Mobilt internet -> kabelinternet?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-01-08 04:48

Trådløst internet fra mobilselskaberne med et USB-modem, der blot
stikkes ind i pc'en, er jo et af de store hit for tiden. Jeg vil dog
ikke kunne nøjes med at have én pc tilsluttet internettet, og mit
spørgsmål er derfor: Findes der en eller boks el.lign. hvor man som
indgang har det trådløse USB-modem og som udgang har "kabelinternet",
som man derefter ved hjælp at routere/switch kan fordele ud til flere
pc'er?

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-01-08 13:06

Claus E Beyer <ceb.news@gmail.com> crashed Echelon writing news:e8774fa5-
5abd-4ca3-a6ba-fca708938ec6@s19g2000prg.googlegroups.com:

> [...]
> indgang har det trådløse USB-modem og som udgang har "kabelinternet",
> som man derefter ved hjælp at routere/switch kan fordele ud til flere

Nej, du kan selvfølgelig lave en computer med USB modemmet til router.

Alternativt kan du købe en router som fungerer med mobilnettet
http://shor.ter.dk/409718953 (Linksys WRT54G3G-ST)

--
Bjarke Andersen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-01-08 15:21

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Claus E Beyer <ceb.news@gmail.com> crashed Echelon writing news:e8774fa5-
> 5abd-4ca3-a6ba-fca708938ec6@s19g2000prg.googlegroups.com:

> Nej, du kan selvfølgelig lave en computer med USB modemmet til router.

Jo.
Det findes skam og 3 sælger det også sammen med deres business forbindelser
ihvertfald.
Du kan også stoppe et datakort i en ZyWALL og kørte det den vej igennem. Det
har jeg sat op til en kunde og det kører ganske fortrineligt.
Det er vist enda noget med der er kommet support for standard datakort nu.

http://marketingmateriale.3.dk/page_attachments/0000/0130/mobiltbredbaand_priser.pdf

/Dennis

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 22-01-08 14:26

On Tue, 22 Jan 2008 03:47:36 -0800 (PST), Claus E Beyer
<ceb.news@gmail.com> wrote:
>Trådløst internet fra mobilselskaberne med et USB-modem, der blot
>stikkes ind i pc'en, er jo et af de store hit for tiden. Jeg vil dog
>ikke kunne nøjes med at have én pc tilsluttet internettet ...
Du kan på den PC, der er tilsluttet Internettet, installere en Proxy.
Den fås gratis.
Så kan alle de andre PC'er på lokalnettet få adgang til Internettet
gennem den.

Erik Helmer Nielsen

Fra : VIP

Dato : 22-01-08 14:50

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Kig på denne kasse fra Dlink
DIR-451
3G UMTS trådløs 108G router
--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-01-08 18:28

"VIP" <netbroker@detteskalfjernesmail.dk> skrev i

> Kig på denne kasse fra Dlink
> DIR-451
> 3G UMTS trådløs 108G router

Tak! Den ser godt nok fed ud. Det er nok sådan en jeg på et tidspunkt skal
have anskaffet.

Også tak til jer andre for jeres indlæg.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-01-08 15:03

<ceb.news@gmail.com> wrote:

> [...]
>indgang har det trådløse USB-modem og som udgang har "kabelinternet",
>som man derefter ved hjælp at routere/switch kan fordele ud til flere

"Det store hit" er vel en sandhed med modifikationer...

Jo det er fantastisk til folk på farten - Hvis man ellers holder sig
inden for 3G dækningsområdet, der er stærkt begrænset.

Men som internetforbindelse i privaten tror jeg ikke det dur. Sonofon
reklamerer ganske vist for Mobilt Bredbånd til 299 kr per måned -
inklusive 10 GB trafik

Det svarer nogenlunde til den trafik vi har i døgnet hjemme hos os når
ungerne spiller over nettet og downloader lidt af hvert.

Og jeg kan ikke se nogensteder, hvad Sonofon opkræver for trafik ud
over de 10 GB....

<mlr>

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 22-01-08 15:20

On Tue, 22 Jan 2008 15:03:25 +0100, Michael Rasmussen <mlr@invalid>
wrote:
[klip]
> [...]
>ungerne spiller over nettet og downloader lidt af hvert.
>
>Og jeg kan ikke se nogensteder, hvad Sonofon opkræver for trafik ud

Det ligner Telias tilbud - og Telia kræver kr. 0,75 / MB (!) ud over
de 10 GB...
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-01-08 15:50

On Tue, 22 Jan 2008 15:19:58 +0100, Gert Søgaard Jensen
<gert@soegaard.mail.dANMARk> wrote:

>Det ligner Telias tilbud - og Telia kræver kr. 0,75 / MB (!) ud over
>de 10 GB...

75 øre pr MB ud over de 10 GB !!!

Så må jeg lige finde regnemaskinen frem:

Vi trækker ca 10 GB i døgnet: Det bliver så'n cirka 10.000 * 0,75 lig
med 7.500 kr pr døgn eller 225.000 kr pr måned...

Jeg tror dæleme at jeg beholder min nuværende fibernet forbindelse...

<mlr>

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 22-01-08 16:25

On Tue, 22 Jan 2008 15:50:16 +0100, Michael Rasmussen <mlr@invalid>
wrote:

> [...]
>med 7.500 kr pr døgn eller 225.000 kr pr måned...
>
>Jeg tror dæleme at jeg beholder min nuværende fibernet forbindelse...

Ja, det er nok en god ide

Da jeg så dit regnestykke, virkede det så absurd, at jeg måtte
kontrollere mine oplysninger igen, så jeg gik i papirkurven og hentede
den husstandsomdelte brochure

Telia Nu!
Tilbudsavis for alle Telias butikker og Merlin (Vest)

Den var god nok - den *er* dårlig

Nedenstående er scannet fra brochurens side 3 nederst (tekstombrydning
udført af mig):

Mobilt Bredbånd Flatrate:
Mobilt bredbånd i Danmark for 299 kr./md.
Dog maks. 10 GB data - herefter takseres 0,75 kr./mb.
Oprettelse 0 kr i januar, ellers 199 kr.
USB-modem 299 kr.
Min. pris for 6 mdr. 2.093 kr.
3G dækning: Forventet hastighed op til 3,0 Mbit/s.
Udenfor 3G dækning: Forventet hastighed op til 237 Kbit/s.
Hastighed kan være afhængig af antal samtidige brugere, masteplacering
og dækningsmæssig forhindring.
Se dækningskort og få yderligere information på telia.dk

--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-01-08 07:18

Michael Rasmussen <mlr@invalid> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Det svarer nogenlunde til den trafik vi har i døgnet hjemme hos os når
> ungerne spiller over nettet og downloader lidt af hvert.

Det må godt nok være nogle tunge spil der ikke er optimeret til internet,
hvis der downloades 10GB i døgnet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-08 08:22

On 23 Jan 2008 06:17:44 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Det må godt nok være nogle tunge spil der ikke er optimeret til internet,
>hvis der downloades 10GB i døgnet.

Læg mærke til sidste del af sætningen: "downloader lidt af hvert"

<mlr>

Fra : Svend

Dato : 23-01-08 10:12

Michael Rasmussen wrote:

> Læg mærke til sidste del af sætningen: "downloader lidt af hvert"

Den gang jeg havde afregnet telia adsl kunne jeg sagtens holde mig under
5 gigabyte pr. måned selvom jeg også downloade lidt af hvert, og
spillede cs og bf. Men så må man bare priotere. Til de fleste vil 10 gb
være meget fornugtigt.

--
Svend

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-08 20:14

On Wed, 23 Jan 2008 10:12:06 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> [...]
>5 gigabyte pr. måned selvom jeg også downloade lidt af hvert, og
>spillede cs og bf. Men så må man bare priotere. Til de fleste vil 10 gb

Nej !!

Hvis du, eller måske snarere dine unger, 'leger' med fildeling er 10
GB slet ikke tilstrækkeligt.

Jeg hentede den nye Fedora 8 linus distribution over bittorrent
forleden. Venlig som jeg, lod den den køre nogle dage. Resultatet:
knap 200 GB upload.

Jeg er dæleme glad for at min flat-rate forbindelse. Der var nok
blevet visse problemer i husholdningsbudgettet, hvis jeg fik en
regning på 75 øre/MB for den trafik...

<mlr>

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-01-08 08:28

Michael Rasmussen wrote:
> Hvis du, eller måske snarere dine unger, 'leger' med fildeling er 10
> GB slet ikke tilstrækkeligt.

Det kan man jo så bare lade være med.

Vi har en 100/100Mbit jaynet forbindelse via fiber, og
vi når sjældent 10G grænsen.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 24-01-08 15:01

"Mogens Kjaer" <mk@lemo.dk> wrote in message

> Vi har en 100/100Mbit jaynet forbindelse via fiber, og
> vi når sjældent 10G grænsen.

Du burde fratages retten til at have den slags forbindelse *G*

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-01-08 15:21

N_B_DK wrote:
> "Mogens Kjaer" <mk@lemo.dk> wrote in message

> Du burde fratages retten til at have den slags forbindelse *G*

Suk. Nogen har læst din besked. Forbindelsen har været
nede det meste af dagen

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 24-01-08 16:19

> Suk. Nogen har læst din besked. Forbindelsen har været
> nede det meste af dagen

Så kan du lære at sådan en forbindelse skal bruges til noget fornuftigt ;)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-01-08 11:10

N_B_DK wrote:
> Så kan du lære at sådan en forbindelse skal bruges til noget fornuftigt ;)

Det er måske ikke alle der mener at al p2p er fornuftigt

Jeg har været rigtig glad for den hurtige hastighed til
det vi bruger det til.

1. VPN til arbejdet (der er 2 ms. ping tid til Valby)
2. Hvis man lige mangler at hente en Linux CD:

$ ftp ftp.crc.dk
Connected to ftp.crc.dk.
220 (vsFTPd 2.0.5)
Name (ftp.crc.dk:mk): ftp
331 Please specify the password.
Password:
230 Login successful.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp> cd /pub/mirrors/centos/5.1/isos/i386
250 Directory successfully changed.
ftp> get CentOS-5.1-i386-bin-1of6.iso
227 Entering Passive Mode (130,226,184,9,144,70)
150 Opening BINARY mode data connection for CentOS-5.1-i386-bin-1of6.iso
(655187968 bytes).
226 File send OK.
655187968 bytes received in 57 seconds (1.1e+04 Kbytes/s)

etc.

Det koster 1 kr./Gbyte for DIX trafik ud over de 10 G/måned, så det
er jo til at overkomme. Skal man hente større ting fra udlandet er
der jo VPN...

En af de større trafiksyndere jeg er løbet ind i er at jeg
tager en kopi af en anden server i byen vha. rsync. Der er sjældent
meget at rsync'e, men når den roterer logfilen bliver maillog til
maillog.1, maillog.1 til maillog.2 etc. og så skal alle disse filer
flyttes over nettet.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 26-01-08 12:52

> Det er måske ikke alle der mener at al p2p er fornuftigt

Det har jeg vidst heller ikke påstået.

Fra : Svend

Dato : 27-01-08 19:41

Mogens Kjaer wrote:

> Suk. Nogen har læst din besked. Forbindelsen har været
> nede det meste af dagen
>
> Mogens

Er Jay.net tit nede ?
--
Svend

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-01-08 06:25

Svend wrote:
> Er Jay.net tit nede ?

Næh, men denne gang var det Dong der rodede med
noget backbone udstyr. Ifølge jay.net ...

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Svend

Dato : 28-01-08 10:11

Mogens Kjaer wrote:
> Svend wrote:
> ..
>
> Næh, men denne gang var det Dong der rodede med
> noget backbone udstyr. Ifølge jay.net ...
>
> Mogens

Jeg overvejer deres 100/100 når jeg engang får dong her på addressen.
Der er mange gigabytes fra 219 som jay.net skal have op til de 349 som
dbnet tager for en flatrate, især når jeg primært udveksler frafik i dk.

Men hvordan laver man et filter i sin ASA der matcher jay.net's dix
peering for p2p trafik ?

Eller rettere sagt, hvilke subnets peere jay.net med i dixen ?

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-08 10:27

On Mon, 28 Jan 2008 10:10:31 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Jeg overvejer deres 100/100 når jeg engang får dong her på addressen.
> Der er mange gigabytes fra 219 som jay.net skal have op til de 349 som
> dbnet tager for en flatrate, især når jeg primært udveksler frafik i dk.

Har du da fået at vide, hvem de peerer med og checket, om dem du har
brug for at snakke med er på listen? At Jay.net er på DIX betyder
ikke, at de peerer med alle andre, der er på DIX, eller for den sags
skyld, at det er er en fuld liste de får eller tager imod.

> Eller rettere sagt, hvilke subnets peere jay.net med i dixen ?

Det er ikke hensigtsmæssigt at basere det på en subnet-liste. Den
liste vil være rimelig lang og ændre sig hele tiden.

-A

Fra : Svend

Dato : 28-01-08 10:54

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> ikke, at de peerer med alle andre, der er på DIX, eller for den sags
> skyld, at det er er en fuld liste de får eller tager imod.

Hvis jeg kan begrænse p2p til jay.nets "DIX priser" er det godt nok for
mig. Det er fordelen med p2p der skal bare være nogen der har klumperne.

> Det er ikke hensigtsmæssigt at basere det på en subnet-liste. Den
> liste vil være rimelig lang og ændre sig hele tiden.
>
> -A

Ja det har jeg tænkt på. Det skal selvfølgelig automatiseres på en måde.
F.eks. med noget diff.

--
Svend

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-01-08 11:09

Svend wrote:
> Ja det har jeg tænkt på. Det skal selvfølgelig automatiseres på en måde.
> F.eks. med noget diff.

Engang havde jay.net en liste med hvilke subnet de peerede med på DIX,
men den kan jeg ikke finde nu.

Hvis den stadigvæk findes kunne man måske læse den med et script og
generere regler til din router...

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Svend

Dato : 28-01-08 11:13

Er det den her <http://www.jay.net/index/support/peers.php> ?

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 28-01-08 11:45

<http://mon.jay.net/cisco_ipaccounting/>
--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-08 11:12

On Mon, 28 Jan 2008 10:54:28 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Hvis jeg kan begrænse p2p til jay.nets "DIX priser" er det godt
> nok for mig.

Det var derfor jeg spurgte, om du havde fået en liste. Ellers er det
jo nemt for dem efterfølgende at sige, at netop din trafik desværre
ikke er omfattet.

-A

Fra : Svend

Dato : 28-01-08 11:32

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det var derfor jeg spurgte, om du havde fået en liste. Ellers er det
> jo nemt for dem efterfølgende at sige, at netop din trafik desværre
> ikke er omfattet.
>
> -A

Enig !

Det må være en forudsætning for systemet at kunden kan skelne mellem dyr
og billig trafik. Ellers er det bondefangeri IMho.

Fra : Svend

Dato : 28-01-08 11:45

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-08 11:50

On Mon, 28 Jan 2008 11:45:02 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> <http://mon.jay.net/cisco_ipaccounting/>

"error in input to getipsubnet:0.0.0.0" giver ikke nogen dejlig, varm
fornemmelse af ro i maven.

-A

Fra : Svend

Dato : 28-01-08 12:04

Asbjorn Hojmark wrote:

> "error in input to getipsubnet:0.0.0.0" giver ikke nogen dejlig, varm
> fornemmelse af ro i maven.
>
> -A

Hvorfor ikke ? fordi en programmør er lidt lazy og ikke for luget ud i
koden eller fordi de måske bruger vbscript ?

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-08 12:48

On Mon, 28 Jan 2008 12:04:00 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Hvorfor ikke ? fordi en programmør er lidt lazy og ikke for luget
> ud i koden eller fordi de måske bruger vbscript ?

Fordi det giver indtryk af, at de ikke har taget fremstilling af
listen særlig alvorligt. Man kunne frygte, at den ikke er korrekt
eller komplet.

Og i øvrigt: Er de 10 GB begge veje lagt sammen eller blot den ene
(download)? Hvordan tæller trafik, hvor Jay.net sender ud via DIX, men
den anden part sender svaret en anden vej?

Trafikafregning er besværlig nok i forvejen for den almindelige
bruger, fordi man kan have svært ved at kontrollere datamængerne, og
hvis der så også er tvivl om destinationerne...

-A

Fra : Frank Jensen

Dato : 22-01-08 16:40

Claus E Beyer skrev:
> [...]
> indgang har det trådløse USB-modem og som udgang har "kabelinternet",
> som man derefter ved hjælp at routere/switch kan fordele ud til flere

Hej,

Mine forældre bor så langt ude at den bedste ADSL forbindelse TDC kunne
levere var 184 Kbps.

De har nu en 3 router med 1,5 Mbps til 299,- kr / md flat. De betalte i
størrelsesordenen 1000,- kr ekstra for at få en router således at begge
deres PCere er på.

Forbindelsen tester til ca 15% lavere end de 1,5 Mbps. Dette er som
forventet på TDCs ADSL test.

mvh

Frank