Yousee opgradering og Grandstream 486 HT f~
Fra : Janus

Dato : 22-01-08 17:15

Hej

Jeg har Yousee internet og har fået en ny hastighed pr.01.04.2008 (2
Mbit/512 kbit).
Som et ekstra tilbud får jeg fra nu og frem til 01.04.2008 8Mbit/1 Mbit
"gratis"
Mit problem er min Grandstream 486 HT, der ikke synes om den nye hastighed
(8Mbit/1 Mbit), Indtil nu har jeg
haft et andet "gratis" tilbud på 4Mbit/512 kbit, uden problemer.
Efter TDC har opgraderet min linie til 8Mbit/1Mbit, har hastigheden ligget
nede på 1333 kbps download (hvor den svinger meget mellem 1 Mbit og 1,5
Mbit) og 1052 kbps upload (Jævnfør TDC's hastighedstest).
Jeg har prøvet at tage min Grandstream af og koble Yousee direkte til PC'en
og så virker det fint med 8.391 kbs download og 1055 upload.
Der er en begrænsning på en Grandstream 486 HT på 10 Mbps og den har jeg
opfattet som en maks. download hastighed, men det er måske forkert.

Jeg har IP-telefoni ved Telsome og har ikke administratorkoden til min
Grandstream.

Har nogen en ide til hvad jeg kan gøre for at få hastigheden til at virke og
hvorfor det ikke virker pt. ?

Hvis det ikke lykkes må jeg prøve at få TDC/Yousee til at sætte min
hastighed ned, så det virker igen.

På forhold tak

Janus

Indlæg er postet i: dk.edb.internet.udbydere og dk.teknik.telefoni.ip

Fra : Kasper Bergh

Dato : 23-01-08 17:34

"Janus" <ingen@mailidag.dk> wrote in message
> Der er en begrænsning på en Grandstream 486 HT på 10 Mbps og den har jeg
> opfattet som en maks. download hastighed, men det er måske forkert.

Det betyder formodentligt at den kører med 10Mb Half-Duplex på portene og så
skal du ikke regne med mere end ~4-5Mbit højest, hvilket jo passer fint med
din oplevelse.

> [...]
> og hvorfor det ikke virker pt. ?
>
> Hvis det ikke lykkes må jeg prøve at få TDC/Yousee til at sætte min

Jeg ville nok nærmere sige løsningen er at tage fat i Telsome og klage over
hvor crappy deres adapter er. 10Mb Half ville jeg forvente på 4 år gammelt
(og billigt) udstyr - måske. Det må de kunne tilbyde bedre for ellers får de
da et problem med de eksploderende bredbåndshastigheder på det markedet.

mvh
/Kasper

Fra : Janus

Dato : 23-01-08 18:35

Klip

> Det betyder formodentligt at den kører med 10Mb Half-Duplex på portene og
> så skal du ikke regne med mere end ~4-5Mbit højest, hvilket jo passer fint
> med din oplevelse.

Jeg fandt et sted, hvor der står den har Half-Duplex, som du nævner. Jeg var
bare ikke klar over
det betød, at den højest kan kører med 4-5 Mbit.

> [...]
> gammelt (og billigt) udstyr - måske. Det må de kunne tilbyde bedre for
> ellers får de da et problem med de eksploderende bredbåndshastigheder på

Jeg fik Grandstreamen for godt og vel 3 år siden og jeg ved ikke hvor længe
den havde været på markedet inden. Så 4 år
lyder ganske rigtigt.

Nu "sælger" et produkt, som de kalder Boksen (Netgear WGR613V). Man ejer den
ikke og ved ophør skal den
sendes retur. Prisen for 6 måneder er 834 kr. inkl. 414 kr. i forbrug. Det
synes jeg er for dyrt, især når man ikke ejer den.

Jeg ved ikke om man i stedet kunne købe Yousee's trådløse modem med
nedenstående specifikationer og sætte
Grandstreamen til en port på den 4-ports switch og PC'en til en anden (eller
koble den trådløst på).

indbygget telefoni (du kan vælge at få ip-telefoni, hvis
du ønsker det)
hastighed på 54 Mbit og rækkevidde på 100 m
indbygget trådløs router, hvortil man kan tilknytte et
næsten ube-grænset antal pc'er
4-ports switch, der giver mulighed for at tilslutte
andre enheder
et trådløst USB-netkort

Det jeg er usikker på, er om Grandstreamen vil virke ved en sådan løsning.
Når den ikke "sidder" først for til internettet.

Forløbig tak for allerede modtagne svar :)

Mvh Janus

Postet i: dk.edb.internet.udbydere og dk.teknik.telefoni.ip

Fra : Kasper Bergh

Dato : 23-01-08 19:05

> Klip

> Jeg fandt et sted, hvor der står den har Half-Duplex, som du nævner. Jeg
> var bare ikke klar over
> det betød, at den højest kan kører med 4-5 Mbit.

Det betyder det heller ikke "direkte", men reelt set er det den højeste
hastighed du kan opnå da du ved half-duplex skiftevis sender og modtager
data - den kan ikke gøre begge dele samtidigt. Så medmindre du kun modtager
fx en UDP stream (fx streaming video) uden at din forbindelse laver andet
overhovedet skal du ca. halvere hastigheden. Og eftersom du I almindelig
brug er nødt til at bruge TCP med dens nødvendige ACK pakker så kan du
roligt halvere hastigheden på half-Duplex som tommelfingerregel. Det er
naturligvis en lettere forsimplet forklaring, men håber du forstår hvad jeg
mener.

> [...]
> sendes retur. Prisen for 6 måneder er 834 kr. inkl. 414 kr. i forbrug. Det
> synes jeg er for dyrt, især når man ikke ejer den.

Det lyder voldsomt dyrt ja. Kan jeg godt forstå du ikke ønsker.

> Jeg ved ikke om man i stedet kunne købe Yousee's trådløse modem med
> nedenstående specifikationer og sætte
> Grandstreamen til en port på den 4-ports switch og PC'en til en anden
> (eller koble den trådløst på).

Det burde kunne fungere - I værste fald med nogen port-forwards I routeren.
Men en bedre løsning kunne være at betale 10Kr/md for en ekstra IP hos dem
og så sætte en switch på hvor du tilslutter Grandstream og computer (eller
egen router hvis du har det). Så får Grandstream'en en offentlig IP for sig
selv og alt burde være fryd og gammen. Det koster så også lidt ekstra men da
en del mindre.

mvh
/Kasper