Asus P5LD2 og 4 GByte RAM
Fra : Lars Hjortø

Dato : 23-01-08 19:53

Hej med jer.

Jeg har et Asus P5LD2 bundkort hvor jeg har monteret 4 GByte RAM på, men den
kan kun "se" de 3.12 GByte. Så vidt jeg lige har kunne søge mig frem til på
nettet er dette er alm. problem med det bundkort. Men hvis jeg gerne vil
kunne udnytte alle 4 GByte, hvilket bundkort skal jeg så have fat i?
Jeg skal naturligvis kunne bruge de eksisterende 4 GByte RAM og min 2.8 GHz
dualcore processor.
Kravene til bundkortet er ikke det vilde, men det skal kunne køre med mit
PCI-express grafikkort og det må meget gerne være et Asus. Ja, og så må det
selvfølgeligt også gerne være hurtigt...
Jeg har installeret en Vista 64 bit oem. Vil det være et problem at
installere den på et nyt bundkort? Hvad "binder" OEM-versionerne sig
egentligt til?

Håber der er en der kan hjælpe.

Venlig hilsen Lars.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-01-08 20:15

Lars Hjortø wrote:

> [...]
> Jeg har installeret en Vista 64 bit oem. Vil det være et problem at
> installere den på et nyt bundkort? Hvad "binder" OEM-versionerne sig

Der burde være en option i BIOS setup'en, der hedder noget i retning
af "enable memory remapping." Slå den til.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 23-01-08 22:16

Hej Lassa

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Der burde være en option i BIOS setup'en, der hedder noget i retning
> af "enable memory remapping." Slå den til.

Nej, det er der ikke.

Hilsen Lars

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-01-08 22:35

Lars Hjortø wrote:

> Hej Lassa

> Nej, det er der ikke.

Nææh, udfra databladet på 945P chipssættet, så har den kun ialt 4 gb
adresserum incl. det der skal bruges til PCI og PCIe enheder. Så du må ud i
et nyere bundkort for at få nytte af de sidste 900 mb. Hvilken "2.8 ghz
dualcore processor" bruger du?

Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-01-08 17:02

Hej..

> [...]
> adresserum incl. det der skal bruges til PCI og PCIe enheder. Så du må ud
> et nyere bundkort for at få nytte af de sidste 900 mb. Hvilken "2.8 ghz

Det er en Pentium D 820 2.8 GHz S775 Dual og "rammerne" er 4 stk Kingston
DDR2 1024 MByte DDR2-533

Venlig hilsen Lars.

Fra : Soren

Dato : 24-01-08 11:18

Jeg bruger selv P5LD2 - men kører 32bit
I følge manualen supportere bundkortet Intel Enhanced Memory 64 Technology
(EM64T). Afhængig af bundkortets version skal bios upgraderes. Gå ind på
asus/support/bios og motherboards og sé selv. Så kan du downloade om
nødvendigt.
Jeg skiftede til Vista for ikke længe siden. Og måtte i den forbindelse
hente flere
opgraderinger til asus P5LD2 og 7300 LE. -Nu kører det godt.
Asus har en fremragende support og svarer indenfor 48 timer, hvis du stiller
dem et
spørgsmål vedr. deres produkt. Men du skal oplyse serienummer på produktet
og
en masse andre oplysninger.
Har du aktiveret EM64T i bios. -Hvis menúen ikke
er i bios, skal bios upgraderes.
vh
Soren

Fra : jørgen

Dato : 24-01-08 11:24

Soren wrote:
> [...]
> (EM64T). Afhængig af bundkortets version skal bios upgraderes. Gå ind på
> asus/support/bios og motherboards og sé selv. Så kan du downloade om

En BIOS opgradering vil desværre nok ikke afhjælpe problemet. Som Lasse
kom ind på tidligere i tråden, så står der i databladet til hans
chipset, at det kun kan håndtere 32 bit, og så er alt andet ligemeget

Fra : Soren

Dato : 24-01-08 12:36

"jørgen" <na@invalid> skrev i meddelelsen

Jørgen skrev:
> En BIOS opgradering vil desværre nok ikke afhjælpe problemet. Som Lasse
> kom ind på tidligere i tråden, så står der i databladet til hans chipset,
> at det kun kan håndtere 32 bit, og så er alt andet ligemeget

Jeg fandt Intels datablad. Herunder en del af det:
---Up to 10.7 GB/s of bandwidth and 4GB memory addressability
---for faster system responsiveness and support for 64-bit computing.

Den hardware reserverede del af addresse space skal så fratrækkes
4GB, for at komme til det, som vises. Den reserverede del varierer
noget efter hardware udstyr, den ligger i området 3-3,5GB.
-Lasse har ret. Han skal ud at købe et nyt bundkort. Selv om
han allerede kører 64bit system på P5LD2.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-01-08 17:05

Hej Søren

"Soren" <soren@homeplace.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> -Lasse har ret. Han skal ud at købe et nyt bundkort. Selv om
> han allerede kører 64bit system på P5LD2.

Havde næsten regnet ud at jeg måtte investere i et nyt bundkort, men hvad
skal jeg købe? Som sagt gerne et Asus. Følgende skal monteres på det:

Pentium D 820 2.8 GHz S775 Dual og 4 stk Kingston DDR2 1024 MByte DDR2-533
Desuden har jeg et Asus EAX800GTO PCI-express grafikkort.

Venlig hilsen Lars