Nu tænd/sluk-knap
Fra : mikkelherold@gmail.c~

Dato : 25-01-08 05:58

Her til morgen ville min pc ikke starte, da jeg trykkede på tænd/sluk-
knappen. Jeg har et par eksterne enheder med lysdioder sat i nogle af
USB-portene, og da der stadig var lys i dioderne på dem, tror jeg
ikke, det er strømforsyningen den er gal med(?).

Derimod tror jeg, det kan være tænd/sluk-knappen - men hvor får man
lige fat i sådan en ny henne?

Det kan selvfølgelig også være noget bundkort/BIOS/andet, men jeg vil
prøve at skifte knappen først.

Mikkel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-01-08 16:32

<mikkelherold@gmail.com> skrev

Derimod tror jeg, det kan være tænd/sluk-knappen - men hvor får man
lige fat i sådan en ny henne?

Nærmeste isenkræmmer, elektronikbiks eller losseplads.

Du kan også sende en frankeret svarkuvert, så skal jeg sende dig een.

Det er et helt normalt "ringetryk", dvs. en kontakt som først slutter, når
den trykkes ind. Der er ingen krav til strøm, den arbejde udelukkende ved
fem volt. Så en normal ringeklokke kontakt kan altså bruges. OBS dette
gælder *KUN* ATX maskiner!

Men det behøver ikke at være det, der er galt. Lyset du ser, skyldes at
femvolten er intakt. Derfor kan tolv volten, psuen eller bundkortet sagtens
være defekt.

Jeg har repareret pc i over tyve år, og jeg kun 4-5 gange set en defekt
afbryderknap, og det har alle været på AT maskiner. Jeg mener ikke at jeg
nogen sinde har set en defekt ATX afbryder. Men det kan naturligvis sagtens
ske. Men jeg vil æde min hat på, at det sker yderst sjældent, og at der
sikkert er noget andet galt med din PC.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-01-08 16:36

<mikkelherold@gmail.com> skrev

Det kan selvfølgelig også være noget bundkort/BIOS/andet, men jeg vil
prøve at skifte knappen først.

Kortslut kontakten eller de to pins, den sidder på (ikke permanent, blot een
enkelt gang kortvarigt). Hvis maskiner ikke starter, så er det ikke din
knap.

Husk at dette gælder KUN ATX maskiner!

Er der 220v og dermed fire ledninger på din knap, så er det ikke et ATX. Men
det er næppe sansynligt. Det er nok kun folk som mig, der stadig kører med
AT maskiner

Claus