Hente brugernavn fra klient PC
Fra : Søren Bay

Dato : 14-11-07 13:57

Hejsa

Kan man hente et Windows brugernavn fra klient-PC'en?

Det er til en intranetside, hvor jeg gerne ville bruge brugernavnet til
visse specifikke visninger. Det er altså ikke nødvendigt for brugeren at
logge på, og det skulle helst forblive sådan!

//Søren

Fra : Dan Storm

Dato : 14-11-07 15:32

Søren Bay skrev:
> [...]
> visse specifikke visninger. Det er altså ikke nødvendigt for brugeren at
> logge på, og det skulle helst forblive sådan!

Hvorfor spørge om clientside funktioner i en serverside gruppe?

Anyways, det er ikke muligt - det ville være en potentielt
sikkerhedsrisiko. Din eneste mulighed vil være at bruge ActiveX og så
skal du være opmærksom på det kun lader sig give i IE.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Søren Bay

Dato : 14-11-07 15:37

Dan Storm skrev:

> Hvorfor spørge om clientside funktioner i en serverside gruppe?

Fordi jeg skal bruge det til at generere noget kode på serveren

> Anyways, det er ikke muligt - det ville være en potentielt
> sikkerhedsrisiko. Din eneste mulighed vil være at bruge ActiveX og så
> skal du være opmærksom på det kun lader sig give i IE.

Hmmmm, tror hellere jeg må lade være så, desværre.

//Søren

Fra : Birger

Dato : 14-11-07 16:37

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi jeg skal bruge det til at generere noget kode på serveren

> Hmmmm, tror hellere jeg må lade være så, desværre.
>
> //Søren

Hvis det er intranet, kan du vel bruge IP?

Birger

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-11-07 18:48

On Wed, 14 Nov 2007 13:57:06 +0100, Søren Bay <bay@cool.dk> wrote:

>Det er til en intranetside, hvor jeg gerne ville bruge brugernavnet til
>visse specifikke visninger. Det er altså ikke nødvendigt for brugeren at
>logge på, og det skulle helst forblive sådan!

Logger brugeren på et NT-system i første omgang?

I så fald kan du lave en NTLM-authentication og finde brugerdata den
vej igennem. Søg evt. efter PHP NTLM på Google.

Jeg fandt fx følgende:
http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/630826.html
http://www.iau5.com/ntlm.php.txt
Sidstnævnte indeholder nok den relevante kode, men tjek lige
kommentarerne omkring de sikkerhedsmæssige detaljer.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Mr J..

Dato : 15-11-07 15:20

> Kan man hente et Windows brugernavn fra klient-PC'en?

$bruger = explode('\\',$_SERVER["LOGON_USER"]); //Finder brugernavn

echo $bruger[1];

Kan du bruge det?

Mvh
Morten

Fra : Dan Storm

Dato : 15-11-07 15:35

> $bruger = explode('\\',$_SERVER["LOGON_USER"]); //Finder brugernavn
>
> echo $bruger[1];
>

> Kan du bruge det?

Det kan du kun bruge hvis NTLM Authentication understøttes af
webserveren og så vidt jeg ved er det kun MS servere der understøtter dette.

Trediepartsmodul til apache: <url:
http://search.cpan.org/~speeves/Apache2-AuthenNTLM-0.02/AuthenNTLM.pm>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Mr J..

Dato : 16-11-07 09:00

> Det kan du kun bruge hvis NTLM Authentication understøttes af
> webserveren og så vidt jeg ved er det kun MS servere der understøtter
> [...]

Tjaa så kan man jo bare få ordenlige web servere :D

Mvh
Morten

Fra : Dan Storm

Dato : 16-11-07 09:22

Mr J.. skrev:

> Tjaa så kan man jo bare få ordenlige web servere :D

Blasfemi, er hvad jeg vil kalde din kommentar...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Mr J..

Dato : 16-11-07 09:39

> Blasfemi, er hvad jeg vil kalde din kommentar...

nå nå...