Fuldmåne
Fra : Steen F.

Dato : 23-01-08 12:24

Ifølge denne side http://www.astanga-yoga.dk/moon.htm var der fuldmåne i
går, den 22. januar, hvilket også passer fint med mine observationer. Men
betyder det, at der i aften er chance for fx. 90% fuldmåne eller kan chancen
rasle ned på fx. 2% i løbet af et døgn? Jeg mener, aftager og tiltager
fuldmåne, så der i dagene omkring fuldmåne er næsten fuldmåne? Håber I
forstår spørgsmålet.
Grunden til mit spørgsmål er, hvis det er skyfrit i nat, så vil jeg gerne
vide om jeg kan forvente at det bliver mørkt i nat, eller om der stadig er
masser af "månelys".

--
Mvh Steen F.

SÆLGES: Pc-udstyr (scanner, tastatur, ram, cpu m.m.), Goodyear UltraGrip 7
vinterhjul, nye Ecco sko, ministøvsuger, tøj m.m.
Se her: www.steenmartin.dk/salg/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-01-08 12:37

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
> Jeg mener, aftager og tiltager fuldmåne, så der i dagene omkring fuldmåne
> er næsten fuldmåne?

Ja. Det vil nok ligne fuldmåne igen i aften med mindre man bruger kikkert.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 23-01-08 13:03

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> writes:

> [...]
> vide om jeg kan forvente at det bliver mørkt i nat, eller om der stadig er

Ja. Medmindre, at der bliver overskyet.

Månen tiltager og aftager gradvist over en periode på ca. 29,5 dage
(fra fuldmåne til fuldmåne), så det tager ca. 7 dage og 9 timer for
månen at gå fra fuld til halv. Man kan altså ikke se den store
forskel på bare et døgn. Forskellen vil dog være mere tydeligt
omkring nymåne, hvor man nemt kan se forskel på en hel mørk måne og et
tyndt månesegl.

Du kan se mere på http://starchild.gsfc.nasa.gov/docs/StarChild/questions/question32.html

Torben

Fra : Max

Dato : 23-01-08 16:06

Hej Torben

> månen at gå fra fuld til halv. Man kan altså ikke se den store
> forskel på bare et døgn. Forskellen vil dog være mere tydeligt

Jeg syntes at denne billedserie illustrere rigtig godt hvorledes
det foregår ober en måned.

http://www.bisque.com/v6/moonphase.jpg

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-08 16:23

Max skrev:

> Jeg syntes at denne billedserie illustrere rigtig godt
> hvorledes det foregår ober en måned.

> http://www.bisque.com/v6/moonphase.jpg

Er der ikke en fejl i benævnelsen på "First Qtr."?

Jeg mener at første kvarter *begynder* ved nymåne,
andet kvarter begynder ved tiltagende halvmåne,
tredje kvarter begynder ved fuldmåne og fjerde (sidste)
kvarter begynder ved aftagende halvmåne.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 23-01-08 19:17

Hej Herluf

> Jeg mener at første kvarter *begynder* ved nymåne,
> andet kvarter begynder ved tiltagende halvmåne,
> tredje kvarter begynder ved fuldmåne og fjerde (sidste)
> kvarter begynder ved aftagende halvmåne.

Almanaken siger det samme som billedet,
ny måne, første kvarter, fuld måne, sidste kvarter.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-08 19:52

Max skrev:
> Hej Herluf

> Almanaken siger det samme som billedet,
> ny måne, første kvarter, fuld måne, sidste kvarter.

Jeg håber da i det mindste at du kan se at det kniber med
logikken. En time har fire *kvarter*, (4 x 15 minutter).
Dem ville jeg i hvert fald nummerere som ovennævnte
fire (månefaser/kvarter).

Jeg har også almanakken fra Københavns Universitet.
Jeg kan godt se at den ikke er konsekvent med hensyn til
navngivningen af de fire månefaser.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 23-01-08 20:20

Hej Herluf

> Jeg håber da i det mindste at du kan se at det kniber med
> logikken. En time har fire *kvarter*, (4 x 15 minutter).
> Dem ville jeg i hvert fald nummerere som ovennævnte
> fire (månefaser/kvarter).

Numereringen af månefaserne foregår sådan
Månen er i første kvarter når den er tiltagende og viser halvmåne.

Hvorfor det er lavet sådan ved jeg ikke.

--
Mvh Max