/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Fysik - To biler køre mod hinanden
Fra : SpookiePower


Dato : 24-01-08 10:38

En af mine kollegaer mener at hvis man har to ens biler, der vejer det
samme og
køre med 100 km/t frontalt ind i hinanden, så svare det til at køre
ind i en mur med 200 km/t.
Jeg er dog ikke enig, og mener at det må svare til at køre ind i en
mur med 100 km/t.
(Håber jeg har ret).

En anden ting vi også er uenige i er hvis man igen har to ens biler,
men A køre 100 km/t
og B køre 80 km/t, og igen støder frontalt sammen. Jeg mener at bil A
vil opleve sammenstødet
mildere end hvis han kørte ind i en mur, da B vil afbløde
sammenstødet, mens B vil opleve det
hårdere end at køre ind i en mur, da han jo vil blive skubbet tilbage
hvor han kom fra.
Min kollega, mener igen at det må svare til at køre ind i en mur med
180 km/t, for dem begge.
(Håber igen jeg har ret.)

Som jeg husker det fra fysiktimerne (det er længe siden efterhånden)
så kan man regne
på det med vektor regning, men det har jeg glemt alt om desværre.

Hvordan kan man forklare disse eksempler på en forståelig måde, til en
anden person som ikke er enig ?

 
 
Johan Holst Nielsen (24-01-2008)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 24-01-08 19:30

SpookiePower wrote:
> Hvordan kan man forklare disse eksempler på en forståelig måde, til en
> anden person som ikke er enig ?

http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7949_7

mvh
Johan

John Doe (24-01-2008)
Kommentar
Fra : John Doe


Dato : 24-01-08 21:22


"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:687a272e-d790-4618-b924-381d60e60e81@n20g2000hsh.googlegroups.com...
> En af mine kollegaer mener at hvis man har to ens biler, der vejer det
> samme og
> køre med 100 km/t frontalt ind i hinanden, så svare det til at køre
> ind i en mur med 200 km/t.
> Jeg er dog ikke enig, og mener at det må svare til at køre ind i en
> mur med 100 km/t.
> (Håber jeg har ret).

Det har du!
Forestil dig at der hænger et stykke papir, lige der hvor de støder sammen.
Hvis sammenstødet er perfekt symmetrisk, vil det svare til en meget tynd mur
der ikke flytter sig. Din kollega burde kunne indse nu, at det ingen forskel
gør. om papiret bliver skiftet ud med en meget tyk mur eller med det rene
ingenting.

> En anden ting vi også er uenige i er hvis man igen har to ens biler,
> men A køre 100 km/t
> og B køre 80 km/t, og igen støder frontalt sammen. Jeg mener at bil A
> vil opleve sammenstødet
> mildere end hvis han kørte ind i en mur, da B vil afbløde
> sammenstødet, mens B vil opleve det
> hårdere end at køre ind i en mur, da han jo vil blive skubbet tilbage
> hvor han kom fra.
> Min kollega, mener igen at det må svare til at køre ind i en mur med
> 180 km/t, for dem begge.
> (Håber igen jeg har ret.)

Ingen har du ret!
Forestil dig papiret fra før bevæger sig med 10 km/t i samme retning som B.
En observatør der følger papiret, vil nu med kunne opfatte de to biler som
kørende 90 km/t hver. Ved sammenstødet ændrer de begge hastighed med 90
km/t, når de fortsætter i A's retning med 10 km/t.

En anden måde at anskue det på er at B bevæger sig meget meget langsomt, og
bliver ramt af en bil med høj hastighed. Dette vil selvfølelig opleves
voldsommere for B end hvis B kørte ind i en mur. På samme vis er det
selvfølgelig mindre voldsomt for A at køre ind i en lagsom B, som jo vil
afbløde stødet ved at blive kastet tilbage.

> Hvordan kan man forklare disse eksempler på en forståelig måde, til en
> anden person som ikke er enig ?

Har lige gjort mit bedte. Håber at det virker.



John Doe (24-01-2008)
Kommentar
Fra : John Doe


Dato : 24-01-08 21:33

> Forestil dig papiret fra før bevæger sig med 10 km/t i samme retning som
> B.

Rettelse:
.... 10 km/t i samme retning som A.



SpookiePower (24-01-2008)
Kommentar
Fra : SpookiePower


Dato : 24-01-08 13:52

On 24 Jan., 21:32, "John Doe" <j...@doe.com> wrote:
> > Forestil dig papiret fra før bevæger sig med 10 km/t i samme retning som
> > B.
>
> Rettelse:
> ... 10 km/t i samme retning som A.

Tak skal du have :) Umiddelbart syntes jeg ikke det er svært at
forstå,
men jeg kan godt se at det måske virker lidt ulogisk, hvis man ikke
lige tænker over det en ekstra gang.

Hvis man skulle vise mit første eksemple med vektorer, hvordan gør man
så det ?

Som jeg husker det fra fysiktimerne, så tegnede man en pil i
kørelsesretningen,
som så havde en bestemt længde, efter kraften (mener jeg). Den
modkørende
bil havde så en modsat rette pil der var lige lang/stor. Man kunne så
trække
længden fra, fra den anden pil, hvilket vel vil give en pil med 0 i
længde.
Betyder en pil med længden 0, at det svare til at rammen en mur med
100 km/t ?

Med eksemple to, ville man vel have en vektor der var længere end den
anden. Trække
man disse fra hianden får man en stump tilbage. Hvordan kan man udfra
det, uddrage
at den ene bil vil få et mildt sammestød, og den anden et hårdt
sammenstød, set iforhold
til at køre ind i en mur ?

Håber det er til at forstår :)

John Jensen (24-01-2008)
Kommentar
Fra : John Jensen


Dato : 24-01-08 23:32

SpookiePower skrev:
> On 24 Jan., 21:32, "John Doe" <j...@doe.com> wrote:
>>> Forestil dig papiret fra før bevæger sig med 10 km/t i samme retning som
>>> B.
>> Rettelse:
>> ... 10 km/t i samme retning som A.
>
> Tak skal du have :) Umiddelbart syntes jeg ikke det er svært at
> forstå,
> men jeg kan godt se at det måske virker lidt ulogisk, hvis man ikke
> lige tænker over det en ekstra gang.
>
> Hvis man skulle vise mit første eksemple med vektorer, hvordan gør man
> så det ?
>
> Som jeg husker det fra fysiktimerne, så tegnede man en pil i
> kørelsesretningen,
> som så havde en bestemt længde, efter kraften (mener jeg). Den
> modkørende
> bil havde så en modsat rette pil der var lige lang/stor. Man kunne så
> trække
> længden fra, fra den anden pil, hvilket vel vil give en pil med 0 i
> længde.
> Betyder en pil med længden 0, at det svare til at rammen en mur med
> 100 km/t ?
>
> Med eksemple to, ville man vel have en vektor der var længere end den
> anden. Trække
> man disse fra hianden får man en stump tilbage. Hvordan kan man udfra
> det, uddrage
> at den ene bil vil få et mildt sammestød, og den anden et hårdt
> sammenstød, set iforhold
> til at køre ind i en mur ?
>
> Håber det er til at forstår :)
Der skal empiriske metoder til at afgøre det sprøgsmål. Ud og starte et
par biler :)

N/A (24-01-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-01-08 23:32



jenspolsen@hotmail.c~ (24-01-2008)
Kommentar
Fra : jenspolsen@hotmail.c~


Dato : 24-01-08 16:47

On 24 Jan., 21:22, "John Doe" <j...@doe.com> wrote:

> Din kollega burde kunne indse nu, at det ingen forskel
> gør. om papiret bliver skiftet ud med en meget tyk mur eller med det rene
> ingenting.
>

Det er jeg næsten 100% sikker på at kollegaen IKKE kan. Det er faktisk
et spørgsmål som man ofte møder, og 99% af almindelig mennesker giver
kollegaen ret, - og de VED at de har ret.
Holdningen er oftest, at man ikke skal komme stikkende med sådan en
skide universistsuddannelse i fysik og spille smart, når alle jo kan
se hvordan det må være. Ja det er nærmest sjovt for dem, at de uden
uddannelse faktisk kan forstå det bedre end de uddannede kan.

J.O.

alexbo (25-01-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-01-08 01:42


<jenspolsen@hotmail.com> skrev

>Det er jeg næsten 100% sikker på at kollegaen IKKE kan. Det er faktisk
>et spørgsmål som man ofte møder, og 99% af almindelig mennesker giver
>kollegaen ret, - og de VED at de har ret.
>Holdningen er oftest, at man ikke skal komme stikkende med sådan en
>skide universistsuddannelse i fysik og spille smart, når alle jo kan
>se hvordan det må være. Ja det er nærmest sjovt for dem, at de uden
>uddannelse faktisk kan forstå det bedre end de uddannede kan.

Som almindeligt menneske kan man ikke andet end undres over den dybe indsigt
nogen kan have om hvad andre kan forstå.
Procenterne flyver gennem luften, sandsynligvis grebet samme sted, og
konklusionen er klar, almindelige mennesker har ganske enkelt ikke den
respekt for uddannelse som de bør have.

mvh
Alex Christensen



Dan Storm (25-01-2008)
Kommentar
Fra : Dan Storm


Dato : 25-01-08 10:56

alexbo skrev:
> konklusionen er klar, almindelige mennesker har ganske enkelt ikke den respekt for uddannelse som de bør have.

Hvis personer uden uddannelse er almindelige, hvad er personer med en
uddannelse så?

--
Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

alexbo (25-01-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-01-08 11:48


"Dan Storm" skrev

> Hvis personer uden uddannelse er almindelige, hvad er personer med en
> uddannelse så?

Noget særligt.

mvh
Alex Christensen



Dan Storm (25-01-2008)
Kommentar
Fra : Dan Storm


Dato : 25-01-08 11:56

alexbo skrev:
> "Dan Storm" skrev
>
>> Hvis personer uden uddannelse er almindelige, hvad er personer med en
>> uddannelse så?
>
> Noget særligt.

Nå, for pokker, min fejl, så glemte jeg at futte...


--
Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408191
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste