database backup
Fra : Jacob Ask

Dato : 19-12-07 10:49

Hej

Jeg er ved at sætte en side op, som primært kommer til at køre ved hjælp
af wordpress. Da alle poster her er gemt i en mysql database, for jeg
brug for noget database-backup.

Jeg havde tænkt at finde et script (php) som kunne ligge på indexsiden,
og som laver et database-dump i en fil på serveren - som jeg tager
regelmessige backups af.

For at denne backup ikke bliver lavet hver gang der kommer en ny
besøgende på siden, skal der først tjeckes hvornår seneste backup er lavet.

Er der nogen her der ved hvordan det kan gøres (hvis det kan gøres).

Da siden ligger hos b-one mener jeg ikke at det er muligt at gøre det
ved hjælp af cronjobs.

Håber på lidt snarligt hjælp.

Mvh
Jacob

Fra : Martin

Dato : 19-12-07 13:37

Jacob Ask wrote:
> [...]
>
> Jeg havde tænkt at finde et script (php) som kunne ligge på indexsiden,
> og som laver et database-dump i en fil på serveren - som jeg tager

phpmyadmin har en dejlig eksport feature - du kan evt. gennemskue denne
også lave din kode udfra dette.

> For at denne backup ikke bliver lavet hver gang der kommer en ny
> besøgende på siden, skal der først tjeckes hvornår seneste backup er lavet.
>
> Er der nogen her der ved hvordan det kan gøres (hvis det kan gøres).

filemtime() samt en nogle af date() funktionerne kan være rigtig nyttige

> Da siden ligger hos b-one mener jeg ikke at det er muligt at gøre det
> ved hjælp af cronjobs.

Man kan godt køre cronjobs, men one.com hoster ikke cronjobs - men lav
en php fil som kan kaldes via en url (www.domæne.dk/cron/job1.php)
job1.php indeholder selvfølgelig dit backup script

Nu kan du sætte enhver maskine op til at køre den fil også vil backuppen
blive lavet.

Man kan også købe sig til cronjob servere eller adgange...
Har dog ikke lige nogle links på nuværende tidspunkt, så her må google
være behjælpelig

Fra : Jacob Ask

Dato : 19-12-07 15:08

Martin wrote:

> [...]
>
> Man kan også købe sig til cronjob servere eller adgange...
> Har dog ikke lige nogle links på nuværende tidspunkt, så her må google

Tak - det vil jeg kigge på. Det ser ud til at jeg måske kan benytte
cronjob.de

Mvh
Jacob

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-12-07 19:51

"Jacob Ask" <ask@FJERNexo.dk> skrev i en meddelelse
> Tak - det vil jeg kigge på. Det ser ud til at jeg måske kan benytte
> cronjob.de

Hvis du har et relativt stabilt besøgstal, og det ikke er livsnødvendigt at
backup'en tages på et givent tidspunkt.. så kan man rimelig let kode sig ud
af at den første bruger på dagen/ugen/whatever starter et job.

Fra : Jacob Ask

Dato : 19-12-07 20:03

Sune Storgaard wrote:
> Hvis du har et relativt stabilt besøgstal, og det ikke er livsnødvendigt at
> backup'en tages på et givent tidspunkt.. så kan man rimelig let kode sig ud
> af at den første bruger på dagen/ugen/whatever starter et job.

Det var egentligt min tanke - jeg tror der kommer 3-5000 forbi om ugen -
så det burde ikke være det store problem. Så skal jeg bare have fundet
ud af hvordan jeg får lavet et tjeck for om scriptet er kørt i denne
uge. Nogen gode ideer til hvor jeg kan finde inspiration?

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 20:29

On Wed, 19 Dec 2007 20:03:05 +0100, Jacob Ask wrote:

> Så skal jeg bare have fundet
> ud af hvordan jeg får lavet et tjeck for om scriptet er kørt i denne
> uge.

Lad skriptet gemme tidspunktet i databasen og tjek på om dette tidspunkt
er ældre end en uge, hvis det er så kør skriptet igen.

--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 19-12-07 20:33

Jacob Ask skrev:

> [...]
> fundet ud af hvordan jeg får lavet et tjeck for om scriptet er kørt i
> denne uge. Nogen gode ideer til hvor jeg kan finde inspiration?
Jeg har gode erfaringer med backupscriptet Mysqldumper
(www.mysqldumper.de/en/), som man bare uploader til sin server og laver
et par indstillinger. Det kan både køre automatisk og manuelt.

/Torben

Fra : Jacob Ask

Dato : 19-12-07 20:50

Torben Heikel Vinther wrote:
> [...]
> (www.mysqldumper.de/en/), som man bare uploader til sin server og laver
> et par indstillinger. Det kan både køre automatisk og manuelt.

Det vil eg da tage et kig på - havde også et par små backup-scripts i
baglommen, men skulle finde ud af hvordan man nemmest sikrede at de blev
kørt med regelmæssige mellemrum.

Mvh
Jacob ask