generere tilfældigt CPR-nummer ?
Fra : myicq

Dato : 03-12-07 23:00

Er der nogen som kender en rutine til at generere
et tilfældigt CPR-nummer ?

jeg skal bruge det til en udvidelse af generatedata.com scriptet,
altså kun til testdata.

Det må gerne være et gyldigt nummer, altså valideret. Eventuelt
med valgfrit køn, hvis det er muligt.

Jeg har kun set det engang i en diskette til PolyPascal, men den har
jeg ikke mere (var engang i 1986..)

Dvs: jeg ønsker at kalde f.eks.
   generate_random_cpr (10) og få et array ud med 10
tilfældige CPR-numre...

Fra : Holst

Dato : 03-12-07 23:24

myicq wrote:

> Er der nogen som kender en rutine til at generere
> et tilfældigt CPR-nummer ?

Du kan her læse om opbygningen af et CPR-nummer:

http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=108

Ligeledes - og måske mere tilgængeligt - kan du læse om det her:

http://da.wikipedia.org/wiki/CPR-nummer

Med den viden burde det jo være en smal sag for dig at lave den
funktion, du ønsker.

Fra : Leif Neland

Dato : 05-12-07 13:02

> [...]
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/CPR-nummer
>
> Med den viden burde det jo være en smal sag for dig at lave den

Vær opmærksom på, at modulus-11 kontrollen ikke mere skal bruges

Citat: http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=108&t=visartikel&Articleid=4347
------8<--------------------------------------------------------------------
---------------------
Første personnummer uden modulus 11 kontrol er nu tildelt CPR-Kontoret Dato:
01/10/2007
Som tidligere meddelt vil CPR-kontoret holde brugere af CPR-systemet
orienteret om udviklingen i forbruget af personnumre.

CPR-kontoret kan nu oplyse, at det første personnummer UDEN modulus 11 er
blevet tildelt på

fødselsdatoen 1. januar 1965 for mænd

Personnummeret er tildelt mandag den 1. oktober 2007

Vi skal atter engang opfordre alle brugere af personnumre om at ændre deres
IT-systemer, således at de ikke indeholder modulus kontrollen.
------8<--------------------------------------------------------------------
---------------------
Leif

Fra : Martin

Dato : 05-12-07 13:30

Leif Neland wrote:
> Vi skal atter engang opfordre alle brugere af personnumre om at ændre deres
> IT-systemer, således at de ikke indeholder modulus kontrollen.

Dvs der faktisk ikke kan kontrolleres på CPRnumre mere?
- Eller bliver der brugt en anden modulus funktion?

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 05-12-07 17:48

I demand that Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk> may or may not have
written in news:475699c2$0$90268$14726298@news.sunsite.dk:
> Dvs der faktisk ikke kan kontrolleres på CPRnumre mere?
> - Eller bliver der brugt en anden modulus funktion?

CPR-numre kan ikke kontrolleres længere - andet end ved at spørge CPR om
nummeret eksistere - og det kan mit firma nok kun gøre fordi det har en
(dyr - regner jeg med) aftale med CPR-registeret om at give os oplysninger
om vores medlemmer (navn, adresse, etc.), hvorved vi hver dag får at vide
at nogle af numrene er forkert! Det er ret irriterende - altså at der ikke
er nogen kontrol længere, da folk laver fejl!

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk