Embedded http server og DSL forbindelser
Fra : MMJ

Dato : 24-01-08 14:55

Hejsa,

Sidder og sysler lidt med en embedded http server og er rendt i i nogle ting
der ligger lidt uden for min netværks viden.

Udgangspunket er en embedded "master" enhed der har to netforbindelser.
Disse to ethernetforbindelser vil tilslutte enheden til to uafhænginge
netværk.

Den ene forbindelse skal tilsluttes til en DSL router til udefra kommende
konfiguration/monitorering. Her er det tanken at enheden skal virke som en
DHCP klient og modtage en IP fra routeren. Enheden indeholder en http server
der er tilgængelig via dette netværk og så gennem DSL routeren ud på
internettet. Her er det så jeg er lidt i tvivl om hvad dette egentlig
kræver. Hvis der er tale om en dynamisk IP fra ISP'en så var det tanken at
benytte en form for dynamisk DNS. Hertil går jeg ud fra at jeg er nødt til
at forwarde port 80 til IP'en for min enhed før den kan ses ude fra? Hvis
jeg laver en forward af port 80 i min DSL router, kan PC'er tilsluttet
switchen i routeren så tilgå http på www uden konflikter?

Den anden netværks forbindelse på master enheden er adgangen til et lukket
netværk hvor der sidder flere embeddede enheder som kan nås via en http
server som kører på disse. Alle enheder på dette netværk hænger sammen via
en switch. De resterende enheder foruden "master" enheden er kun tilkoblet
dette netværk hvor "masteren" fungerer som DHCP. For at kunne tilgå HTML
sidder på "slave" enheder ude fra internettet var det tanken at der skal
være en form for proxy server mellem de to netværksforbindelser.

En anden ting jeg sysler lidt med i samme forbindelse er det scenario hvor
man f.eks har to routere efter hinanden. Det kunne være en DSL router først
og så en trådløs router. Er det så nok stadig kun at forwarde port 80 på den
sidste NAT enhed altså den trådløse router?

--
MMJ

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-01-08 15:45

Den Thu, 24 Jan 2008 14:55:01 +0100 skrev MMJ:

> [...]
> router først og så en trådløs router. Er det så nok stadig kun at
> forwarde port 80 på den sidste NAT enhed altså den trådløse router?

Alle www servere tilgås vha. deres offentlige IP adresse. Derfor har man
nogle DNS servere, der har viden om, hvilken IP adresse der er tilknyttet
et "navn". Når nogen kalder www.MMJ.dk, foretages der opslag via DNS, og
her gives besked om hvilken IP adresse MMJ.dk har.
Hvis din www server ikke er tilmeldt en DNS server, kan den tilgås ved at
kalde offentlig.IP.adresse:80 - port 80 på din router, som er forwarded
til den maskine der kører din www server.
Hvis din www server er hægtet på router #2, skal du i router #1 forwarde
port 80 til router #2, som så forwarder til www maskinen.
Altså skal port 80 være åben på begge routere.

MVH.
Karl Erik.

Fra : MMJ

Dato : 25-01-08 10:19

Hej Karl Erik,

Tak for svaret. Det du skriver med DNS er vel også muligt med et dynamisk
DNS navn - på grund af den dyanmiske IP fra min udbyder?

--
MMJ

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-01-08 14:45

Den Fri, 25 Jan 2008 10:19:25 +0100 skrev MMJ:

> [...]
>
> Tak for svaret. Det du skriver med DNS er vel også muligt med et
> dynamisk DNS navn - på grund af den dyanmiske IP fra min udbyder?

Ja det er det. Navnet skal være statisk - IP adressen kan være
dynamisk.
Min "forklaring" var blot det mest grundlæggende.

MVH.
Karl Erik.