Kryptering af enkeltfiler
Fra : Jan Birk

Dato : 24-01-08 15:47

Jeg har brug for kunne kryptere en fil. Hvilke programmer findes / kan
gruppe anbefale?

/Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 15:52

Jan Birk wrote:
> Jeg har brug for kunne kryptere en fil. Hvilke programmer findes / kan
> gruppe anbefale?

OS?

Jesper Poulsen

Fra : Jan Birk

Dato : 24-01-08 15:56

> OS?

Fair nok )

Linux (ubuntu 7.10)

/Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 16:16

Jan Birk wrote:

> Linux (ubuntu 7.10)

GPG

Jesper Poulsen

Fra : Jan Birk

Dato : 24-01-08 23:35

> GPG

Tak, det ser lovende ud. Ved du hvor forskellen er fra PGP?

/Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-01-08 08:41

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> writes:

>Tak, det ser lovende ud. Ved du hvor forskellen er fra PGP?

Det korte svar: Licensen.

PGP er et kommercielt produkt, GPG er en "rewrite" med samme
funktion (med visse oftest ligegyldige undtagelser), der er
udgivet under GPL-licensen.

Se også http://www.gnupg.org/

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 24-01-08 20:31

Jan Birk wrote:
> Jeg har brug for kunne kryptere en fil. Hvilke programmer findes / kan
> gruppe anbefale?
>
> /Jan

mcrypt

/Martin

Fra : Jan Birk

Dato : 24-01-08 23:31

> mcrypt

Kender den ikke. Har du flere oplysninger?

/Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-01-08 09:08

Jan Birk wrote:

> Kender den ikke. Har du flere oplysninger?

http://tinyurl.com/2jek3p

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 20:54

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> writes:

> Jeg har brug for kunne kryptere en fil. Hvilke programmer findes / kan
> gruppe anbefale?

Anbefalinger afhænger af hvorfor filen skal krypteres.

Du kan fx oprette et email certifikat hos Thawte og sende filen
krypteret med S/MIME til dig selv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 21:12

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Anbefalinger afhænger af hvorfor filen skal krypteres.

Præcis.

Her kommer et par links som Google har fundet til mig:
http://www.linux.com/feature/52820
http://www.ubuntugeek.com/crypt-manager-an-encrypted-folder-manager-for-ubuntu-linux.html
http://www.debianadmin.com/filesystem-encryption-tools-for-linux.html
http://linux-tutor.org/?q=en/node/11

Der er gengangere imellem.

Jesper Poulsen

Fra : Jan Birk

Dato : 24-01-08 23:30

> Anbefalinger afhænger af hvorfor filen skal krypteres.

Så ingen andre, end dem med 'nøglen' kan (med rimelighed) læse filen.....

Jeg har tidligere brugt 'crypt' på Solaris, men er nu havnet på linux og
kan ikke finde noget tilsvarende (dog kan jeg bruge :X funktionen i vi,
men det er ikke helt godt nok)

> Du kan fx oprette et email certifikat hos Thawte og sende filen
> krypteret med S/MIME til dig selv.

Det er nok et nummer for bøvlet til mit formål, ellers mange tak.

/Jan

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 25-01-08 15:09

Jan Birk wrote:

> [...]
>
> Jeg har tidligere brugt 'crypt' på Solaris, men er nu havnet på linux og
> kan ikke finde noget tilsvarende (dog kan jeg bruge :X funktionen i vi,

crypt er obsolote. mcrypt er en erstatning for crypt.

/Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 23:35

> [...]

> Jeg har tidligere brugt 'crypt' på Solaris, men er nu havnet på linux
> og kan ikke finde noget tilsvarende (dog kan jeg bruge :X funktionen i

Kig på gpg.
--
Thorbjørn Ravn Andersen