mysql_real_escape_string
Fra : Harald

Dato : 05-12-07 15:49

Hej

Er det meningen at man skal pakke ALT ind i en mysql_real_escape_string
inden SQL´en udføres? Det virker jo lidt bøvligt hvis man har mange felter
som kunden har udfyldt på en form, findes der en lettere automatiseret
metode?

/H

Fra : Harald

Dato : 06-12-07 08:58

"Harald" <noname@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden SQL´en udføres? Det virker jo lidt bøvligt hvis man har mange felter
> som kunden har udfyldt på en form, findes der en lettere automatiseret

Jeg har tidligere benyttet magic_quotes_gpc = On, men nu skriver de jo:

This feature is DEPRECATED and REMOVED as of PHP 6.0.0. Relying on this
feature is highly discouraged.

/H

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-12-07 15:20

On Wed, 5 Dec 2007 15:48:38 +0100, "Harald" <noname@nomail.dk> wrote:

> [...]
>inden SQL´en udføres? Det virker jo lidt bøvligt hvis man har mange felter
>som kunden har udfyldt på en form, findes der en lettere automatiseret

Det er bøvlet at kode ....
Du kan da altid loop'e over $_POST:

foreach ($_POST as $key => $val) {
   $post[$key] = mysql_real_escape_string($val);
}

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin

Dato : 06-12-07 15:51

Harald wrote:
> [...]
> inden SQL´en udføres? Det virker jo lidt bøvligt hvis man har mange felter
> som kunden har udfyldt på en form, findes der en lettere automatiseret

Et hurtigt eksempel!

class Mysql {
private $db;

public function __construct($host,$user,$pass,$dbname) {
$this->db = mysql_connect(...);
select_database.....
}

private function setquote($value) {
switch($value) {
case 'NOW()':
return $value;
default:
if($value{0}=="'" && $value{strlen($value)-1}=="'")
$value = substr(substr($value,0,-1),1);
if (get_magic_quotes_gpc())
$value = stripslashes($value);
if(version_compare(phpversion(),"4.3.0")=="-1")
$value = "'".mysql_escape_string($value)."'";
else
$value = "'".mysql_real_escape_string($value)."'";
return $value;
}
}

public function insert($table,$data) {
$keys = array();
$values = array();
foreach($data AS $key => $value) {
$keys[]=$key;
$values[]=$this->setquote($value);
}
mysql_query('
insert into '.$table.'
('.implode(',',$keys).')
values ('.implode(',',$values).');
}
}

Så kaldes den
$obj = new Mysql(/*** dine db oplysninger ***/);
$obj->insert('TABEL',array('key'=>$value,'key2'=>$value2));

Når så der måske skal rettes et eller andet i insert, så skal det kun
gøres 1 sted også slår det igennem på samtlige insert funktioner på hele
sitet.

Fra : Harald

Dato : 06-12-07 21:00

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<klip>

> [...]
>
> Når så der måske skal rettes et eller andet i insert, så skal det kun
> gøres 1 sted også slår det igennem på samtlige insert funktioner på hele

Det er sikkert smart men jeg er ikke nået så langt med php til at jeg kan se
hvad alt koden gør eller hvor/hvordan jeg skal bruge den så jeg holder mig
til Mads løsning med at loope gennem $_POST.

/H

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-12-07 23:54

> [...]

>inden SQL´en udføres? Det virker jo lidt bøvligt hvis man har mange felter
>som kunden har udfyldt på en form, findes der en lettere automatiseret

Jeg foretrækker passende database-abstraktions-lag. Den sørger for at
variable bliver escapet på den rette måde. Så skal man heller ikke
sidde og klipkopiere-klistre sin forespørgsel til. Fx med adodb:

<?php
require("adodb.inc.php");
$db = NewADOConnection("mysql://user:pass@hostname/database");

$db->query(
   "INSERT INTO tabel (foo, bar) VALUES (?,?)",
   array($_POST['foo'],$_POST['bar'])
);
?>

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 07-12-07 07:05

On Wed, 05 Dec 2007 15:48:38 +0100, Harald wrote:

> findes der en lettere automatiseret metode?

Du kan lave en funktion som denne:

<?php
function escaper($s) {
if(get_magic_quotes_gpc()) { $s = stripslashes($s); }
   $s = strip_tags($s);
return mysql_real_escape_string($s);
}
?>