Util klasse
Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-12-07 11:55

Jeg har en 30 små funktioner der hjælper med alle mulige snævert definerede
opgaver.

Dem inkluderer jeg så efter behov.

Men jeg tænker at lave en klasse der så selv bare laver en require_once når
man beder den om ekstra funktioner så den er den eneste grænseflade mod dem.

Har I nogle forslag til en bedre løsning i den givne situation med 30
hjælpere?

Fra : Martin

Dato : 01-12-07 21:06

Jens Thomsen wrote:
> [...]
>
> Har I nogle forslag til en bedre løsning i den givne situation med 30

Ved ikke lige hvad du mener, men du kan kigge på funktionen __autoload,
den autoloader klasser - uden man behøver requires eller includes.

<http://se2.php.net/__autoload>

Hvis det er små funktioner der returner et eller andet, så kan du lave
en statisk klasse til dem.

class Config {
public static function getName() {
return 'Hello World';
}

public static function doSomething($var) {
return 'Jeg gør noget ved ' . $var;
}
}

Så kan det hentes ved at skrive
echo Config::getName();
echo Config::doSomething('min mave');

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-12-07 15:15

> Ved ikke lige hvad du mener

Nej, det var heller ikke præcist formuleret.

Jeg har 30 funktioner, deklareret med function bla() osv, som jeg laver en
require på og anvender.

Jeg ønsker een klasse, som man kan tilgå disse igennem og som kun loader
disse funktioner efter behov.
En require_once mm. i klassen er ikke optimalt fordi funktionen ¨så bliver
globalt tilgængelig og ikke kun igennem klassen.

Jeg har set på create_function, men så mister jeg muligheden for at have
funktionerne liggende som individuelle funktioner (med function bla()), og
skal have koden direkte liggende.

Man skal nok have forsøgt det samme som mig for at forstå ovenstående
ramblings

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-07 17:58

Jens Thomsen skrev:

> [...]
> En require_once mm. i klassen er ikke optimalt fordi funktionen ¨så bliver
> globalt tilgængelig og ikke kun igennem klassen.

Jeg kan ikke se hvorfor Martins forslag ikke opfylder dine krav.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 02-12-07 18:19

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> En require_once mm. i klassen er ikke optimalt fordi funktionen ¨så bliver
> globalt tilgængelig og ikke kun igennem klassen.

ALLE PHP filer bliver loadet i hukommelsen inden brug - og alt indholdet
bliver gemt. - En funktion eller en klasse bliver dog ikke eksekveret
uden at kalde dem.

> Jeg har set på create_function, men så mister jeg muligheden for at have
> funktionerne liggende som individuelle funktioner (med function bla()), og
> skal have koden direkte liggende.

Behold du bare dine 30 funktioner! - ingen grund til at optimerer på det
område, og slet ikke til noget som ingen kan bygge videre på, og som du
selv sikkert ville miste overblikket over på et øjeblik.

De filer jeg som inkluderer, inkluderer jeg altid fra min config fil -
så kan jeg lave ligeså mange inkluderinger i den fil som jeg nu har løst
til, uden at skulle ind og ændre i filerne.

index.php
---
require('config.php');

config.php
---
/*** alle dine database oplysninger, server oplysninger osv osv ***/
require('include/functions.inc.php');

> Man skal nok have forsøgt det samme som mig for at forstå ovenstående
> ramblings

Har været der, men der er heldigvis hoppet over til klasser nu, så det
hele er ordnet og til at finde rundt i selv om projektet vokser over
hovedet på en.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-12-07 19:51

> Behold du bare dine 30 funktioner! - ingen grund til at optimerer på det
> område, og slet ikke til noget som ingen kan bygge videre på, og som du
> selv sikkert ville miste overblikket over på et øjeblik.

Jeg tror sådan set ikke jeg mister overblikket, men derimod opnår jeg det.

Jeg får central styring af rettigheder til funktioner, og en klasse der
holder styr på dem alle og kan sende mig en liste over tilgængelige
funktioner, deres input/output parametre mm, og som er plug-in baseret ved
blot at smide en funktion (evt. med noget POD/markup) i en mappe.

Jeg kan komme omkring problemet ved at lave alle funktionerne til klasser og
lade Util klassen styre dem, men ville egentligt gerne bevare simpliciteten
ved at have dem som funktioner (forskellen er minimail, I know )

Fra : Martin

Dato : 02-12-07 22:13

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> funktioner, deres input/output parametre mm, og som er plug-in baseret ved
> blot at smide en funktion (evt. med noget POD/markup) i en mappe.

Tjaa... jeg har jo allerede vist dig hvordan en config klasse kunne se ud...

Men ellers så del dine funktioner op i hvad de hører til, og lig dem ind
i en klasse med det navn...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-12-07 22:52

> Tjaa... jeg har jo allerede vist dig hvordan en config klasse kunne se
> ud...

Jo, men den opfylder jo ikke mit behov
Ellers har jeg bestemt misforstået noget!

Fra : Martin

Dato : 03-12-07 06:33

Jens Thomsen wrote:

> Jo, men den opfylder jo ikke mit behov

Så må du beskrive hvordan du ser dit projekt evt et sitemap eller et
directory map eller hvordan du nu vil forklare det :)

> Ellers har jeg bestemt misforstået noget!

Ellers har jeg?!