Et specielt redirect script
Fra : Mike Smith

Dato : 28-12-07 14:44

Hej Alle.

Jeg søger et script, som kan redirecte fra et gammelt URL(ældre
forum-indlæg) til et nyt URL(nyere forum-indlæg), fordi begge
sider har samme indlæg-id. (forvirret?)

Jeg har haft et forum på fx(link1):
ditdomæne.com/diskussion/viewtopic.php?p=1200

Idag er URL til samme forum fx(link2):
ditdomæne.com/forum/ftopic1200.html

Når man søger i google, så bliver der linket til det gamle url,
når man søger efter en masser ting.

Findes der et script, som gør at man kan videresende en besøgende
fra link1 til link2, når de klikker på link1 i google

Fælles for de 2 URLS, er forum-id'en.

Her tænker jeg noget i reetning af et script som tar id'en (1200)
og putter det ind i et variabel, og som efterfølgende putter det
ind i et redirect script fx:
ditdomæne.com/debatteri/ftopic{variabel}.html (nye url)

Så når google henviser til et indlæg det gamle forum, , bliver
man med det samme smidt videre til samme indlæg i det nye forum

Er det en .htaccess? i givet fald, kan nogen pege i retning af
hvor man kan finde noget til den slags?

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-12-07 16:21

"Mike Smith" <abu@cules.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har haft et forum på fx(link1):
> ditdomæne.com/diskussion/viewtopic.php?p=1200
>
> Idag er URL til samme forum fx(link2):
> ditdomæne.com/forum/ftopic1200.html

Hvad med at have en fil, der hedder viewtopic.php i mappen "diskussion",
hvor der bare står denne kode:

<?php
header("location:../forum/ftopic".$_GET["p"].".html");
?>

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 30-12-07 15:38

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> hvor der bare står denne kode:
>
> <?php
> header("location:../forum/ftopic".$_GET["p"].".html");

Og tilfælde af at siderne er flyttet mere eller mindre permanent, så
indsæt lige en 301 inden redirect:

<?php
header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-12-07 22:07

"Christoffer Kjeldgaard Petersen" <nospam@invalid.none> skrev i meddelelsen

> header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");

Den kendte jeg ikke.
Jeg gætter på, at dén linie fortæller søgerobotter, at det er det
efterfølgende link, angivet i header("location:..."), der gælder fremover.

Er det korrekt antaget?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-01-08 00:18

On Sun, 30 Dec 2007 22:07:12 +0100, "Philip Nunnegaard"
<philip@fjerndettehitsurf.dk> wrote:

>Den kendte jeg ikke.
>Jeg gætter på, at dén linie fortæller søgerobotter, at det er det
>efterfølgende link, angivet i header("location:..."), der gælder fremover.
>
>Er det korrekt antaget?

Ja, men der er lidt magi til normalt:

Når du blot sender en Location-header i PHP, sørger webserveren selv
for at sætte en 302-header på (Found). Det er det, der gør at
browseren i første omgang honorerer Location-headeren.

I Christoffers eksempel sætter man så blot en 301-header i stedet for
en 302-header, idet den kan være mere præcis til formålet. RFC2616
nævner om 301-headeren:

==
The requested resource has been assigned a new permanent URI and any
future references to this resource SHOULD use one of the returned
URIs. Clients with link editing capabilities ought to automatically
re-link references to the Request-URI to one or more of the new
references returned by the server, where possible.
==

Så søgemaskiner, m.m. burde opdatere deres links og undlade at
referere til de gamle sider efterfølgende.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet