Random id fra database
Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 13-12-07 15:39

Hej
Hvis nu jeg henter tabellen games ud fra min database games er opbygget
sådan her

game_id
game_placering
game_titel

nu vil jeg gerne have den til og vælge en tilfældig af de data der ligger i
databasen kan det lade sig gøre.

Fra : Martin

Dato : 13-12-07 15:49

Nikolaj Svendsen wrote:
> [...]
> game_titel
>
> nu vil jeg gerne have den til og vælge en tilfældig af de data der ligger i

SELECT game_id, game_placering, game_titel FROM tabel ORDER BY RAND()
LIMIT 1

PS. så hører database spørgsmål til database gruppen
dk.edb.database

FUT er iøvrigt sat dertil...

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 13-12-07 16:44

> PS. så hører database spørgsmål til database gruppen
> dk.edb.database

Ok Troede der skulle noget php kode til ellers mange tak

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 13-12-07 17:12

Virker ikke for denne fejl

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to
your MySQL server version for the right syntax to use near 'ORDER BY RAND()
LIMIT 1' at line 1

Bruger denne kode

$query = mysql_query("SELECT * FROM games WHERE ORDER BY RAND() LIMIT 1") or
die(mysql_error());

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-12-07 17:56

"Nikolaj Svendsen" <nes@logtech.dk> skrev
> Virker ikke for denne fejl
> (...)
> $query = mysql_query("SELECT * FROM games WHERE ORDER BY RAND() LIMIT 1")
> or die(mysql_error());

Where hvad?

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 13-12-07 18:41

Fandt selv fejlen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-12-07 01:47

On Thu, 13 Dec 2007 18:41:07 +0100, "Nikolaj Svendsen" <nes@logtech.dk>
wrote:

>Fandt selv fejlen

Som var?

Hint; Der er ingenting så frustrerende som at søge i nyhedsgrupper og så
finde én, som har akkurat samme problem som man selv sidder med - og så
opdage, at tråden er afsluttet med "Fandt selv fejlen" og ikke
løsningen.

Bl.a. derfor er det god tone at man skriver, hvad man fandt.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-12-07 20:20

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev :

> [...]
> løsningen.
>
> Bl.a. derfor er det god tone at man skriver, hvad man fandt.

Og så kan vi bare gætte os frem. Mit gæt er, at han har fjernet WHERE -
eller tilføjet noget efter WHERE.

Ikke alene kan vi andre få glæde af svaret en anden gang, men jeg har
faktisk også et par gange selv haft glæde af mit eget svar på, hvad jeg
gjorde.
For 4 år siden skulle jeg installere IIS på min daværende win2000-maskine.
Da jeg et års tid senere skulle lave det samme på XP, søgte jeg i
nyhedsgrupperne.
Jeg havde lykkeligt glemt min oprindelige tråd, men fandt den så ved et
tilfælde, og 5 minutter efter var mit problem løst.

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 13-12-07 18:46

"Nikolaj Svendsen" <nes@logtech.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> game_titel
>
> nu vil jeg gerne have den til og vælge en tilfældig af de data der ligger

Min fejl tusinde tak for hjælpen det funger jo :)