Begynder-B
Fra : C.H

Dato : 24-01-08 20:34

Nu starter den rigtige fest endelig, Cassius skal til sin første rigtige
prøve på lørdag.
Det er en lydighedsprøve - vel en slags anlægsprøve med forskellige
lydighedsmomenter.... (Bare for jer, der ikke kender den)

Super spændende... sommerfuglene basker løs allerede..
Og jeg har langt flere nerver på end min mand, som skal gå med ham - og det
er nok meget godt, det ikke er omvendt

Det bliver spændende at se, om al den træning har båret frugt....

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 24-01-08 23:48

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er nok meget godt, det ikke er omvendt
>
> Det bliver spændende at se, om al den træning har båret frugt....

Thumbs up!

Glæder mig til at høre om resultatet.

Her gik det ikke så godt da jeg var til BHP1 i november - dumpede i
lydigheden, 64 point - puha! Men fik da 92 i spor, og har også taget SL1
tidligere.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 25-01-08 09:39

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh
> Søren
>Flot med 92 i spor, tillykke med det. Lydigheden kan du vel nok få lært

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 25-01-08 19:17

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Tak, det gik rigtig godt i spor den dag. Jeg ved også hvad jeg skal arbejde
med for at gøre det endnu bedre, og faktisk er der også ved at være styr på
det .. Og jeg har faktisk lavet 96 i lydighed tidligere, med en
andenplads i Hvidovre Open med tillægspræmie for flotteste lineføring. Og en
uge senere 71 i lydighed, og så i november.... you know the rest

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 25-01-08 10:54

> [...]
>
> Her gik det ikke så godt da jeg var til BHP1 i november - dumpede i
> lydigheden, 64 point - puha! Men fik da 92 i spor, og har også taget SL1

92 i spor er jo ikke at kimse af

Hvordan formåede du dog at få 64 i lydighed, der lyder som en rigtig tycho
brahes dag... Du da før fået væsentlig mere end det

Connie.... Som er lidt nysgerrig efter hvordan det så gik i gr. c

Fra : Søren LH

Dato : 25-01-08 19:31

> [...]
> brahes dag... Du da før fået væsentlig mere end det
>
> Connie.... Som er lidt nysgerrig efter hvordan det så gik i gr. c

At få 64 i lydighed - simpelt, hunden var simpelthen ulydig . Jeg måtte
komme med utallige tillægskommandoer, og fik en ren mangelfuld i fri ved
fod. Desuden tabte jeg også langtidsdæk.

Der var selvfølgelig flere uheldige omstændigheder. Jeg havde nok trænet
forkert op til prøven. Jeg var jo ikke sikker på hvordan hun ville stå
distancen gennem en hel prøve uden belønning. I BHP1 skal hunden jo også gå
en pæn fri ved fod mellem øvelserne. Så jeg havde trænet hende op i at der
kunne gå lang tid inden en belønning. Og det var altså ikke den rigtige måde
jeg havde gjort det på. Hvorfor skulle hun gå pænt, der er jo alligevel en
evighed til der kommer nogen belønning.

Desuden troede hun vi skulle lave bidearbejde. Prøven var jo i egen kreds,
og det viste sig at jeg skulle gå ind på banen der hvor vi plejer at gå ind,
når vi skal lave bidearbejde. Og alle tilskuere m.v. stod ved skjulet,
præcis hvor der plejer at stå en flok når vi har bidearbejde. Så hun troede
jo vi skulle lave bidearbejde og var under hele prøven fikseret på at finde
ud af hvad er foregik henne ved skjulet.

Desuden trak dommeren ret meget for at hun havde det med at nappe i mit tøj.
Det er ikke blevet påtalt særlig meget ved tidligere prøver, og det er svært
at rette, da hun kun gør det ved prøver, så jeg havde ikke arbejdet med det.

Vedr. gruppe C så trak jeg mig, da lydigheden jo ikke ville kunne stå
distancen. Jeg havde tidligere haft lydigheden i gr. C på plads, men havde
skippet det i en periode, fordi hun var for meget fokuseret på mig under
bevogtningen. Jeg havde så nok ventet for længe med at tage det op igen, for
jeg nåede ikke at få det ordentlig på plads igen inden prøven. Ellers var
det måske heller ikke gået så galt i gr. B.

Ja, alt i alt, træning er én ting, prøver noget andet :-/

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 25-01-08 21:18

> [...]
> var det måske heller ikke gået så galt i gr. B.
>
> Ja, alt i alt, træning er én ting, prøver noget andet :-/

Jo, kender godt den med at kræet tror at det er bidearbejde i stedet for
lydighed.

Første gang jeg startede en begynder b tændte hun total af, for hun så én
der gik ud for at placere stativet med apportbukkene, så i hendes lille
hoved var hun helt overbevist om at det var fremsendelse på død genstand. Så
jeg stod med noget der lignede et frådende uhyre. Med en hund som min, så
skal der altså trænes på pladsen, for ellers tror hun bare at det er
dommeren der skal bevogtes, eller ved rundering, at springbræt osv også skal
undersøges, hvilket jo var ganske korrekt i PH.

Da jeg skulle lære min hund at rondere om skjul, så sagde de kloge hoveder
at jeg bare skulle lægge min bold der, jo tak hvad sker der, halsgivning på
bold, det var jo en død genstand

Nå selv om hun startede bundhysterisk så nappede hun ligegodt prøven med 96
point.
Regner med at tage en BHP1 2 og 3 her i år, nu må vi se hvordan det går

Fra : Søren LH

Dato : 25-01-08 23:02

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, kender godt den med at kræet tror at det er bidearbejde i stedet for
> lydighed.

Ved min første prøve, sidste år i marts, troede hun også at det var
bidearbejde der foregik. Men jeg slap da også igennem, med 84. Hun hoppede
hele vejen, og nappede mig i tøjet, hvad hun ellers aldrig gjorde til
træning. Hopperiet har jeg nu heldigvis nogenlunde fået fjernet, og
forhåbentlig napperiet, men det ser vi i marts til Rødovre Open.

> [...]
> på bold, det var jo en død genstand
>
> Nå selv om hun startede bundhysterisk så nappede hun ligegodt prøven med

Dejligt, tillykke med det .

> Regner med at tage en BHP1 2 og 3 her i år, nu må vi se hvordan det går

Puha, sidste år da alt kørte på skinner regnede jeg med at tage en 1'er i
september og i hvert fald en 2'er her i foråret. Men jeg fandt jo ud af at
så let er det heller ikke, og en rigtig BHP-prøve skal man alligevel have
respekt for. Dommerne har jeg også spidset pennen noget mere end ved
begynderprøverne, det var tydeligt.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 25-01-08 22:27

> [...]
> var det måske heller ikke gået så galt i gr. B.
>
> Ja, alt i alt, træning er én ting, prøver noget andet :-/

Auch, det var en vist en dag efter Murhpys lov, tror jeg
Vi har jo også snakket lidt om, hvad der er optimalt at træne op til prøve.
Vi blev enige om, at Cassius skulle prøve at gå hele programmet en gang for
at se, om den nu sidder der eller ej.
Men så blev det alligevel til to gange - heldigvis er han så driftig, så det
burde gå, selvom jeg tror på, at det er bedst at gå hele programmet så lidt
som muligt.
I går var han så til træning, hvor han blev belønnet ofte og effektivt

Og så må tiden jo vise, om det er den rette strategi.
Heldigvis er det som om, han går lidt mere i spænding, når han er lidt
sulten, så de to gange han har gået programmet, er det faktisk blevet
flottere jo længere hen i programmet, de er kommet.
Så jeg har et spinkelt håb for fremtiden, når de sidste momenter kommer
med.....

Connie - med sommerfugle... Og gru for møgvejr...

Fra : Søren LH

Dato : 25-01-08 23:02

> Auch, det var en vist en dag efter Murhpys lov, tror jeg

I hvert fald behøver jeg ikke være nervøs ved prøver mere, nu har jeg prøvet
når det går så galt som det næsten kan .

> [...]
> det burde gå, selvom jeg tror på, at det er bedst at gå hele programmet så

Én eller to gange, det kan der vist ikke ske noget ved. En hund skal jo som
regel have en ting gentaget mindst tre gange før den forstår at der er et
system i det.

> I går var han så til træning, hvor han blev belønnet ofte og effektivt

Nemlig. Jeg har bagefter fået det tip at en fire ugers tid før prøven træner
man hunden op til at kunne gå hele prøven uden belønning. Så ved hunden at
det kan forekomme. Derefter kører man med høj belønningsrate frem til prøven

> [...]
> sulten, så de to gange han har gået programmet, er det faktisk blevet
> flottere jo længere hen i programmet, de er kommet.

Sådan er det desværre for det meste ikke her. Hun stresser op jo længere tid
der går, hvor hun ikke bliver belønnet - begynder at dutte til mig - "far,
kom nu for pokker da med den bidepølle!".

> Så jeg har et spinkelt håb for fremtiden, når de sidste momenter kommer
> med.....

Det skal sgu nok gå, kan jeg høre .

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 26-01-08 11:00

> [...]
> det burde gå, selvom jeg tror på, at det er bedst at gå hele programmet så

Jeg er slet ikke bange for at gå hele programmet med min hund. Det er kun en
fordel for mig og min hund. Min er så vænnet til at gå længere tid inden
belønning. Bla. skuddene har hun brug for at vide at de kommer, hun har også
brug for at vide, når vi starter program, så er det kun lydighed så det der
med at kigge efter figuranter og have alle antenner ude, det er der er ikke
brug for.

Jeg skal under træning altid starte med lydighed, igen for at hun ikke skal
tro det er bidearbejde vi skal igang med. Men jeg har nok også en noget
speciel hund...

Fra : Kim

Dato : 27-01-08 22:24

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu starter den rigtige fest endelig, Cassius skal til sin første rigtige
> prøve på lørdag.

Hej Connie.

Jeg var lige forbi herinde og så Cassius skulle til prøve, så jeg venter jo
spændt på at høre hvordan det er gået?

Mvh. Kim

Fra : Winther

Dato : 27-01-08 22:50

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej Connie.
>
> Jeg var lige forbi herinde og så Cassius skulle til prøve, så jeg venter
> jo spændt på at høre hvordan det er gået?

ja jeg venter også spændt

Fra : Winther

Dato : 29-01-08 10:56

> "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ja jeg venter også spændt

Meldte mig efter en pludselig indskydelse til en abc i søndags..der var også
prøve lørdag, hvor jeg hele tiden tænkte, det der kan min hund da gøre lige
så godt, - i kender vel nok den der med at det er dem der kigger på der er
de dygtigste, og barriererytterne de bedste til at ride
Nå men kræet startede med 92 på spor, fik et sted i firserne i lydighed, hun
var langt fra i hånden hele tiden, og mistede sitøvelsen, i gruppe c som jeg
var mest nervøs for da hun dumpede sidst fik hun 90 selv om hun larmede det
meste af tiden, så jeg var rigtig glad. Så,- nu er hun meldt til BHP1 om 14
dage, dumper vi, så tager jeg det som træning under realistiske forhold ,
det prøver vi jo ikke så tit

Fra : Søren LH

Dato : 29-01-08 18:47

> [...]
> til BHP1 om 14 dage, dumper vi, så tager jeg det som træning under
> realistiske forhold , det prøver vi jo ikke så tit

Stort tillykke, det var da rigtig flot. Lydigheden havde vel også været i
90'erne hvis ikke du havde mistet sitten.

Hvordan er det at din hund er speciel, sådan som du har nævnt nogle gange?

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 30-01-08 12:45

> [...]
> 90'erne hvis ikke du havde mistet sitten.
>
> Hvordan er det at din hund er speciel, sådan som du har nævnt nogle gange?

Mit næsten altoverskyggende problem er hvordan hun opfører sig i forhold til
andre mennesker. Ikke at hun er aggressiv, nej, vil helst op i armene på
folk, og prøver jeg at holde igen, så gøer hun. Det siger næsten sig selv at
det giver mega problemer i forhold til dommere osv. Jeg vil meget gerne have
hende avlskåret her i efteråret, men igen, så står jeg med en hund der vil
op i armene på folk fordi hun nu synes at det skal være sådan. Kunne godt
ønske mig lidt overlegen reserverthed, bare engang imellem,-

Det er ret utroligt, at man ved prøver efterhånden ikke er nervøs for
hvordan det går til selve prøven, men mest hvordan man overlever væsentesten
:-/

Men vi arbejder på sagen.

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-08 07:09

> [...]
>
> Det er ret utroligt, at man ved prøver efterhånden ikke er nervøs for
> hvordan det går til selve prøven, men mest hvordan man overlever

Jeg har da måttet træne væsenstest en del, ligesom jeg har trænet de andre
øvelser. Vizla havde stort set samme problem, og må da vist forresten
hellere igang med at repetere det lidt igen inden næste prøve.

Jeg kører hende op med bidepøllen, og når vi er henne hos "dommeren", får
hund den. Når den sidder, så gøre det samme, men udføre væsenstest og dreje
til højre, og så får hun den.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 31-01-08 20:20

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Connie.
>
> Jeg var lige forbi herinde og så Cassius skulle til prøve, så jeg venter
> jo spændt på at høre hvordan det er gået?

Hej hej

Først og fremmest en undskyldning for den sene update - helbredet er ikke
med mig disse tider, og det er så blandt andet usenet, det går ud over

Nå - prøven...
Ja, den gik jo ikke som vi gerne ville have haft den. Han endte på 82 som er
otte mindre end mindstemålet og det, han burde lave til sådan en prøve
Han mistede sin sit - ti point.... Han dækkede pænt i stedet for. Det var
noget skidt, og rigtig surt.
Så var der de kendte ting - han trykkede en tand for meget, han sætter sig
lige lovlig langt væk med aporten, som ikke kommer ro i.
Der røg de otte point, men det gør ingenting - det er jo dem, der skal
arbejdes med.

Alt i alt var vi alligevel tilfredse - prøvedagen viste sig at være en
udfordring når det kommer til vejrgudernes rasen, og Cassius var ikke
påvirket af vejret. Han var heller ikke påvirket af formen - publikum og
dommer, og hvis han var klar over, at min mand havde sommerfugle i maven,
viste han det ikke.
Til gengæld tror jeg, at netop de sommerfugle var det, der udløste et dæk,
hvor der skulle have været et sit, fordi hunden ganske givet vælger noget
sikkert, når kommandoen lyder lidt sært. Og hans dæk er en mere sikker
øvelse...

Resultatet er, at der nu skal arbejdes på en BHP1, men at der lige skal
lægges endnu en B' er i marts måned, for at få det til at se lidt bedre
ud...

Min mand fik uvurdelig prøveerfaring, og det kan han ligeså godt slæbe lidt
mere ind af

Connie

Fra : Winther

Dato : 01-02-08 01:09

Ved godt at mange går direkte til BHP1, men AB og ABC kan man lige så godt
tage med når man er klar til det, om ikke andet så giver det hf en mulighed
for konkurrancetræning inden prøverne bliver mere alvorlige. Og netop
konkurrenceerfaring, det mangler man altså som ny hundefører, det gør jeg i
hvert fald

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-08 07:13

> [...]
> ud...
>
> Min mand fik uvurdelig prøveerfaring, og det kan han ligeså godt slæbe

Tillykke med det, 82 er da ikke så dårligt til en første prøve. Og det er de
ikke otte under mindstekravet, men derimod 12 over.

Godt at gå til en del prøver, for at træne det. Prøver er jo noget helt
andet end træning.

Hvor gammel er det han er?

Skal han ikke til DM i beg. B inden I tager en BHP?

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 01-02-08 10:02

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke med det, 82 er da ikke så dårligt til en første prøve. Og det er
> de ikke otte under mindstekravet, men derimod 12 over.

Neeeej, men otte under det, som vi havde sat som mindstemål
Han kan godt få 90, så det stræbes der efter

> Godt at gå til en del prøver, for at træne det. Prøver er jo noget helt
> andet end træning.

Ja, det er det - derfor var dagen utrolig givtig. Også selvom han havde fået
dårligere point. Ingen tvivl om det.

> Hvor gammel er det han er?

Han er nu 18 måneder, så han har tiden for sig

> Skal han ikke til DM i beg. B inden I tager en BHP?

Joooo, det skal han bestemt! Derfor skal han også lige lave den igen, for -
mest af alt - at gøre min mand sikker i prøvesituationen, så hunden viser
sit bedste.

I øvrigt - Det her med DM i B, der må man jo ikke have en prøve, der
rangerer over B-prøven. I vores kreds har vi snakket lidt om, om
færdselsprøven mon gør det.
Vi har spurgt en dommer, men han kunne ikke give os svaret...
Nogen, der har en anelse?
Umiddelbart skulle man jo tro det, synes jeg...

Connie

Fra : Søren Jensen

Dato : 01-02-08 14:24

> [...]
> Vi har spurgt en dommer, men han kunne ikke give os svaret...
> Nogen, der har en anelse?
> Umiddelbart skulle man jo tro det, synes jeg...

Hej
Jeg er BRK i schæferhundeklubben.
Og en FP er ikke højer end en Beg.B.
Jeg var til DM i Beg.B med en FP i Rygsækken.( Placeringen skal vi ikke tale
om)

Hilsen Søren Jensen
www.kreds-81.dk
www.sph-spor.dk

Fra : Søren Jensen

Dato : 01-02-08 14:27

> [...]
> Jeg er BRK i schæferhundeklubben.
> Og en FP er ikke højer end en Beg.B.
> Jeg var til DM i Beg.B med en FP i Rygsækken.( Placeringen skal vi ikke

Glemte lige at skrive
En FP giver bare adgang til BHP.IPO.SL og SPH prøver.

Søren

Fra : Winther

Dato : 01-02-08 16:34

Søren,-

Har du et godt tips til hvordan man træner vejoverførsler til sporhundespor,
jeg tænker lidt over, om hundene lærer, bare lige over, så er sporet på den
anden side, eller går de med træning sporet på asfalten også?

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-08 18:03

> [...]
> er sporet på den anden side, eller går de med træning sporet på asfalten

Nu er det godt nok ikke mig du spørger, men jeg er også i gang med at træne
det, og jeg gør det på den måde at lige på den anden side af vejen ligger
der en genstand, og dermed en belønning. Jeg har ikke gjort det så mange
gange, men det burde virke vil jeg mene.

Nå, lad os høre hvad Søren Jensen siger .

> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
> http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Flotte resultater. Flotte billeder, Og dejlig hund. Men hun ser ikke ud til
at være så god til at holde rotter væk .

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 01-02-08 18:51

Mærkelig nu vil skidtet ikke quote...
Det er et før-billede, men mosegrisen som det er, blev meget hurtig kedelig
efter at have bidt sig fast i Boogies næse, efter-billedet er slettet af
censuren

Fra : Søren Jensen

Dato : 01-02-08 19:47

> [...]
> mange gange, men det burde virke vil jeg mene.
>
> Nå, lad os høre hvad Søren Jensen siger .

Det er fint , men har du kørt glæde på genstandene. husk på at dæk er lidt
det samme som en straf, men hvis han er glad for genstanden er det også ok
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-08 20:37

> Det er fint , men har du kørt glæde på genstandene. husk på at dæk er lidt
> det samme som en straf, men hvis han er glad for genstanden er det også ok
> Søren

Glæde?... jeg belønner med leg med bidepølle, det er vist den ultimative
glæde for min hund, bortset fra decideret bidearbejde. Jeg tror ikke hun
opfatter det som straf at skulle lægge sig. Det er jo ikke noget hun gør
efter en hård "DÆK!"-kommando

Men hvad mener du mere præcist med at kære glæde på genstandene?

Mvh
Søren

Fra : Søren Jensen

Dato : 01-02-08 23:10

> Men hvad mener du mere præcist med at kære glæde på genstandene?
>
> Mvh
> Søren

Det du gør , belønner med det hunden er glad for. meget beløn

men det lyder til vi er enig om det

Søren

Fra : Winther

Dato : 01-02-08 21:46

Søren J skrev:
Det er fint , men har du kørt glæde på genstandene. husk på at dæk er lidt
det samme som en straf, men hvis han er glad for genstanden er det også ok
Søren

Hun har altid været glad for genstande og har haft nemt ved at lære det , så
ingen problemer der. Det er indlært uden kommando og med klikker. De fleste
PH hunde apporterer jo, så det var også ganske nyt for mig at få hende til
at markere på spor og gerningssted.
Hun er jo vant til ganske små genstande fra PH sporene, men der behøver de
ikke gå så præcise og de bliver ikke trukket for at volte i knæk osv. Bare
man sørger for at hunden kan se sin fordel ved at gøre det vi gerne vil have
den til, så går det ikke helt galt, en god hund med gode drifter hjælper
selvfølgelig også på det..

Fra : Søren Jensen

Dato : 01-02-08 18:15

> [...]
> er sporet på den anden side, eller går de med træning sporet på asfalten

Jeg lære min bare at gå lige ove og fange sporet på den anden side
jeg laver flere overførelser ved siden af hinanden
forbunde med u spor 20 skridt ind på marken. så ligger jeg en godbid først
lige på den anden side i vejkanten der efter når det er ved at hænge fast
flytter jeg godbiden længer ind på marken.
Når jeg kommer med hunden går jeg de første mange gange oppe på siden af
hunden, og faktisk føre den over og siger søge på den anden side samtidig
med at jeg roser den for at gøre det ( når den gør det).
Det er meget vigtig at man ved hvor starten er efter vejen.

Den han hund jeg har nu skulle bruge 10 overførelser på da det hang fast.Det
er selvfølig vigtig at den er nogen lunde sporfast.

.......,,,,,,,,.......,, sæt dem selv ind jvor de mangler

Søren

Fra : Winther

Dato : 01-02-08 18:52

Søren J, så er det ikke helt galt det jeg har gang i

Fra : Søren LH

Dato : 02-02-08 08:58

> [...]
> fast.Det er selvfølig vigtig at den er nogen lunde sporfast.
>
> ......,,,,,,,,.......,, sæt dem selv ind jvor de mangler

Hej Søren,

Hvor bred kan en vej være til en prøve?

Mvh
Søren

Fra : Søren Jensen

Dato : 02-02-08 09:16

> "Søren Jensen" <sphspor@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Søren,
>
> Hvor bred kan en vej være til en prøve?
>
> Mvh
> Søren

Så bred som man syntes.
Det første år jeg var til dm i sch, gik vi over en stærkt trafikeret
hovedvej .Men der var også nogen der
skulle over en cykelsti-græs-hovedvej-græs-cykelsti. ( 3 vej overførelser).
Man kan også komme ud for at der er høje skrænter, på begge sider af vejen.
Op på vej eller ned på vej ,og om vent på modsatte side.

Så man skal træne forskellige overførelser.

Søren

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-08 17:52

> Neeeej, men otte under det, som vi havde sat som mindstemål
> Han kan godt få 90, så det stræbes der efter

Nå sådan, ja det er klart man skal da helst have en SG for at være tilfreds.

> Han er nu 18 måneder, så han har tiden for sig

Samme alder som Vizla da hun var til sin første prøve. Hvor vi jo også fik
tæt på det samme - 84.

> [...]
> Vi har spurgt en dommer, men han kunne ikke give os svaret...
> Nogen, der har en anelse?
> Umiddelbart skulle man jo tro det, synes jeg...

Jeg kan se i programmet fra sidste år at der var masser af deltagere, som
havde FP i forvejen.

Mvh
Søren