MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP
Fra : Jørgen

Dato : 21-01-08 23:58

Jeg er så inderligt træt af min helt nye PC med Vista. Alt går forkert i
den, og den er heller ikke leveret med CD-er til retablering, hvis alt går
tabt.

Derfor har jeg sådan lyst til at slette hele møget og købe en ny Win XP home
edition. Sådan en havde jeg, og den var god.

Nu ser jeg i EDB-priser, at man kan købe en komplet version for omkring 600
kr.
Kan det være rigtigt?
Er det et komplet brugsbærdigt program - til den pris. (Da jeg en gang købte
Win 98 SE, kostede den 1700 kr)

Der averteres også for den samme med indbygget SP2. Pris 1900 kr. Det lyder
mærkrligt, at den SP2 skal koste 1300 kr ekstra. Jeg kan vel bare hente den
på Nettet?

Mit spørgsmål er: Er den Win XP, der sælges for 600 kr et komplet program,
der kan redde mig og min nye computer?

Hilsen Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-08 00:06

Den 21-01-08 23.58 skrev Jørgen følgende:
> Jeg er så inderligt træt af min helt nye PC med Vista. Alt går forkert i
> den, og den er heller ikke leveret med CD-er til retablering, hvis alt går
> tabt.

Du kan sikkert selv brænde en. Gør dig selv en tjeneste og brænd en,
inden du evt. formaterer og installerer XP. Så har du en kopi, hvis du
senere vil installere Vista.

> [...]
> edition. Sådan en havde jeg, og den var god.
>
> Nu ser jeg i EDB-priser, at man kan købe en komplet version for omkring 600

Det er jo svært at vide, når vi ikke kan se, hvad du har fundet (et link
ville have været en god ide).

> Der averteres også for den samme med indbygget SP2. Pris 1900 kr. Det lyder
> mærkrligt, at den SP2 skal koste 1300 kr ekstra.

Lad mig gætte: Den billige er en OEM-version. Den kan kun installeres på
én computer. Den dyre er en fuld version, der kan installeres på flere
computere (dog kun én ad gangen).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 00:22

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hente den på Nettet?
>
> Mit spørgsmål er: Er den Win XP, der sælges for 600 kr et komplet program,

Du kan helt sikkert brænde en Recovery CD/DVD af Vista.
Hvad er det for en PC?
Hvis du køber en XP skal du sørge for at du kan finde drivere
til den. inden du sletter Vista.
Prisen på 600 for XP skal nok passe for en OEM version
Jeg gav 880 Kr for en OEM XP med Media Center.
Jeg blev også træt af Vista
Som en i gruppen skrev engang
Fred hviler igen over land og by
for min XP er ganske ny,
Hasta la Vista her sluttede festen,
nu er Vista borte med blæsten.
--
med venlig hilsen
Bc

Fra : Jørgen

Dato : 22-01-08 01:08

http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=179

Software
Operativsystemer
Vælg producent: Microsoft
Søgeord XP

På denne side har jeg fundet det.
Listen er lang. Midtvejs nede, efter Vista, Hvor de grønne æsker vises til
venstre.

Det er rigtigt, at de billige er OEM. Jeg anede ikke hvad det var.
Er det en CD, man kun kan anvende 1 gang?
Hvordan Søren laver man det? På flere af dem står der 1 bruger, men OEM står
kun ved de billige.
Den gamle maskine, der er fyldt med en masse snavs, som hverken jeg, Norton
eller værkstedet kunne fjerne kunne jeg da tænke at prøve at formattere og
derpå fylde op med den nye jeg vil købe. Men det kan jeg åbenbart ikke? Den
kan kun bruges 1 gang? Vil jeg have det i begge maskiner, er det stadig
billigere at købe 2 OEM udgaver?

Hvad gør man, hvis man køber en OEM-udgave og måske en anden gang vil
formattere og geninstallare? Er den brugte CD lige til at smide ud?

Hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 07:45

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad gør man, hvis man køber en OEM-udgave og måske en anden gang vil
> formattere og geninstallare? Er den brugte CD lige til at smide ud?
>
> Hilsen Jørgen

Nej
En OEM-udgave kan godt geninstalleres
Men det skal være på den samme computer
som den blev aktiveret på første gang.
mvh Bc

Fra : Jørgen

Dato : 22-01-08 08:29

> En OEM-udgave kan godt geninstalleres
> Men det skal være på den samme computer
> som den blev aktiveret på første gang.
> mvh Bc

De drivere, jeg skal sikre mig, er det ting som Skærmdriver, Audiodriver
og - ja hvad er der mere? Sådanne installationer fordeler sig ofte i Windows
og Windows Sys og hvad ved jeg. Er det muligt,at suge komplette kopier af
dem ud? Hvordan gør man det? Visse standarddrivere til printer og mus ligger
vel i Den friske Windows?

Ved en formattering rygervel de eksisterende drivere. Jeg troede, at alle
nødvendige drivere er i det friske operativsystem, jeg vil installere.

Forresten: Vil CDROM'men køre og installere Windows, hvis jeg har slettet
dens driver ved formatteringen?
Er jeg ikke på ret dybt vand lige nu?

Hvordan kan en OEM CD se, hvis jeg vil installere den på endnu en computer?
Er det en slags re-write type, der "indspiller" en computertypebetegnelse,
den finder i maskinen?

Mvh Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 08:53

> [...]
> computer? Er det en slags re-write type, der "indspiller" en
> computertypebetegnelse, den finder i maskinen?

Jo du er på dybt vand
Du skal nok ikke regne med at XP har drivere til dit Lyd og grafikkort.
Nok heller ikke din printer.
I kontrolpanel Enhedshåndtering kan du nok pejle dig ind på hvad
skærm og lydkort osv. du har siddende
Så du må op og hente drivere til XP hos producenterne.
XP og Vista bruger sjældent de samme drivere.
Du kan godt installere din OEM på en anden PC
Men den skal jo aktiveres inden 30 dage og det får du ikke lov til
når den er aktiveret på en anden Pc.
mvh Bc

Fra : Karsten

Dato : 23-01-08 05:56

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved en formattering rygervel de eksisterende drivere. Jeg troede, at alle
> nødvendige drivere er i det friske operativsystem, jeg vil installere.

Prøv at kikke lidt på de her sider, angående backup, tips, installering m.m.
Men husk at gå det hele igennem..............
Er der så noget du er lidt i tvivl om, så spørg endelig her i ng´en
http://kimludvigsen.dk/index.html
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Fra : Richard Thune

Dato : 24-01-08 12:46

Klip
> [...]
>
> Hvad gør man, hvis man køber en OEM-udgave og måske en anden gang vil
> formattere og geninstallare? Er den brugte CD lige til at smide ud?

OEM er en version som den din pc blev leveret med, den sælges billigt til
producenterne.
Microsoft yder ikke support det er producenten der skal yde det, så hvis du
køber en OEM version er du selv ansvarlig for support.
Den må kun installeres på en maskine (gerne mere end en gang) men må ikke
flyttes til en anden maskine, heller ikke selvom den oprindelige maskine er
afgået ved døden.
De forskellige versioner har forskellige produkt nøgler og kan ikke blandes.
RT