Eclipse IDE
Fra : Frowning Freezer

Dato : 16-01-08 17:04

Nogen der har erfaring med at bruge Eclipse IDE til at programmere i PHP
med?

Jeg bruger i øjeblikket HomeSite og er sådan set godt tilfreds med den, men
er der noget mere at hente med Eclipse? Eller mister jeg bare noget...?

Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-08 17:18

On Wed, 16 Jan 2008 17:04:14 +0100
"Frowning Freezer" <pub1@hverdag.dk> wrote:

> Jeg bruger i øjeblikket HomeSite og er sådan set godt tilfreds med
> den, men er der noget mere at hente med Eclipse? Eller mister jeg
> bare noget...?

Så vidt jeg ved, følger der en grafisk aktiv debugger med til Eclipse.
Om det samme gør sig gældende for HomeSite, aner jeg ikke. Grafisk
aktiv debugger kunne alene være et vældig godt argument for skift.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin

Dato : 16-01-08 17:58

Frowning Freezer wrote:
> [...]
> er der noget mere at hente med Eclipse? Eller mister jeg bare noget...?

Der er 2 muligheder når du skal arbejde med Eclipse...

1: En standard Eclipse med forskellige plugins
2: En special bygget IDE (såsom Zend Studio Eclipse og Aptana)

Til PHP er der 2 rigtig gode plugins... Zend Studio Eclipse
<http://www.zend.com/en/products/studio/downloads>

Den har præcis det samme som Zend Studio, dog bare bygget på Eclipse, i
beta perioden er den gratis, aner ikke hvornår den hopper ud af beta hehe.

PDT er Eclipse Dev teams egen PHP plugin, der mangler dog en helt masse. Fx

<?php

class T2 {
public function doThis() { }
}

class T1 extends T2 {}

Når man så skriver
$obj = new T1;
$obj->
Så mangler alle de funktioner, som klassen man kalder extender. En
rigtig vigtig funktion når man arbejder med fx. MVC opbygget frameworks,
eller bare lidt størrere projekter.

(ovenstående er selvfølgelig indbygget i både Zend Development Studio og
i Zend Studio Eclipse, men desværre ikke i PDT... endnu)

Så er der en HELT anden ting... Bruger man PHP en lille smule, men endnu
mere HTML/CSS og javascript, så er Aptana klart at anbefale - ISÆR til
javascript... Til PHP kan den bruges, men ikke noget vildere hurra :)

Nu kan jeg se at Homesite stadig kører i version 5.5, det har de vidst
snart gjort de sidste 5-6 år... det var ihvertfald der hvor jeg sluttede
med at bruge Homesite.

Mit primære setup ser således ud nu:
Aptana (Eclipse) - her laver alt det generelle frontend arbejde,
HTML/CSS og javascript.
Når alt frontend er færdigt og fungerende, så laver jeg det dynamisk i
Zend Development Studio (ikke Eclipse)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-01-08 22:44

On Wed, 16 Jan 2008 17:57:55 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

> [...]
>Så mangler alle de funktioner, som klassen man kalder extender. En
>rigtig vigtig funktion når man arbejder med fx. MVC opbygget frameworks,

Det virker nu ellers fint i min Eclipse med PDT. (Vist nok den seneste
officelle all-in-one pakke fra pdt.)

Jeg er ret glad for Eclipse med pdt. Startede faktisk med Zend Studio
Neon, men da den nok en dag går ud af beta og bliver betalingssoftware,
bestemte jeg mig for at prøve Eclipse med PDT. Inden jeg lærte Zend
Studio Neon for godt at kende. Dvs. jeg kan ikke rigtig sammenligne de
to.

Men Eclipse er _stor_ er kræver en indsats at lære. Der er ufattelig
mange ting at pille ved. Men i det daglige er jeg nu ret glad for den.
Men en lidt hurtigere computer ville ikke gøre noget ......

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin

Dato : 16-01-08 23:20

Mads Lie Jensen wrote:

> Det virker nu ellers fint i min Eclipse med PDT. (Vist nok den seneste
> officelle all-in-one pakke fra pdt.)

Hmm.. så må du vidst køre stable build (1.0.2) kan se at min er 1.0.0 :)
Også længe siden jeg har brugt den, er nu ret glad for min Zend Studio
(ikke Neon) købt og betalt, men bruger det nu også professionelt, men så
vidt jeg har hørt vil de stoppe udviklingen af Studio og koncenterer sig
om Neon (hvilket slet ikke er så tosset)

> [...]
> bestemte jeg mig for at prøve Eclipse med PDT. Inden jeg lærte Zend
> Studio Neon for godt at kende. Dvs. jeg kan ikke rigtig sammenligne de

Jeg har arbejdet ca. ½ måned med Neon, og ca. 10 dage med PDT, men PDT
manglede nogle ting, som jeg simpelthen synes var et must (som
ovenstående eksempel) Neon har stortset det samme som Zend Studio + en
masse andet.

> Men Eclipse er _stor_ er kræver en indsats at lære. Der er ufattelig
> mange ting at pille ved. Men i det daglige er jeg nu ret glad for den.
> Men en lidt hurtigere computer ville ikke gøre noget ......

Ja, det er en stor mundfuld, men når man lærer at bruge de forskellige
perspektiver (debugger, synkronisering, team osv osv) så er det et
herligt miljø at komme ind i.

Ja... ram skal der noget til... Jeg er også begyndt at køre photoshop på
en bærbar ved siden af den stationære, da Eclipse virkelig kan trække
kræfter, men nu er Java jo også en ret stor mundfuld i sig selv, i
forhold til hvis det var lavet i fx. .NET framework, meeen så er det jo
ikke cross OS mere, og det er endnu en stor styrke i Eclipse, hvis Java
kan køre i OS'et, så kan Eclipse også :)

Desværrre er der i mit firma stadig nogle som holder sig til WYSIWYG,
såsom dreamweaver så det er lidt svært at "samarbejde" med dem, men
heldigvis har vi færre og færre opgaver hvor designeren også skal være
frontend udvikleren, så måske en dag, så begynder synkroniseringen at
fungerer langt mere optimalt end den gør nu :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-01-08 07:59

On Wed, 16 Jan 2008 23:20:11 +0100, Martin <martin@aarhof.eu.invalid>
wrote:

>Hmm.. så må du vidst køre stable build (1.0.2) kan se at min er 1.0.0 :)

Ja, det skal nok passe.
Grunden til jeg ikke kan sige det helt præcist er netop at Eclipse viser
en heeeel masse forskellige versionsnumre på forskellige ting når jeg
vælger About.

> [...]
>vidt jeg har hørt vil de stoppe udviklingen af Studio og koncenterer sig
>om Neon (hvilket slet ikke er så tosset)

Jeg har kun leget en ganske lille smule med Zend Studio for længe siden.
Jeg gad ikke sætte mig voldsomt ind i det, da jeg alligevel ikke ville
betale det den kostede. Jeg var - og er - ret glad for min jEdit
texteditor som jeg brugte til alt det indtil jeg fandt ud af
PDT/Eclipse.

>Ja, det er en stor mundfuld, men når man lærer at bruge de forskellige
>perspektiver (debugger, synkronisering, team osv osv) så er det et
>herligt miljø at komme ind i.

Det kan nok også lidt for meget .... det er en meget stor mundfuld at
sætte sig ind i. Men det betaler sig når man finder ud af det.
Jeg går nu altid tilbage til min Directory Opus med TortoiseSVN når jeg
skal rode med SVN - syntes det er for besværligt i Eclipse. Eller måske
bare for anderledes end hvad jeg er vant til.

> [...]
>ikke cross OS mere, og det er endnu en stor styrke i Eclipse, hvis Java
>kan køre i OS'et, så kan Eclipse også :)

jEdit texteditoren er også lavet i java, den trækker slet ikke kræfter.
Selv på min bærbare 500 mhz celeron som er 7 år gammel, kører den fint.
Eclipse på den maskine - den vil svede bare af at hente filen ned

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/