mysql indsættelse af billede
Fra : kurt

Dato : 11-12-07 14:32

Hejsa

jeg håber i kan hjælpe mig med et par spørgsmål.
De er sikkert meget nemme at svare på, men jeg er meget grøn
endnu, så håber på lidt forståelse.

1. jeg har fået en tidligere arbejdskollega til at oprette en
mysql database på min side. nu kommer mit spørgsmål så:
jeg er ved at lave en side hvor man kan uploade billeder i en
database, men skal man oprette en ny mysql, eller bruger man den
samme hvergang ? eller noget helt 3.

2. jeg har lavet en side i php, til upload af billeder og den
virker fint, men hvordan kan man lave så når de er uploadet vises
de automatisk på en side ???, nærmest som et galleri.

3. jeg har en ide om at bruge samme måde til mit næste projekt
(engang) upload af link, således at brugeren kan uploade et link.
det skal også vises på en side, og når næste links uploades
kommer det til at stå nedenunder.

håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe mig lidt igang.
måske med en stump kode, som jeg evt. kan rode med.
på forhånd tak.
kurt

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 12-12-07 09:39

kurt skrev:
> Hejsa
>
> jeg håber i kan hjælpe mig med et par spørgsmål.
> De er sikkert meget nemme at svare på, men jeg er meget grøn
> endnu, så håber på lidt forståelse.

Har du noget kode du har forsøgt dig med? Hvor langt er du selv kommet?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Martin

Dato : 13-12-07 01:25

kurt wrote:
> [...]
> jeg er ved at lave en side hvor man kan uploade billeder i en
> database, men skal man oprette en ny mysql, eller bruger man den

Man bruger somreglen 1 database, og inde i en database er der tabeller -
inde i tabeller er der yderligere rækker - og rækkerne består af kolonner.

For at fjerne lidt af forvirringen, så kan man oversætte tingene til
Database = En hel excel fil
Tabel = Et ark inde i excel filen
Kolonner og rækker er fx. A1 eller F15 inde i arket

> 2. jeg har lavet en side i php, til upload af billeder og den
> virker fint, men hvordan kan man lave så når de er uploadet vises
> de automatisk på en side ???, nærmest som et galleri.

Enten så gemmer man informationen om de forskellige billeder i
databasen, også laver man en løkke som udskriver tingene fra databasen.

Man kan også lave en løkke som læser biblioteket hvor dine billeder
befinder sig, også udskriver det på denne måde.

> [...]
>
> håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe mig lidt igang.
> måske med en stump kode, som jeg evt. kan rode med.

Der findes gevaldigt mange tutorials på nettet om netop php og databaser.

<http://www.google.se/search?q=php+mysql+tutorial>

På dansk findes der
Indsættelse af data i en tabel
<http://www.phpartikler.dk/artikler/mysql_insertdata.php>
Trække dataene fra databasen ud igen
<http://www.phpartikler.dk/artikler/mysql_queries.php>

Læs i øvrigt mange af de andre tutorials på
<http://www.phpartikler.dk/>