Så topper klimadebatten
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-08 19:43

Nu viser det sig at Jordens klima som sådan ikke er blevet varmere, det er
blot den nordlige halvdel der har fået en stigning, modsvaret af et fald
sydpå. Jeg vil anbefale at man straks lægger punktafgift på alle biler der
går over 10 km på en liter.

Samt at man straks samler havvand i beholdere, for havene er ved at løbe ud
af et hul i bunden.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-01-08 03:44

> [...]
> sydpå. Jeg vil anbefale at man straks lægger punktafgift på alle biler der

Det kunne selvfølgelig være rart med lidt varmere klima her i landet, men
mon ikke du overdriver bilernes rolle en smule?
Eller satser du på at den fossile energi skal destrueres så hurtigt som
muligt?

> Samt at man straks samler havvand i beholdere, for havene er ved at løbe
> ud
> af et hul i bunden.

Du overser vel ikke, at havvand er en giftig væske?
Så hellere samle regnvand i de beholdere, du har reserveret til havvand.

Per A. Hansen

Fra : PeterBP

Dato : 23-01-08 04:09

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> muligt?

> Du overser vel ikke, at havvand er en giftig væske?

Jo, saltet har landplanter ikke for godt af, og saltvand er ejheller
godt at drikke hvis man vil tilførekorppen væske.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-08 17:21

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> Det kunne selvfølgelig være rart med lidt varmere klima her i landet, men
> mon ikke du overdriver bilernes rolle en smule?

To ting er godt at kunne, når man læser NHG: at huske at overdrivelsen
fremmer forståelsen, samt at visse personer er ironiske.

> Eller satser du på at den fossile energi skal destrueres så hurtigt som
> muligt?

Nej egentlig er jeg for enhver oliebesparende foranstaltning, ikke så meget
for at spare på den, men for hurtigst muligt at komme ud af kløerne på nogle
tvivlsomme leverandører. Så selv atomkraft er OK i den sammenhæng.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-01-08 10:43

> [...]
> nogle
> tvivlsomme leverandører. Så selv atomkraft er OK i den sammenhæng.

Fint nok - men det opnår du ikke ved at præmiere stort forbrug/kørt km!

Per A. Hansen

Fra : John Jensen

Dato : 24-01-08 23:20

> [...]
> for at spare på den, men for hurtigst muligt at komme ud af kløerne på nogle
> tvivlsomme leverandører. Så selv atomkraft er OK i den sammenhæng.

Det var sku det mest intelligente jeg har læst i klimadebatten endnu.

Olie er årsagen til mange konflikter i verden. Bare se hvad der reelt
udløste golfkrigene.

Men tænk på at vi ALDRIG kan undvære skidtet som verden er skruet sammen
idag. Vores industri er afhængig af olie til mange produktionsprocesser.
Det indgår i medicalindustriens produktion, i den kemiske produktion, i
plasticproduktionen osv. osv. Uden olie bliver vi bombet tilbage til
stenalderen. Så det var sku mere intelligent at gemme olien til
industriel brug og så finde alternativer til brug for opvarmning,
elproduktion og brændstof.

Jeg foreslår:

- brint som brændstof, der fremstilles af ved brug af vedvarende
energikilder (vindkraft f.eks.)
- el som delvis drivkraft i transportmidler, hvor batterierne er opladet
ved brug af vedvarende energi eller a-kraft.
- el produktion med vindkraft, bølgekraft, vandkraft, a-kraft
- varmeproduktion som rest fra elproduktionen, jordvarme, elvarme (fra
vedvarende energikilder som opstilles lokalt på de enkelte matrikler på
landet), solvarme

Vedvarende energikilder kan sagtens dække op til 40% af energibehovet.
Brænder vi biodiesel af istedet for benzin og supplerer med brint og el
produceret vha. vedvarende energikilder er transportsektorens behov
dækket. Men de sidste 60% af energibehovet må dækkes på anden vis.
F.eks. ved a-kraft eller hvis vi senere får fusionskraft.
Behovet for energi kan dog reduceres betydeligt ved at lave 0-energi
huse og isolere de eksisterende kraftigt på verdens plan.

Men spørgsmålet er egentlig ønsker vi det ? Jeg kan se at de økonomiske
interesser i at bevare afhængighed af fossile brændstoffer er større end
de interesser der er imod det. Nok mest fordi folk ikke vil se hvad der
sker med industrien hvis olien bliver langt dyrere, slipper op evt.
Folk tror kun det handler om el og varmeproduktion til industrien når vi
taler olie. Men der er langt vigtigere ting på spil da olien er
ingrediens i produktionen af masser af produkter!

Alt det her er politik. Mere interessant er det om naturvidenskaben og
ingeniørvidenskaben kan finde ud af at løse det for os.
Hvordan går det med at udvikle brændselsceller ?
Hvordan går det med at udvikle realiserbar fusion som energikilde ?
Hvordan går det med at finde alternative brændstoffer til benzin og diesel ?
Hvordan går det med at finde bygningskonstruktionsmetoder der kan gøre
huse til reele nul-energi huse ?

Fra : ASKF

Dato : 25-01-08 11:31

John Jensen ytrede sig i <479910ff$0$14998$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
med dette:

> [...]
>ingeniørvidenskaben kan finde ud af at løse det for os.
>Hvordan går det med at udvikle brændselsceller ?

Brændselsceller er ikke den optimale løsning, med mindre der sker en
meget kraftig udvikling, da der først skal produceres brint.
Energiregnskabet vil også inkludere transport, hvorfor en ren el-bil med
batteri sandsynligvis vil være en langt mere holdbar løsning.

>Hvordan går det med at udvikle realiserbar fusion som energikilde ?

Det går fint, hvis alt løber efter planen vil man kunne starte med at
opføre de første produktionsværker i 2040.
<http://usinfo.state.gov/journals/itgic/1006/ijge/holtkamp.htm>

Et mere forsigtigt skøn vil dog være at de første værker vil stå klar
efter 2060, da det jo tager 10 år at opføre et værk (primært på grund af
de mange sikkerhedskontroller i opførelsesprocessen).

>Hvordan går det med at finde alternative brændstoffer til benzin og diesel ?

De eksisterer allerede i form af el, bioetanol og planteolie.

Problemet med el er opladningstiden for batterier, samt batteriernes
vægt i forhold til kapasitet. Hvis vi ville investere i en anden
infrastruktur (jnf. <http://www.ruf.dk/>), eller bilproducenterne kunne
blive enige om en standard for udformning af batterier[1] og deres
montering, kunne vi forholdsvist hurtigt ændre hele vores vognpark til
kun at køre på el, eller en kombination med flydende brændsel og el.

For bioetanol og planteolie er problemet at de mest effektive
produktionsformer i dag benytter fødevare planter. Det giver andre
alvorlige problemer for verdens fattige lande (et eksempel er at prisen
på majs nu er steget for meget i Mexico så fattigste del af befolkningen
nu har problemer med at købe det, og det er deres primære fødekilde).

Der forskes dog kraftigt i at omdanne strå og alger til etanol via
billige og effektive metoder.

Jeg kan anbefale dig løbende at holde øje med Ingenørens artikler:
<http://ing.dk/miljo> og <http://ing.dk/transport>, hvor der også ofte
kan være en meget livlig og oplysende debat.

[1] Tanken her er at biler blot kører ind i en "vasketunnel" og en robot
udskifter batterier, hurtigere end man kan tanke en bil op med
benzin/diesel
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-01-08 19:36

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> John Jensen ytrede sig i <479910ff$0$14998$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
> med dette:

-klip-

> [...]
> Energiregnskabet vil også inkludere transport, hvorfor en ren el-bil med
> batteri sandsynligvis vil være en langt mere holdbar løsning.

Enig i det meste, men der er flere typer brændselsceller - ikke alle behøver
ren brint.
Teknikken kan bruges som et "hjemmekraftværk", der kan forsyne en
bolig med varme og el.

Per A. Hansen

Fra : PeterBP

Dato : 23-01-08 04:09

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> Nu viser det sig

Fra hvem/hvilken kilde?

> [...]
> går over 10 km på en liter.
>
> Samt at man straks samler havvand i beholdere, for havene er ved at løbe ud

Well, det er jo sandt nok, om 1e9 år har jorden sandsynligvis ikke nogen
have... det er sku godt at evolutionen fik smølet sig sammen til at
opfinde pattedyrene og os selv, pyha!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-08 17:17

"PeterBP" <ask@me.com> skrev

> Fra hvem/hvilken kilde?

Hhv. læst på tekstTV og set noget om i Ingeniørens netudgave. Så det passer
altså.....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : PeterBP

Dato : 25-01-08 01:27

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> "PeterBP" <ask@me.com> skrev

> Hhv. læst på tekstTV og set noget om i Ingeniørens netudgave. Så det passer
> altså.....

Jeg giver ikek meget for tekstTv, men jeg vil gerne har et link til
ingeniørens dækning af emnet.

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-08 06:05

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> sydpå. Jeg vil anbefale at man straks lægger punktafgift på alle biler der

Jeg gider ikke klimadebat, men kan det ikke tænkes at golfstrømmen måske har
en rolle?

Stig Johansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-01-08 10:48

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg gider ikke klimadebat, men kan det ikke tænkes at golfstrømmen måske
> har
> en rolle?

Så lad os holde den udenfor - men Preben hentyder til en lille 10-års
detalje, som man
ikke kan slutte noget ud af.
Måske går vi mod koldere tider - måske fortsætter stigningen i den globale
temperatur -
det vil tiden vise.
Golfstrømmen har en stor betydning, men alarmen er afblæst m.h.t. nedsat
cirkulation.
Det viser sig at strømmen varierer som i en flod.

Per A. Hansen