Føl.....
Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 15-07-01 09:03

Hej er der nogen som kan anbefale bøger eller lign. omkring det at have føl.
Vores båede bider og sparker og vi ved snart ikke længere hvad vi gør ved
ham. På forhånd tak.

--
MVH.
Betina Nielsen

Fra : Claus Bilstrup

Dato : 15-07-01 10:19

Hej Betina

....Måske er det en god ide at skrive lidt om føllets alder ....om den går
alene ...i hvilke situationer den opfører sig sådan ...
så er jeg næsten sikker på at du kan få hjælp her ..
Jeg har selv haft glæde af bogen : Fra Rytter til Hest skrevet af Gitte
Naldal ....den handler om kropssprog som kommunikation ....

hilsen og held og lykke Gitte

Fra : Tanja Bromley

Dato : 15-07-01 15:08

Hejsa!

I hvilke situationer bider og sparker føllet ? Går den til angreb på Jer,
eller bider og sparker den, når I f.eks. rører den nogle bestemte steder
e.l. (f.eks. når I vil løfte ben på den ect.) ?
Hvor gammel er føllet ? Har I haft den i hænder siden fødslen ?

Det er meget vigtigt at et føl bliver præget på mennesker lige fra dag nr. 1
! Føllet skal lære, at alle de tossestreger vi mennesker udsætter en hest
for, er en helt naturlig ting. Føllet skal lære at blive rørt overalt,
benene skal løftes osv. Det skal lære, at mennesker er venlige skabninger,
men at vi, li'som føllet's mor, har grænser som ikke skal overtrædes.
Føl er meget følsomme, så når et føl første første gang vil "smage" på en,
så er et NEJ som oftest nok. - Der skal sandsynligvis siges NEJ en del
gange, før føllet endeligt forstår, at napperi er forbudt - men hvis blot
føllet reagerer på et NEJ, er der bestemt ingen grund til at skride til
yderligere handling. Såfremt føllet ignorerer et NEJ, kan ordet ledsages af
ét bestemt klap over mulen .... nøjagtigt li'som føllet's mor gør i samme
situation. - Det er ikke mishandling, men opdragelse!
Som med al opdragelse drejer det sig om at være konsekvent. Napperi
tolereres ikke under nogen omstændigheder, heller ikke selvom man måske
synes det er ganske sødt, når føllet står og napper lidt i trøjen. Føllet
kan ikke kende forskel på det og bliver skrup-forvirret!

Uanset hvor gammelt Jers føl er nu, så er det ikke for sent at få rettet op
på de kommunikationsbrist, der er sket imellem jer! I skal bare være
forberedt på, at det vil tage et stykke tid, før jeres indbyrdes rangorden
er etableret på korrekt vis. Så I skal væbne Jer med tålmodighed og være
vedholdne - og hvis I på nuværende tidspunkt er blevet lidt nervøse ved at
omgåes føllet, så prøv at finde en kyndig person til at hjælpe Jer i gang.

Men fortæl lidt nærmere om, hvor problemerne specifikt ligger, så I kan få
nogle konkrete råd. Det er nemmere at få nogle gode værktøjer til Jeres
specifikke problemer, end at skulle pløje en masse bøger igennem for at
finde det samme

Jeg kan forøvrigt også anbefale Gitte Naldal's bog "Fra Rytter til Hest", og
derudover kan I finde en masse guldkorn på denne side:
http://micjen.homepage.dk/home.htm

Mvh. Tanja B