Gear/kobling problemer DT125R
Fra : Per

Dato : 23-01-08 20:21

Hej NG !

Jeg har lige skiftet kobling på en Yamaha DT125R og det gik for så vidt fint

Når jeg sætter maskinen i gear fra neutral (både 1. og 2. ) hvilket ikke er
noget problem, er det nu nærmest umuligt at få den tilbage til frigear, når
motoren kører. Der er ikke noget problem, når motoren er slukket.

Den kan godt stå i tomgang i 1. gear med koblingen og bremserne trukket uden
at gå i stå.....den trækker dog en lille bitte smule på baghjulet selvom
koblingen er trukket, men det antager jeg er normalt når olien er kold og
koblingen helt ny.

Står koblingen for stramt eller hvad - der er ellers masser af frigang.

Det skal lige siges at jeg kun har stået med den i en kælder og arbejdet med
den i tomgang. Den er således ikke kørt rigtig varm.

Skal en kobling lige sætte sig og køres til inden den virker 100% ordenligt.

Eller har jeg lavet en klassisk fejl af en eller anden art ??

mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 23-01-08 20:31

Per skrev:
> [...]
> ordenligt.
>
> Eller har jeg lavet en klassisk fejl af en eller anden art ??

Du har sikkert gjort den klassiske fejl at regne kabel-skruerne for
koblings-justerings mekanik, hvilket de ikke er - De er til for at
fjerne sluppet i kablet hhv. løsne kablet så man ikke kobler mere ud ved
betjening af styret (=tydeligst med gaskablet, hvor tomgangen kan
stige under max styrudslag, hvis kablet er for stramt!)
Koblingen skal justeres på mekanikken ved motoren, og dét kan være á den
lille arm på stjerne-not eller en snegle-mekanik!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-01-08 20:34

> Står koblingen for stramt eller hvad - der er ellers masser af frigang.

måske lidt for meget frigang ?
Prøv ev. at juster den så der er minimal frigang med så du ved den at
trukket mest muligst ud.

Har du justeret den som der blev skrevet som svar til dit indlæg fra 4/11 ?

> Skal en kobling lige sætte sig og køres til inden den virker 100%
> ordenligt.

næh, dog skal nogle ligge i olie inden du monterer, men kender ikke til det
skulle give dine problemer hvis man undlod det.

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Per

Dato : 23-01-08 20:41

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> trukket mest muligst ud.
>
> Har du justeret den som der blev skrevet som svar til dit indlæg fra

Ja - jeg fulgte rådene til punkt og prikke....

Der er en smule frigang i den lille not der sidder midt i koblingshuset
3mm -5 mm vil jeg tro.

> næh, dog skal nogle ligge i olie inden du monterer, men kender ikke
> til det skulle give dine problemer hvis man undlod det.

Har også haft pladerne i olie i et døgns tid inden de blev monteret.

/Per

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-01-08 17:58

> Ja - jeg fulgte rådene til punkt og prikke....
>
> Der er en smule frigang i den lille not der sidder midt i
> koblingshuset 3mm -5 mm vil jeg tro.

På Ténéré side har Per nævnt han måtte banke koblingspladerne i med en
hammer

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-01-08 18:12

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> På Ténéré side har Per nævnt han måtte banke koblingspladerne i med en
> hammer

Kan han have brugt en for lille hammer så?

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-01-08 19:17

> På Ténéré side har Per nævnt han måtte banke koblingspladerne i med en
> hammer

ja så forstår man det måske lidt bedre.... :)
Min DT125 skulle ikke have smæk for at samle kobling :)

Fra : Rasmus

Dato : 25-01-08 05:59

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in

> På Ténéré side har Per nævnt han måtte banke koblingspladerne i med en
> hammer

Det burte ikke være nødvendigt, at tæve dem i! De skal da bare glide ind i
koblingsskålen? Hvis de er slået i, kan de jo ikke arbejde/slippe...

Det er vist en om´er!

Jeg ville nok lige prøve at skille koblingen ad, og undersøge om delene
vitterligt er de rigtige. Hvis ja, så find ud af hvad der går stramt!

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 07:24

On 25 Jan 2008 04:59:06 GMT, Rasmus wrote:

> Det er vist en om´er!

Nej ! Det ér en ommer ! :-/

Total adskillelse for at finde ud af hvorfor pladerne binder.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Per

Dato : 25-01-08 12:17

Orla Pedersen wrote:

> Nej ! Det ér en ommer ! :-/
>
> Total adskillelse for at finde ud af hvorfor pladerne binder.

Hej Alle !

Så lykkedes det mig at få koblingen til at virke.

Jeg splittede den ad igen - og filede lidt af tappene på nogen af
koblingspladerne, så de nu løber helt frit i skålen.

Jeg har endvidere strammet koblingen en anelse mere op.

Men det har nok været pga. stramme koblingsplader at den ikke virkede før.

Det var iøvrigt kun en brøkdel der skulle files af koblingstappene for at de
gled ind i skålen uden modstand.

Det kan være at det har været en "støbefejl" for det ER de rigtige
original-plader jeg har købt.

Men takker for jeres svar og hjæp.

Mvh. Per

Fra : Rasmus

Dato : 26-01-08 12:29

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> [...]
> at de gled ind i skålen uden modstand.
>
> Det kan være at det har været en "støbefejl" for det ER de rigtige

ur welcome!