Cache system?
Fra : Jesper Lindstrøm

Dato : 17-12-07 15:41

Hej NG!

jeg sider lige pt. og ligger en sidste hånd på en opdatering af min side,
www.discoos.dk jeg vil derfor gerne have et Cache system op at stå. Dog har
jeg aldrig prøvet at lave sådan et. så ville høre om nogle kender nogle
guides og tutorials til et sådan system?

Fra : Martin

Dato : 17-12-07 16:22

Jesper Lindstrøm wrote:
> [...]
> jeg aldrig prøvet at lave sådan et. så ville høre om nogle kender nogle
> guides og tutorials til et sådan system?

Hvis ikke jeg laver mit eget, så bruger jeg konsekvent
<http://framework.zend.com/manual/en/zend.cache.html>
kan også bruges uden frameworket

Ellers så kan du jo downloade koden, så kan du selv gå efter det i
sømmene :)

Smarty template har også indbygget cache, og det samme har templatelite.
<http://smarty.php.net>
<http://templatelite.sourceforge.net/>

Sørme om det ikke også er "indbygget" (kræver PECL modul) i PHP
<http://de.php.net/apc>

Anyway... lave sit eget - rimelig svært at forklare - hent resultater
fra databasen, gem dem i en hvis tid - lav en html fil med alt
indholdet, gem den så den kan findes igen - lav nu nogle clearcache
funktioner - fx. clearcache('SJÆLLAND'); så fjerner den kun de
sjællandske cachede filer.
Eller fx.
clearcache('FREDERIKSBERG'); - så er det kun frederiksberg filerne der
bliver slettet.

Fx. så cacher jeg aldrig tagwalls/guestbook eller lign...

En helt tredje ting... Lad vær med at tænke på hastigheden ligenu, tænk
hellere på indholdet - og når så der kommer flere og flere brugere, og
de begynder at smide indhold ind, så du kan koncentrerer dig om andet,
så har du tid til at lave en caching system :)

Fra : Jesper Lindstrøm

Dato : 17-12-07 18:59

Lige pt. arbejder jeg med Smarty og bruger også dets cache system. Dog kan
det vel stadig godt gøres bedre? da det kun er template delen som Smarty
laver cache over.

Fra : Martin

Dato : 17-12-07 22:48

Jesper Lindstrøm wrote:
> Lige pt. arbejder jeg med Smarty og bruger også dets cache system. Dog kan
> det vel stadig godt gøres bedre? da det kun er template delen som Smarty
> laver cache over.

Som også er det mest krævende...

Dog har MySQL skam indbygget cache system, så hvis du laver en
forspørgsel 2 gange, så kommer den meget hurtigere 2. gang.
(taget direkte fra my.ini)

# Query cache is used to cache SELECT results and later return them
# without actual executing the same query once again. Having the query
# cache enabled may result in significant speed improvements, if your
# have a lot of identical queries and rarely changing tables. See the
# "Qcache_lowmem_prunes" status variable to check if the current value
# is high enough for your load.
# Note: In case your tables change very often or if your queries are
# textually different every time, the query cache may result in a
# slowdown instead of a performance improvement.
query_cache_size=50

DESVÆRRE er default sat på 0 i query_cache_size - om webhoteller kører
med dette må jeg være uvidende.

I Zend Cache er der også database udtræk cache - har dog aldrig selv
brugt lige netop database udtræk cachen, da jeg har kontrol over mit
webhotel - så der ved jeg at der er sat query_cache på :)

PS: - Svar under det du svarer på - det er jo normal skik at man først
læser spørgsmålet, også svarer under det.