støj fra motor
Fra : Bruno Lind

Dato : 24-01-08 18:23

roder med en yamaha xjr 1200 fra 1995 der har kørt 55000 km. når jeg starter
den lyder den perfekt i motor men efterhånden som den bliver varm begynder
den at rasle i tomgang. Rasleriet forsvinder dog bare jeg øger omdrejninger
til 14-1500 rpm. eller hvis jeg trækker koblingen... Nogen der har et bud på
dette rasleri`?

mvh b.l

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-08 20:32

On Thu, 24 Jan 2008 18:22:42 +0100, Bruno Lind wrote:

> Nogen der har et bud på
> dette rasleri`?

Dårlig karburatorsyncronisering.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Bruno Lind

Dato : 24-01-08 23:01

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:hnzgxmpl3x83.oxccurvtibl0$.dlg@40tude.net...

> Dårlig karburatorsyncronisering.

Hej orla

Hmm - har haft vacumure på karburatorerne og justeret dem ind uden at det
har ændret noget på raslen....?

Hvis det var synkroniseringen det var galt med ville den så ikke også rasle
ved kold motor? Når motoren er kold er der ingen raslen den kommer så

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-08 23:17

On Thu, 24 Jan 2008 23:01:28 +0100, Bruno Lind wrote:

> [...]
>
> Hvis det var synkroniseringen det var galt med ville den så ikke også rasle
> ved kold motor? Når motoren er kold er der ingen raslen den kommer så

Kold olie/motor kan godt dæmpe rasleriet ved sin træghed. Men Du har da
udelukket en sansynlig årsag, såe, jeg er blank. Søg med skruetrækkerskaft
som stetoskop efter lydens oprindelse....

Fra : Dr. Enduro

Dato : 25-01-08 08:09

Orla Pedersen skrev:

> Kold olie/motor kan godt dæmpe rasleriet ved sin træghed. Men Du har da
> udelukket en sansynlig årsag, såe, jeg er blank. Søg med skruetrækkerskaft
> som stetoskop efter lydens oprindelse....

Efter at have sat en lidt mere larmende potte på min GSX 750 havde jeg
akkurat det samme problem som dig: Ingenting når den var kold og en
mærkelig raslen, når den blev varm, undtagen ved bestemte omdrejninger.

Mekanikeren tog en gummihammer og bankede på mine forrør. Ved det ene
kunne man tydeligt høre en ringen, fordi noget sidder løst i det. En
typisk sag, mente han, der ikke betyder noget i praksis. Han sagde, at
det nok altid havde været der, men at det først er nu, jeg kan høre det,
fordi den originale potter med sine anderledes lydfrekvenser overdøvede
det før i tiden.

Ved ikke om det hjælper dig, men prøv at banke på dine forrør!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 14:51

On Fri, 25 Jan 2008 08:09:23 +0100, Dr. Enduro wrote:

> Ved ikke om det hjælper dig, men prøv at banke på dine forrør!

Tror jeg ikke..... Har ingen XJR

Fra : Bruno Lind

Dato : 25-01-08 16:33

> [...]
> udelukket en sansynlig årsag, såe, jeg er blank. Søg med skruetrækkerskaft
> som stetoskop efter lydens oprindelse....

lyden syntes at komme fra koblings/krumtaphus ...

mvh b.l

Fra : Niels Jørgensen

Dato : 24-01-08 23:28

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begynder den at rasle i tomgang. Rasleriet forsvinder dog bare jeg øger
> omdrejninger til 14-1500 rpm. eller hvis jeg trækker koblingen... Nogen

Hej hej

Hvordan ser det ud med knastkæde?? eller kædestrammer
nu ved jeg ik helt mht. xjr´ern om der er en bundkæde ligesom de gamle
fj1200ére

mvh
niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-01-08 10:33

Niels Jørgensen wrote:

> Hvordan ser det ud med knastkæde?? eller kædestrammer
> nu ved jeg ik helt mht. xjr´ern om der er en bundkæde ligesom de gamle
> fj1200ére

Det er samme motorkonstruktion. Det er bare alt for tidligt til kæderaslen.

--
vh
Torben

Fra : Bruno Lind

Dato : 25-01-08 16:36

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er samme motorkonstruktion. Det er bare alt for tidligt til
> kæderaslen.
>
> --
> vh
> Torben

hej torben

Hvordan kan man checke om det er min bundkæde der er årsag til rasleriet??

mvh b.l

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-08 11:41

Det ved jeg desværre ikke - men prøv de kloge hoveder på www.fjclub.dk

--
vh
Torben - FJ1100

Fra : Tommy Mortensen

Dato : 25-01-08 18:09

> [...]
> fra hinanden så de igen sad i spænd og det løste problemet alternativt
> skal du ha en ny koblingsskål men den koster en formue
Mvh
Tommy

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-08 11:43

Tommy Mortensen wrote:

> [...]

Njah - FJ / XJR bruger vist en tallerkenskive i koblingen. Jeg kan ikke
sige det med sikkerhed - har kun haft min siden 2003

--
vh
Torben

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 26-01-08 17:19

> Njah - FJ / XJR bruger vist en tallerkenskive i koblingen. Jeg kan ikke
> sige det med sikkerhed - har kun haft min siden 2003

Torben har ret, der er ikke koblingsfjedre som på Tommy´s GXSér,
men derimod en "diaphragm spring" som er en "fjederskive" ca. så stor
som koblingspladerne.

mvh Jens
Sydals

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 20:25

On Sat, 26 Jan 2008 17:19:21 +0100, Jens Meldgaard wrote:

> Torben har ret, der er ikke koblingsfjedre som på Tommy´s GXSér,
> men derimod en "diaphragm spring" som er en "fjederskive" ca. så stor
> som koblingspladerne.

Njaeh, jeg tror nu at Tommy snakker om rykudjævningsdæmperfjedrene bag på
koblingsskålen :-/

Og det er selvfølgelig noget helt andet, omend at de kán rasle
gudsjammerligt. Det passer blot ikke med det lave Km. tal, så jeg tror
stadig på ujævn tomgang som årsagen til spetaklet. Tændrør,
ventiljustering, tilstoppet karburator, sync. mm.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 27-01-08 00:25

meddelelse news:1edv0boi3k5xc$.1fj8e8r9djzd2.dlg@40tude.net...

> [...]
> stadig på ujævn tomgang som årsagen til spetaklet. Tændrør,
> ventiljustering, tilstoppet karburator, sync. mm.

Bruno
Aller først, hvor slemt (meget) rasler det?
Jeg mener at kunne huske, at de fleste af mine cykler har raslet,
(mere eller mindre) og det forsvinder hvis jeg trækker koblingen
eller øger omdr. á er det i det hele taget så meget (raslen), så det er
noget der behøver at gøres noget ved, eller er det inden for "normalen"

Orla
Du har sikkert ret i, at det er rykudjævningsdæmperfjedrene der rasler.
Jeg kan huske, at på min GS 1000 er der seks fjedre, tre der er kraftige
og meget stramme, og tre (tyndere) der ikke sidder fast (i spænd)(slitage?)
og den har samme "skavank", dog ikke så det er et problem.

Min FJ 1200 har jeg ikke haft koblingen af, men kan se på et billede i
Haynes
at der også er tre af hver, men om de tynde sidder løst kan jeg selvfølgelig
ikke sige.

Har aldrig tænkt over det med karburator sync,
vil prøve næste gang, at lægge mærke til om det har noget på sig.

mvh Jens
Sydals

Fra : Bruno Lind

Dato : 27-01-08 11:04

> [...]
> stadig på ujævn tomgang som årsagen til spetaklet. Tændrør,
> ventiljustering, tilstoppet karburator, sync. mm.

55000 km er da noget og jeg kender ikke dens tidligere ejere og deres
behandling af cyklen samt service af cyklen...
ville en hårdhændet behandling af cyklen og manglende service kunne
afstedkomme at disse rykudjævningsdæmperfjedre begynder at larme ved et
lavere km antal??

Er det besværligt at udskifte disse rykudjævningsdæmperfjedre?

M.h.s til synkroniseringen, Hvis rasleriet kunne skyldes manglende
synkronisering, (som du skriver) så forstår jeg bare ikke hvorfor rasleriet
forsvinder når jeg trækker koblingen??

Mvh b.l

Fra : Bruno Lind

Dato : 27-01-08 11:11

> [...]
> eller øger omdr. á er det i det hele taget så meget (raslen), så det er
> noget der behøver at gøres noget ved, eller er det inden for "normalen"

Det er rimeligt slemt når motoren er varm og går i tomgang-
Trækker jeg koblingen eller øger tomgangshastigheden til 13-1400 rpm så
holder rasleriet op..

Når motoren er kold, så er der faktisk intet raslen heller ikke ved lav
tomgangshastighed...

mvh b.l

Fra : Armand

Dato : 27-01-08 12:15

Bruno Lind skrev:

> M.h.s til synkroniseringen, Hvis rasleriet kunne skyldes manglende
> synkronisering, (som du skriver) så forstår jeg bare ikke hvorfor
> rasleriet forsvinder når jeg trækker koblingen??

Sådan er det!
Jeg vil tro at det skyldes at den svage (olie)friktion mellem de
adskilte koblingsplader virker dæmpende på ikke jævn rotation :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-08 17:34

On Sun, 27 Jan 2008 12:14:32 +0100, Armand wrote:

> Sådan er det!
> Jeg vil tro at det skyldes at den svage (olie)friktion mellem de
> adskilte koblingsplader virker dæmpende på ikke jævn rotation :-/

Nemli ja, sådan en olie-koblingsplade-sandwich ér meget dæmpende på
rasleri.

På XS850'eren, som i mit tilfælde havde arvet 750 motorens platiner, var
rasleriet/hyvo-klapren helt uhyggelig når tændingen var misjusteret. Og det
dæmpedes også ganske meget med trukket kobling.

Så Bruno, få nu lige 100% styr på motorgangen, før at Du flår koblingen fra
hinanden.

Fra : Bruno Lind

Dato : 27-01-08 20:38

lyder som om jeg skulle prøve igen men en gang synkronisering/justering af
motorgangen...

Mange tak for hjælpen alle sammen

mvh b.l

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1wt4y1ujyx2b7$.pd7v9xxdqhyf$.dlg@40tude.net...