaget over på den, og se om det hjælper.

Undskyld, jeg fik mig ikke formuleret korrekt. Det er IDE-LED lampen der
lyser konstant - og ikke selve harddisken.

Jeg har gennemtestet mine harddiske med maxtors eget program, og de viser
ikke nogen fejl. Desuden kører jeg standardmæssigt med SMART som heller ikke
giver nogen anmærkninger.

Så umiddelbart lyder det for mig som en meget dyr løsning uden særlig stor
sikkerhed for at løse problemet.

/CJ

Fra : Peter

Dato : 27-01-08 22:17

> [...]
> ikke giver nogen anmærkninger.
>
> Så umiddelbart lyder det for mig som en meget dyr løsning uden særlig stor

Det mest nærliggende, når hd led lampen lyser konstant, er harddisk fejl,
men som du skriver i et svar længere oppe i tråden, har du konstateret et
defekt DVD drev, og det kan det sagtens være.
Computeren tjekker konstant, om fundne drev er tilgængelig, og forsvinder
der pludseligt et drev, afsættes mange resurser til at finde årsagen til at
drevet er væk - computeren fryser.

Prøv at gå i "enhedsorientering" og fjern det pågældende drev.
Genstart computeren og test den igen. Får du stadig fejl på drevet, er det
ikke en Windows fejl, men en hardware fejl.
Prøv så at skifte ide kablet og test igen. Stadigvæk fejl - nyt dvd drev.
(er da billigere end en harddisk)

PeterB