Udskriv fra PHP på en webserver til en
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 22-11-07 14:48

Hej

Jeg skal lave en webapplikation i PHP som ligger på vores webserver.

Systemet som indeholder et meget simplet kassesystem, skal kunne tilgås
fra nogle få kunder, som lokalt har en bonprinter installeret.

Er det muligt at sende en udskrift(bon) fra serveren til en lokal
printer ved brug af php? Jeg ved der findes en php extension der hedder
php_printer.dll, som kan udskrive fra PHP til en printer på serveren,
men findes der en workaround så man kan udskrive til en printer på en
klient maskine?

/Brian

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-11-07 14:59

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
> php_printer.dll, som kan udskrive fra PHP til en printer på serveren,
> men findes der en workaround så man kan udskrive til en printer på en

Hvis printeren er direkte på kundens pc - nej. Så vil den bedste løsning
være at generere en PDF til klienten (f.eks. via fpdf) eller lign.

Hvis printeren er på nettet (altså f.eks. en netværksprinter der kan
tilgåes UDENFOR det lokale netværk) - så burde det kunne lade sig gøre.
Dette kan gøres via f.eks. lpr :)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 22-11-07 15:42

Johan Holst Nielsen skrev:

> [...]
>
> Hvis printeren er på nettet (altså f.eks. en netværksprinter der kan
> tilgåes UDENFOR det lokale netværk) - så burde det kunne lade sig gøre.

Tak for svaret. Jeg ved ikke om du kan svare på dette, men jeg lige
installeret php_printer.dll på min lokale maskine og testet følgende:
<?php var_dump(printer_list(PRINTER_ENUM_LOCAL|PRINTER_ENUM_SHARED)); ?>

Som ifølge dokumentationen vise installerede printere. Det eneste jeg
får frem er:

array(0) {}

- jeg har godt nok ikke nogen lokale printere installeret, men en masse
netværksprintere.

Nogen forklaring på dette?

/BB

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-11-07 20:22

Brian Bendtsen wrote:

> Tak for svaret. Jeg ved ikke om du kan svare på dette, men jeg lige
> installeret php_printer.dll på min lokale maskine og testet følgende:
> <?php var_dump(printer_list(PRINTER_ENUM_LOCAL|PRINTER_ENUM_SHARED)); ?>

Prøvet:
PRINTER_ENUM_NETWORK

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 23-11-07 09:09

Johan Holst Nielsen skrev:
> Prøvet:
> PRINTER_ENUM_NETWORK

Det gav samme resultat

/Brian

Fra : Martin

Dato : 23-11-07 17:53

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
> php_printer.dll, som kan udskrive fra PHP til en printer på serveren,
> men findes der en workaround så man kan udskrive til en printer på en

Hvilken version af windows?
Som jeg ser det, så virker det ikk på XP eller Vista men kun på
Windows 9.x, ME, NT4 and 2000
Så måske det kunne grunden til det ikk virker?

Hvad med nedenstående kunne det være en mulighed - at bruge klinten til
selv at stå for printningen?

<?php
$tekst = 'Hej med dig';
?>

<?php echo $tekst; ?>

Fra : Martin

Dato : 23-11-07 18:02

Martin wrote:

> Hvilken version af windows?
> Som jeg ser det, så virker det ikk på XP eller Vista men kun på
> Windows 9.x, ME, NT4 and 2000
> Så måske det kunne grunden til det ikk virker?

<http://de.php.net/manual/en/ref.printer.php#40705>
Denne har du læst ikk?

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 27-11-07 08:58

Martin skrev:
> <http://de.php.net/manual/en/ref.printer.php#40705>
> Denne har du læst ikk?
Jeg kigger på det, indtil videre skal du have tak for din hjælp

/BB