.htaccess og include
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 13-12-07 16:39

Hey Ng.

sidder og roder med en noget 'include', det virker fint nok,
indtil
jeg inkludere noget fra en '.htaccess' beskyttet mappe.

- problemet er at jeg netop godt kan inkludere noget fra den
beskyttede mappe.

include 'side.php'; (virker fint)

men

include 'beskyttet_mappe/side.php'; (virker også)

skal det være sådan eller gør jeg noget forkert?

Mikkel

www.bonzai.adsl.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-12-07 18:10

On 13 Dec 2007 15:38:56 GMT, Mikkel Jakobsen <spam@bonzai.adsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>men
>
>include 'beskyttet_mappe/side.php'; (virker også)
>
>skal det være sådan eller gør jeg noget forkert?

Sådan "skal" det være.
..htaccess er noget Apache styrer, men når du bruger php's include som i
ovenstående, så går du direkte til filen, uden at involvere apache's
adgangskontrol.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 13-12-07 18:25

> Sådan "skal" det være.
> ..htaccess er noget Apache styrer, men når du bruger php's include som i
> ovenstående, så går du direkte til filen, uden at involvere apache's
> adgangskontrol.

Ok - Takker.

Men hvad gør jeg så for at inkludere en fil, fra en password beskyttet
mappe.
Altså så der kommer en "brugernavn/password" box op på skærmen.

brugeren må godt se den inkluderede password beskyttede fil, når de har
tastet brugernavn og password.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-12-07 21:53

On 13 Dec 2007 17:24:43 GMT, Mikkel Jakobsen <spam@bonzai.adsl.dk>
wrote:

> [...]
>Altså så der kommer en "brugernavn/password" box op på skærmen.
>
>brugeren må godt se den inkluderede password beskyttede fil, når de har

Det kan du ikke - ikke hvis du vil bruge include.
Dvs., hvis din php har allow_url_include = on så kan du:

include 'http://server.invalid/hemmelig-mappe/fil.php';

- men det vil ikke få en password-boks til at poppe frem. (Og vil give
andre problemer, f.eks at det ikke er php-koden du får hentet, men
outputtet fra fil.php).

Hvorfor overhovedet bruge include på en fil i en 'hemmelig' mappe?
Hvorfor ikke bare sende brugeren direkte til den hemmelige fil og få
apache til at sørge for at brugernavn/password er gyldigt?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/