MS Windows
briani 27239
WinXP: Få NAS disk til at ligne lokal disk~
Fra : GRISEN

Dato : 22-01-08 20:22

Hvis man har en permanent connection til en NAS disk på det lokale net....
Kan man få den til at se lokal ud på en WinXP ???

Mit backup program vil kun tage backup af lokale diske.

*
Jan

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 22-01-08 21:34

GRISEN wrote:
> [...]
> Kan man få den til at se lokal ud på en WinXP ???
>
> Mit backup program vil kun tage backup af lokale diske.

Ja, med Totalcommander f.eks.

Jeg har her en Synology DS101J, og bruger så Synology Assistant til at
mappe de drev jeg ønsker, der skal være synlige på mit lokale net, og
herunder også Explorer og Totalcommander, hvis det er i Windows.

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 00:33

On Tue, 22 Jan 2008 21:34:01 +0100, erik_ja@mail.tele.dk wrote:

>Ja, med Totalcommander f.eks.

Så i stedet fro windows indbygede drive mapping funktionalitet, så bruger du total Commander til at mappe netværksdrevene?
....og så ser de ud som lokale drev?

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 06:49

On 22 Jan., 21:34, erik...@mail.tele.dk wrote:

> Ja, med Totalcommander f.eks.

Jeg kan ikke lige se hvad Total Commander kan gøre, som Windows
Explore ikke klarer selv?

*
Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-01-08 06:25

On Tue, 22 Jan 2008 20:21:42 +0100, GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

>Hvis man har en permanent connection til en NAS disk på det lokale net....
>Kan man få den til at se lokal ud på en WinXP ???
>
>Mit backup program vil kun tage backup af lokale diske.
Prøv at mappe sharet ind i en mappe på eks. dit c-drev.

/Hans

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 06:53

On 23 Jan., 06:24, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Prøv at mappe sharet ind i en mappe på eks. dit c-drev.

På en UNIX/Linux... Ja
På en WinXP... Hvordan?

*
Jan

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-01-08 23:32

GRISEN skrev:

> På en WinXP... Hvordan?

Måske med kommandoen SUBST fra en cmdprompt.

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : GRISEN

Dato : 24-01-08 23:23

On Wed, 23 Jan 2008 23:31:31 +0100, Morten Brynjolf <morten@brynjolf.net> wrote:

>Måske med kommandoen SUBST fra en cmdprompt.

Havde helt glemt subst kommandoen.
Det er nu afprøvet, men uden held.
Backupprogrammet ser stadig ikke drevet.

*
Jan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 24-01-08 23:52

GRISEN wrote:

> Havde helt glemt subst kommandoen.
> Det er nu afprøvet, men uden held.
> Backupprogrammet ser stadig ikke drevet.
>
> *
> Jan

Davs

Kan du ikke bare højreklikke på My Computer og vælge Map Network Drive.
I den dialog-boks, der kommer op, har jeg valgt et drevbogstav og
skrevet IP-adresse og share ind samt specificeret brugernavn/kodeord på
NAS-boksen ved at klikke på linket "Connect using a different user name".

Drive:    T:
Folder: \\10.0.0.100\Thomas

Husk at specificere brugernavn og kodeord _fra NAS-boksen_ - ikke dem
til dit windows-login.

Alternativt kan man benytte sig af følgende:

net use T: \\10.0.0.100\Thomas /user:<brugernavn> <kodeord> /persistent:no

Slet evt. det afsluttende "/persistent:no", hvis du vil have Windows til
automatisk at oprette forbindelsen hver gang.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : GRISEN

Dato : 26-01-08 06:01

On Thu, 24 Jan 2008 23:51:47 +0100, Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.stortsorthul.dk> wrote:

>Kan du ikke bare højreklikke på My Computer og vælge Map Network Drive.

Jo, jeg kan godt finde ud af at mappe at netværksdrev, men så ser Windows det som et netværksdrev.
Backupprogrammet vil ikke tage backup af et netværksdrev.
Derfor håbede jeg at kunne finde et trick til at få det til at ligne et lokalt drev.

*
Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-01-08 11:04

On Wed, 23 Jan 2008 05:52:31 -0800 (PST), GRISEN <egeriis@gmail.com>
wrote:

>På en UNIX/Linux... Ja
>På en WinXP... Hvordan?
Husker desværre ikke hvordan, men jeg har gjort det (kan ikke
anbefales at share sit c-drev og så mounte den ind i c:\temp, det
giver uønskede bivirkninger, men man kan)
Der er ikke nogen GUI til det, det er fra komandolinjen man gør det.

/Hans