Farvelaser Farvebillede, hvilket papir
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-01-08 19:17

Hvilken type papir kan man bruge til at udprinte et billede på en
farvelaser (CLP-300-Samsung)
Sikkert ikke et blankt papir
kan man bruge almindeligt mat fotopapir
jeg er klar over at det ikke er optimalt med farvebilleder på
laser, men til albummet
mvh Ebbe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-01-08 19:48

On Thu, 24 Jan 2008 19:17:10 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>Sikkert ikke et blankt papir
>kan man bruge almindeligt mat fotopapir
>jeg er klar over at det ikke er optimalt med farvebilleder på

Kig specifikt efter 'fotopapir til farvelaser'.

Det er ikke noget der ligger på hylderen hos den lokale boghandler,
men det kan skaffes hjem.

HP har f.eks et pænt udvalg:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF16a/A1-14247-14333-14333.html

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 21:04

Michael Rasmussen wrote:

> Det er ikke noget der ligger på hylderen hos den lokale boghandler,
> men det kan skaffes hjem.

Knud Engsig i Aalborg har så meget at de sælger af det

Jeg mener at huske at det er Avery.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 24-01-08 20:03

Hej Ebbe

> Hvilken type papir kan man bruge til at udprinte et billede på en
> farvelaser (CLP-300-Samsung)

Jeg har fine erfaringer med at printe på almindeligt fint papir
og så laminere dem, det får farverne frem.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-01-08 10:32

On Thu, 24 Jan 2008 20:02:54 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Ebbe

>Jeg har fine erfaringer med at printe på almindeligt fint papir
>og så laminere dem, det får farverne frem.

Hej Max,
tak for dit tip, jeg har før tænkt på det laminering, man skal
vel ikke være kunstner for at bruge det.
Når du siger fint papir, er det vel ikke alm. copy papir 80 g/m2
det er meget tyndt til et bilede.
Jeg ser i manualen at max tykkelse er 163 g/m2, kan den virkelig
ikke tage mere, enhver billig blækprinter snupper da 240 g/m2
uden at blinke
Men jeg må vel vænne mig til den, hvis jeg ikke får den solgt
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 25-01-08 15:44

Hej Ebbe

> tak for dit tip, jeg har før tænkt på det laminering, man skal
> vel ikke være kunstner for at bruge det.

Næ, man skal bare proppe det i lamineringsmaskinen :)

> Når du siger fint papir, er det vel ikke alm. copy papir 80 g/m2
> det er meget tyndt til et bilede.

Jo, jeg tænkte på almindeligt 80-100 g papir, men bare i
en ordentlig glat kvalitet.

> Jeg ser i manualen at max tykkelse er 163 g/m2, kan den virkelig
> ikke tage mere, enhver billig blækprinter snupper da 240 g/m2
> uden at blinke

Nu er der jo stor forskel på laser og blæk og det er almindeligt at
laser ikke kan klare tykt papir. For det første er der noget justering
i tromlen der betyder noget og i mange laserprintere er der jo
noget vendemekanisme der ikke lige kan klare stiv papir. På
blækprintere er der så andre problemer, men jeg har da haft
en blæksprøjte man kunne køre 3 mm krydsfiner igennem, fint
til løvsavsarbejde.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-01-08 16:17

On Fri, 25 Jan 2008 15:44:01 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
klip
> [...]
>blækprintere er der så andre problemer, men jeg har da haft
>en blæksprøjte man kunne køre 3 mm krydsfiner igennem, fint

Hej Max,
tak for info, jeg holder nallerne væk fra det tykke stive papir
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-01-08 19:14

Ebbe Hansen wrote:

> Når du siger fint papir, er det vel ikke alm. copy papir 80 g/m2
> det er meget tyndt til et bilede.

Nu kommer farven jo til at ligge ovenpå papiret og ikke _i_ papiret, som
ved en blæksprøjte. Og så kommer lamineringen til sin ret

> Jeg ser i manualen at max tykkelse er 163 g/m2, kan den virkelig
> ikke tage mere, enhver billig blækprinter snupper da 240 g/m2
> uden at blinke

Enhver billig blæksprøjte har også en mere direkte papirvej end en
laserprinter.

> Men jeg må vel vænne mig til den, hvis jeg ikke får den solgt

Hvorfor sælge den?

Jesper Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-01-08 19:59

On Fri, 25 Jan 2008 19:13:47 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>ved en blæksprøjte. Og så kommer lamineringen til sin ret

>Enhver billig blæksprøjte har også en mere direkte papirvej end en

Fordi jeg havde købt en ip3500, før jeg fik laseren i hovedet
igen, og den kan jeg bedre lide til billeder.
tak for dit input
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-01-08 07:04

Ebbe Hansen wrote:

> Fordi jeg havde købt en ip3500, før jeg fik laseren i hovedet
> igen, og den kan jeg bedre lide til billeder.

Det er klart at du bedre kan li' den til billeder, da den har
fotopatron.

Til alle andre udskrifter bør du bruge laseren - det er billigere i drift.
Hvis jeg skulle printe fotos ud ville jeg også have en fotoprinter. Det
skal jeg dog ikke, så jeg lever fint med min farvelaser (der er testet
til at være klassen bedste farvelaser).

Jesper Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-01-08 10:35

> [...]

>Sikkert ikke et blankt papir
>kan man bruge almindeligt mat fotopapir
>jeg er klar over at det ikke er optimalt med farvebilleder på

Mange tak til Michael og Jesper
Aalborg det er lige mig
mvh Ebbe