$_session
Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 19-12-07 10:11

Hvad er forskellen på $_SESSION['navn'] og $_SESSION[navn]

Jeg har konstateret at $_SESSION['navn'] skifter værdi når $navn skifter
værdi

Jeg har en funktion som returnerer data fra en database med "list"

list ($navn,$adresse,$ab,$ac,$ad)=
hent_bruger_data_by_id($myrow[bruger_id]);

får $_SESSION['navn'] værdien fra $navn

Ændrer jeg navnet i list til $xnavn så sker der ikke noget med
$_SESSION['navn']

Er der en direkte sammenhæng mellem de to variabler ? eller dette en fejl ?

Jeg kan naturligvis bare ændre variabelnavnet men det kunne være rart at
vide.

Hans-Ole

Fra : Birger

Dato : 19-12-07 11:32

"Hans-Ole Jensen" <hoj@gonzosoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
>
> Jeg kan naturligvis bare ændre variabelnavnet men det kunne være rart at

Som jeg ser på det, er $_SESSION et associativt array, hvis "scope" blot er
hele sessionen, og ikke som et normalt array.
$_SESSION[ 'navn'] er indholdet af arrayet i position 'navn', mens
$_SESSION[ navn] er noget vrøvl - med mindre du har assignet et eller andet
til navn.

$_SESSION[ 'navn'] skal ikke kunne ændres, med mindre du explicit beder om
det, med en ny assignment, og der skal ikke være nogen sammenhæng mellem
$_SESSION og andre variable.

Så det du beskriver her, må absolut være en fejl.
Jeg bruger selv $_SESSION uden problemer i PHP 5 hos one.com

Man skal huske i alle filer, at have session_start(); for at have adgang til
$_SESSION for det aktuelle script - men det skal ikke ændre værdien, den vil
blot være udefineret.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 19-12-07 13:32

Birger wrote:
> $_SESSION[ 'navn'] er indholdet af arrayet i position 'navn', mens
> $_SESSION[ navn] er noget vrøvl - med mindre du har assignet et eller andet
> til navn.

Ovenstående er faktisk fuldstændig ens... begge returner det samme.
At så syntax highlightning bliver meget pænere med 'navn' versionen er
så noget helt andet.

Samme opnås også med _POST, _GET osv.

> [...]
> $_SESSION og andre variable.
>
> Så det du beskriver her, må absolut være en fejl.

Så vidt jeg lige husker, så kan register_globals være en frygtelig
faktor i dette spil.
(Kan desværre ikke teste det, da det er pillet fra i PHP 6 som jeg kører
på min testmaskine, og ingen af mine webhosts kører med register_globals

register_globals = on // php.ini

$_SESSION['navn'] = 'Hej';
echo $navn; // Hej
$navn = 'Muhko';
echo $_SESSION['navn']; // Muhko

Fra : Birger

Dato : 19-12-07 14:55

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Kan desværre ikke teste det, da det er pillet fra i PHP 6 som jeg kører
> på min testmaskine, og ingen af mine webhosts kører med register_globals

Man bliver stadig klogere. Ser ud til at Hans-Ole's problem er
register_globals.
http://www.php.net/manual/da/security.globals.php
På one.com, vælges registerglobals i kontrolpanelet, og kan svjv. ikke
ændres på anden vis. Den er - og bør IMHO være off.

fra http://dk.php.net/manual/da/language.types.array.php :
"
<?php
$foo[bar] = 'enemy';
echo $foo[bar];
// etc
?>
This is wrong, but it works. Then, why is it wrong? The reason is that this
code has an undefined constant (bar) rather than a string ('bar' - notice
the quotes), and PHP may in future define constants which, unfortunately for
your code, have the same name. It works because PHP automatically converts a
bare string (an unquoted string which does not correspond to any known
symbol) into a string which contains the bare string. For instance, if there
is no defined constant named bar, then PHP will substitute in the string
'bar' and use that.
"

Altså :
$_SESSION[ navn] er noget vrøvl der kun virker fordi PHP på dette område, er
lige så venlig som browsere er mod HTML.
Med mindre navn er en defineret konstant (som så pr. konvention burde have
været med store bogstaver) - i hvilket tilfælde man vil få noget andet end
$_SESSION[ 'navn'], med mindre navn er define("navn", "navn");.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 19-12-07 22:46

Birger wrote:
> [...]
> På one.com, vælges registerglobals i kontrolpanelet, og kan svjv. ikke
> ændres på anden vis. Den er - og bør IMHO være off.

Der var også snak om at PHP 5 skulle have taget denne ud af configgen og
være umulig at kunne ændre den, men da der stadig efter deres mening er
mange som stadig koder efter den er on, så ville der nok være for mange
problemer. Men 6'eren har smidt den ud... :)

> [...]
> $_SESSION[ navn] er noget vrøvl der kun virker fordi PHP på dette område, er
> lige så venlig som browsere er mod HTML.

Enig.. der er nogle ting som er uhensigtsmæssige - og sikkert kun
medtaget for at gøre det mere brugervenligt, som så i sidste ende
faktisk har den modsatte virkning.

også derfor jeg bedst kan lide at holde mig til en standardisering af
koden, altså gøre tingene på den samme måde hvergang, istedet for at
have 2 vidt forskellige slags koder.

Men det er jo så en helt anden snak :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-12-07 14:57

On Wed, 19 Dec 2007 13:32:21 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

>Ovenstående er faktisk fuldstændig ens... begge returner det samme.
>At så syntax highlightning bliver meget pænere med 'navn' versionen er
>så noget helt andet.

Forudsætningen er, at navn så ikke er en konstant.

Man "kan" også godt fx skrive:
   print hej;
Men først bliver hej betragtet som en konstant. Idet denne konstant
ikke findes, bliver det så efterfølgende betragtet som en streng (og
udløser evt. en passende notice)

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Martin

Dato : 19-12-07 22:47

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> Men først bliver hej betragtet som en konstant. Idet denne konstant
> ikke findes, bliver det så efterfølgende betragtet som en streng (og

Vidste faktisk ikke den ledte videre i scopet :)