opgradere Core 2 Duo
Fra : Peter Holm

Dato : 23-01-08 16:59

Hejsa

Jeg har i dag en Core 2 Duo 6400, 2133/1066FSB
Jeg kigger efter om der er en logisk, overkommelig upgrade, nu da maskinen
har fået 1½ år på bagen.
Kan se at en Core 2 Duo E6850, Conroe 3000/333 ligger rigtig godt på charten
hos Toms i PS3 score:
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=946&model2=882&chart=437

En Core 2 Duo E6850, Conroe 3000/1333FSB ligger til kr. 1723 hos shg.dk
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2096419

Ville jeg få noget for pengene ved sådan en upgrade?
Mit mobo er MSI P965-Platinum, P965, LGA775.
Kan jeg skifte CPU uden at skulle skifte indstillinger i BIOS/Jumper osv?

Mvh
Peter

Fra : Hans

Dato : 23-01-08 17:06

Peter Holm wrote:
> [...]
> Mit mobo er MSI P965-Platinum, P965, LGA775.
> Kan jeg skifte CPU uden at skulle skifte indstillinger i BIOS/Jumper
Vent hellere til de nye E8xxx Wolfdale cpu'er kommer her i begyndelsen af
februar, da dit bundkort også understøtter dem hvis du flasher til den
nyeste bios.

Hans

Fra : Peter Holm

Dato : 23-01-08 17:20

Hans wrote:

> Vent hellere til de nye E8xxx Wolfdale cpu'er kommer her i
> begyndelsen af februar, da dit bundkort også understøtter dem hvis du
> [...]

ok, spændende.
har du link eller anden info?
peter

Fra : Hans

Dato : 23-01-08 17:41

Peter Holm wrote:

> ok, spændende.
> har du link eller anden info?

Her er lidt at gumle på indtil februar:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale.html

En E8400 har jeg set prissat til ca. 1300 kr., hvilket er omkring 400 kr.
billigere end E6850.

Hans

Fra : Peter Holm

Dato : 23-01-08 22:18

Hans wrote:

> [...]
> http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale.html
>
> En E8400 har jeg set prissat til ca. 1300 kr., hvilket er omkring 400

lækker læsning - jeg venter på køber en E8400

Mvh
Peter

Fra : phc

Dato : 24-01-08 02:45

On 23 Jan., 17:41, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
>
> En E8400 har jeg set prissat til ca. 1300 kr., hvilket er omkring 400 kr.

faldt lige over denne sammenligning mellem E6850 og E8400:
http://en.expreview.com/?p=68&page=5

Mvh
Peter

Fra : Hans

Dato : 23-01-08 22:33

> Jeg har i dag en Core 2 Duo 6400, 2133/1066FSB
> Jeg kigger efter om der er en logisk, overkommelig upgrade, nu da maskinen
> har fået 1½ år på bagen.

Undskyld jeg er så ligefrem men det er dog det tåbeligste jeg har hørt
længe. En 1½ år gammel maskine er altså ikke out-of-date.

> [...]
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2096419
>
> Ville jeg få noget for pengene ved sådan en upgrade?

Nej - helt sikkert ikke. En upgrade fra 2,1GHz til 3GHz er ikke mærkbar og
FSB forskellen er ubetydelig lille.
Du skal op på mindst det dobbelte før du overhovedet kan mærke det. Vent til
de nye quad cores kommer, mere cache og 1666MHz FSB og skift så systemet
helt ud (minimum RAM og bundkort).

Tænk endvidere også på om dine applikationer/spil understøtter flere cores.
Hvis de ikke gør er du langt bedre stillet med en single core med højere Hz.
Benchmarks er én ting men de behøver ikke nødvendigvis afspejle
virkeligheden.

> Mit mobo er MSI P965-Platinum, P965, LGA775.
> Kan jeg skifte CPU uden at skulle skifte indstillinger i BIOS/Jumper osv?

Jeg kender den ikke men jeg kender heller ingen BIOS hvor du ikke nemt kan
indstille det - men jeg er også ret sikker på, at den finder ud af det
automatisk.

Anyway, hvis pengene brænder i lommen på dig, så brug dem dog men jeg ville
aldrig bruge dem på så lille og ubetydelig en opgradering. Det er lidt som
placébo medicin - hvis du tror på det, så kan du nok mærke forskel men
ellers vil du nok føle dig snydt