Svenske naturhavne
Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 20:49

Hej,

da jeg sidder utålmodigt og er i gang med at grov-planlægge sommerens tur op
langs den svenske syd- samt østkyst (Køge Bugt--->Öland-->Stockholm), syntes
jeg at kunne huske at have set et sted at man kan købe en eller flere bøger
om gode steder til opankring - naturhavne eller lignende.
Men efter søgning på nettet er der endnu ikke dukket nogle bøger op om
emnet - er der nogle her i gruppen der ved hvad de pågældende bøger hedder
samt hvor de kan anskaffes ?

Gode råd udfra erfaringer modtages også gerne.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 22:01

Personligt har vi haft stor nytte af:

Svensk Kusthandbok - del 2 og 3 - Sjöfartsverket 1992 og 1994. ISSN
0283-3603 og ISSN 0283-3603

Naturhamnar på Ostkusten - Åke Améen & Sven A. Hansen - udgivet af Svenska
Krysserklubben, Stockholm 2001. (oprindelig af Åke Améen fra 1959). ISBN
91-86548-21-2

Arholma-Landsort (med Gotland) fra 2007 (3. oplag), ISBN13:
978-91-89564-27-8 og
Landsort-Skanør fra 2006 (andet oplag), ISBN13: 978-91-89564-41-1. Begge fra
Nautiska Forlaget.

I disse publikationer får du masser af information om farled, naturhavne,
gæstehavne, seværdigheder, spisesteder, historik o.m.a. i de farvande, du
nævner.
Svenska Krysserklubben har mange publikationer - og også en CD, du kan
kombinere med "Det Svenske Levande Sjökort".
Skulle jeg vælge blandt ovenstående, ville jeg vælge bøgerne fra Nautiska
Forlaget.

For nyligt har jeg bestilt bogen: The Baltic Sea, som blev anbefalet af et
ægtepar (i 'Træfpunkt', som er medlemsbladet for FTLF), der har sejlet
"Østersøen tynd" i sommeren 2006 og anbefalede den kraftigt ... nok mest
pga. mange praktiske tips om sejlads i Polen, de Baltiske lande, Rusland,
Finland osv. Men altså også om svenske forhold. Som sagt, jeg har endnu ikke
selv set den.

Jeg forsøger et "cut&paste" fra internatboghandelen - vel vidende, at der
nok går kuk i det, når det dukker op i nyhedsgruppen ... "time will show"

Forfattere Royal Cruising Club Pilotage Foundation Udgivelse 2nd
Revised edition
Side antal 196

Udgivelses land United Kingdom
Bogserie Imray,Laurie,Norie & Wilson Ltd

ISBN 0852886667

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 10:27

Hej Flemming,

imponerende samling du der kom med.

Jeg vil prøve at kontakte svenska kryssarklubben for at få bestilt nogle af
de ting du har nævnt.

Tak for info !

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 11:04

> Hej Flemming,
>
> imponerende samling du der kom med.
>
> Jeg vil prøve at kontakte svenska kryssarklubben for at få bestilt nogle
> af de ting du har nævnt.
>
> Tak for info !

Du er velkommen.

Bøgerne fra Nautiska Forlaget (som er mine favoritter), har jeg købt hos min
lokale: Kronborg Marine i Helsingør, så jeg vil tro de findes i flere danske
forretninger.

Derudover har jeg set dem (der er tre i serien) i talrige svenske
forretninger, boghandlere såvel som forretninger, der handler med søkort og
maritimt udstyr.

Du kan f.eks. prøve at kigge ind på http://www.hjertmans.se/ -
(velassorteret forretning i Råå) og gå ind under 'böcker' og derpå
'hamnbeskrivninger', så kommer en del muligheder, f.eks. (jeg vover igen en
'cut&paste'):

6823 Landsort-Skanör. Din guide till ostkustens öar, gäst- och
naturhamnar. 150 nyritade naturhamnar, 100 gäst- hamnar, historia,
sevärdigheter, krogar etc. Söderbergh/Granath 425.-
6823-2 Skanör - Strömstad. Din guide till västkustens öar, gäst- och
naturhamnar 425.-
6824 Naturhamnar på Ostkusten. Från Öregrund till Oskarshamn 398.-
6825 Arholma-Landsort. Ny upplaga med 210 nyritade naturhamnar, 72
gästhamnar, klubbholmar, beskrivning av his-toria, sevärdheter, krogar etc
Hässler/Granath 425.-
6826 Vägvisare. Stockholms skärgård. Från Understen i norr till
Landsort i Söder. Skildrar skärgården geografiskt och kulturellt. Ulf
Sörenson 216.-
6827 Skärgårdskarta. Stockholms skärgård 220.-
6828 Stockholms Skärgård A-Ö. Singö-Tullgarn. 300 anvisningar till
gäst och naturhamnar 235.-
6829 Vänerhavet. Rikt bildillusterad bok om Vänern 365.-

De er ikke billige, så du skal nok prioritere ... ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 12:17

Hej igen

kanon ide... jeg havde helt glemt den gode Hjertmans i Råå - og på vejen
derover kan jeg jo så lige smutte forbi Kronborg Marine - det kan jo gå hen
og blive en helt rar lørdagsudflugt.

M.h.t. at begrænse sig og prioritere... ja... men det er godt nok svært med
alle de lækre bøger man MÅ eje

(og nu må jeg hellere rasle ned og checke båd og vandstand)

venlig hilsen

JN
..