Indsætte data fra brugere i access databas~
Fra : iben bachmann

Dato : 24-01-08 18:17

Jeg er rimelig ny udi ASP, og jeg har et problem, jeg ikke selv
kan finde ud af at løse. Jeg har lavet en form hvor brugeren kan
skrive tre oplysninger i hvert sit felt, disse tre oplysninger
skulle gerne lagres så brugeren får et unikt ID med alle tre
oplysninger. Mit problem er at de tre oplysninger lagres i
databasen på hver sit ID, altså på hver sin linje i databasen.
Jeg ved godt man ikke skal skrive koder her, men det gør jeg nu
alligevel... mit script ser sådan ud:

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("testdb.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into banditter (Kodeord) values('" &
Request.Form("Kodeord") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

strSQL = "Insert into banditter (Fornavn) values('" &
Request.Form("Fornavn") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

strSQL = "Insert into banditter (Nick) values('" &
Request.Form("Nick") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Er der en måde at sammenskrive SQL sætningerne, så de tre
oplysninger lagres i samme linje i databasen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Bachman

Dato : 24-01-08 18:38

On 24 Jan 2008 17:16:54 GMT, iben bachmann <iben.bachmann@jubii.dk>
wrote:

>Er der en måde at sammenskrive SQL sætningerne, så de tre
>oplysninger lagres i samme linje i databasen?

Lav én sætning a.la nedenstående:

insert into banditter (kodeord, fornavn, nick)
values ('xyz', 'Peter', 'Pede');

/Jan

Fra : iben bachmann

Dato : 25-01-08 00:19

> Lav én sætning a.la nedenstående:
>
> insert into banditter (kodeord, fornavn, nick)
> values ('xyz', 'Peter', 'Pede');

Det forstår jeg ikke, kan du ikke uddybe lidt?

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 01:01

"iben bachmann" <iben.bachmann@jubii.dk> skrev

> Det forstår jeg ikke, kan du ikke uddybe lidt?

strSQL = "Insert into banditter (kodeord, fornavn, nick)" &_
" values('" & Request.Form("Kodeord") & "', '" & Request.Form("fornavn") &
"', '" & Request.Form("nick") & "')"
Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-01-08 01:31

wrote:

> [...]
>Request.Form("Fornavn") & "')"
>
> Conn.Execute(strSQL)
>
>strSQL = "Insert into banditter (Nick) values('" &

<snip>
>Er der en måde at sammenskrive SQL sætningerne, så de tre
>oplysninger lagres i samme linje i databasen?

Som Jan skriver:
insert into banditter (kodeord, fornavn, nick)
values ('xyz', 'Peter', 'Pede');

- eller med dine input:
strSql = "INSERT INTO banditter (kodeord, fornavn, nick)
VALUES ('" & Request.Form("Kodeord") & "', '" & Request.Form("Fornavn")
& "', '" & Request.Form("Nick") & "');"
(det hele på én linie)

Når du har fået det til at virke, vil jeg opfordre dig til at læse om
validering af input til SQL-strengen:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=95>

Det er en god idé *ikke* at indsætte Request.Form("abc") direkte i en
SQL-streng. Se artiklen.

Ved at gemme dit input som variable og validere får du også en mere
overskuelig kode - fx:
strSql = "INSERT INTO banditter (kodeord, fornavn, nick)
VALUES ('" & strKodeord & "', '" & strFornavn & "', '" & strNick & "');"
(det hele på én linie)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : iben bachmann

Dato : 25-01-08 21:21

Tak Skal I have, jeg har fået det til at virke nu, og tak for linket til
artiklen :)

/iben

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-01-08 16:06

On 25 Jan 2008 20:21:03 GMT, iben bachmann <iben.bachmann@jubii.dk>
wrote:

>Tak Skal I have, jeg har fået det til at virke nu, og tak for linket til
>artiklen :)

Velbekomme.

Må jeg derudover opfordre dig til at læse mit indlæg:
Subject: Re: hjælp til log-in formular!
Date: Fri, 25 Jan 2008 01:22:02 +0100

- om hvorfor det ikke er godt at gemme passwords i klar tekst i en
database. (Nederste halvdel af indlægget.)
Se også:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=52>

Good luck!

--