2 hunde og indendørs markering
Fra : Kis

Dato : 23-01-08 17:51

Hej NG
Jeg har 2 Cavaliere. Den ene 2½ år den anden 1år begge hanner.
Den lille har været meget fremme i skoene" og vi har derfor fået ham
kastreret efter rådgivning hos dyrlægen.
De havde på et tidspunkt tissekonkurrence i stuen og på værelserne mens vi
var væk om dagen.
Nu håbede jeg på at det ville stoppe, men det viser sig at den store
fortsætter.

Er der nogen der har et godt råd?
Skal den anden også kastreres?

Hilsen
Kis

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-01-08 08:05

"Kis" <kis@schoubo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var væk om dagen.
> Nu håbede jeg på at det ville stoppe, men det viser sig at den store

Næh, det hjælper nok ikke, du er nok nødt til, lige som at forklare dem,
hvem af jer, der er chefen.

Men nu skal du altså ikke tage det, som en tilladelse til, selv at tisse i
hjørnerne )

M.V.H....Benny..

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-01-08 10:14

> [...]
> var væk om dagen.
> Nu håbede jeg på at det ville stoppe, men det viser sig at den store

hmm jeg har en cairn der også har været slem til at markere sig, og specielt
når hannerne har været alene hjemme.(jeg har foruden to boxere)
han er dog kastreret den lille og har været det siden han var 1,5 år, den
anden han er ikke.
Dog har jeg aldrig formået at tage ham på fersk gerning, aldrig, og det er
den lille, ud fra højde og placering af markeringen.
Det er dog lang tid siden sidst, så jeg tror at det er et overstået kapitel,
men det er frustrerende når det står på, og man ikke har mulighed for at
skride ind, når det sker.

Jeg vil råde dig til at begrænse deres færd i huset når de lades alene,
således at de ikke har det hele at overpisse, samt at give dem noget at
beskæftige sig med, når de er alene hjemme, et fyldt marvben feks. det er
der nogle timers beskæftigelse i, og det at de bruger tyggemusklerne,
frigiver et beroligende stof i hjernen, som er med til at geare dem lidt
ned.
lad være med at giv dem legetøj, da leg er med til at stresse dem op, og
derved provokere strinteriet, jo mere ro, jo mindre strinteri.
en mulighed er også at give dem et hundetelt/bur som også fungerer som
hundekurv i det daglige, det giver dem ro hver for sig, uden at den ene skal
bruge krudt på at hævde sig over den anden.
og sørg for at de ikke ligger inde med et kæmpe overskud af energi!.

Det har ihvertfald afhjulpet problemet herhjemme.

Jeg tror ikke at en kastrering er nogen garanti for at det stopper.

Mvh. Marie

Fra : Helle Jensen

Dato : 24-01-08 16:02

"Kis" <kis@schoubo.dk> skrev i meddelelsen

> Er der nogen der har et godt råd?
> Skal den anden også kastreres?

Mine to cairner skiftedes også til at markere indendørs. Jeg fik dem begge
kastreret samme dag, og de har aldrig gjort det siden. Om det er "løsningen"
for dig, er der selvfølgelig ingen garanti for.

Som Marie skriver, har jeg heller aldrig kunnet tage dem i at gøre det, og
det var derfor en adfærd, som var svær at ændre.

Mvh. Helle