Afrunde tal
Fra : Dude

Dato : 07-11-07 23:42

Nogen der lige kender en nem funktion som afrunder (op eller ned alt
efter decimalerne)

Altså 1.44465 bliver til 1
og 1.6457 bliver til 2

Mvh
John

Fra : Holst

Dato : 07-11-07 23:46

Dude wrote:

> Nogen der lige kender en nem funktion som afrunder (op eller ned alt
> efter decimalerne)
>
> Altså 1.44465 bliver til 1
> og 1.6457 bliver til 2

Et gæt: round()

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-11-07 06:54

> Nogen der lige kender en nem funktion som afrunder (op eller ned alt efter
> decimalerne)
>
> Altså 1.44465 bliver til 1
> og 1.6457 bliver til 2

Runde af:
round(1.44465);

Runde ned:
floor(1.44465)

Runde op:
ceil(1.44465)

Fra : ShutEye

Dato : 08-11-07 10:12

> Nogen der lige kender en nem funktion som afrunder (op eller ned alt efter
> decimalerne)
>
> Altså 1.44465 bliver til 1
> og 1.6457 bliver til 2

http://dk.php.net/manual/en/function.round.php
RTFM :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-07 11:33

ShutEye skrev:

> RTFM :)

Før man reader den fucking manual, skal man jo lige vide at det
er "round" man skal reade om, ikke?

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 08-11-07 11:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Før man reader den fucking manual, skal man jo lige vide at det
> er "round" man skal reade om, ikke?

Nu burde de fleste danskere i folkeskolen have lært teknikker, der burde
sætte dem i stand til at gebærde sig rundt i en manual og forhåbentlig
finde den funktion, de søger.

Fra : ShutEye

Dato : 08-11-07 13:09

Sure løg :)

> Nu burde de fleste danskere i folkeskolen have lært teknikker, der burde
> sætte dem i stand til at gebærde sig rundt i en manual og forhåbentlig
> finde den funktion, de søger.

Nemlig.
Og php.net er ikke så svært at finde rundt på.

Fra : Dude

Dato : 20-11-07 00:19

Holst wrote:

> Nu burde de fleste danskere i folkeskolen have lært teknikker, der burde
> sætte dem i stand til at gebærde sig rundt i en manual og forhåbentlig
> finde den funktion, de søger.

John:
Wow, - det er ok, og jeg skal nok overleve - men jeg må indrømme at jeg
er en kende overrasket over graden af arrogance i diverse svar på min tråd.

Jeg er ikke programmør, - jeg er musiker, og forsøger at lære så meget
jeg kan ved at prøve mig frem, og det går efterhånden ganske udemærket.

Jeg bruger php.net flittigt, - men mit største problem er at sproget
ikke er naturligt for mig. Så jeg kan ofte ikke bare søge efter noget,
som evt kunne give mig et svar. Simpelthen fordi jeg ikke kender php og
programmering godt nok, og fordi jeg ikke kender manualen godt nok.

Jeg kunne personligt aldrig drømme om at kalde en person doven eller
ignorant, fordi han spørger mig om en bidominant i en frygisk skala er
forskellig fra bidominant i en lydisk skala.
Heller ikke selvom spørgsmålet opstår i en musikteoretisk gruppe.
Jeg kan hurtigt fortælle ham at han skal kigge efter kirketonearterne,
og at han kan søge efter funktions-harmonik.
Men hvis han ikke ved hvad en frygisk skala er, - så vil det ikke falde
ham naturligt at søge nogen som helst steder.

Måske er det bare for sjov, så der ikke ligger så meget i det, når I
skriver som I skriver. - men for sådan en som mig, som kæmper for at
lære, - giver det irritation.

Jeg fik svar, og kan nu sagtens se hvor og hvordan jeg skulle have søgt,
- men det var ikke naturligt for mig da jeg startede tråden.

Anywho, - håber ikke dette opstød betyder at jeg hermed er afskåret for
svar, for al fremtid.

mange venlige hilsener
fra
John

Fra : Dan Storm

Dato : 20-11-07 10:11

Dude skrev:
> John:
> Wow, - det er ok, og jeg skal nok overleve - men jeg må indrømme at jeg
> er en kende overrasket over graden af arrogance i diverse svar på min tråd.

Arrogancen kommer af alt for mange indlæg fra brugere som forventer at
brugerne i nyhedsgrupperne udfører gratis arbejde.

Ovenstående skal forstås sådan at de fleste her udøver hjælp til
selvhjælp. Man lærer intet af at lade andre gøre ens arbejde.

> [...]
> Men hvis han ikke ved hvad en frygisk skala er, - så vil det ikke falde
> ham naturligt at søge nogen som helst steder.

Jeg synes det er en utrolig dårlig sammenligning. Hvis du intet vidste
om biler, kørte forbi et værksted, ville du ikke møde en mekaniker der
bare siger til dig at "du skal bruge en benzintryksregulator med dobbelt
membran og montere den på returslangen". Den melding ville du til
gengæld få, hvis du selv ville montere reservedelen - og her er det helt
okay at forvente du i forvejen har kendskab til reperation af biler.

Ligeledes er det helt okay af os at forvente at du har bare den mindste
smule forstand på scripting af PHP når du nu spørger om det.

> Måske er det bare for sjov, så der ikke ligger så meget i det, når I
> skriver som I skriver. - men for sådan en som mig, som kæmper for at
> lære, - giver det irritation.

Ligeledes gør det os irriterede at du irriterer dig over at vi forventer
du sætter dig ind i noget du gerne vil lære.

> [...]
> - men det var ikke naturligt for mig da jeg startede tråden.
>
> Anywho, - håber ikke dette opstød betyder at jeg hermed er afskåret for

Absolut ikke. Du kan med fordel inddrage din egen beskrivelse af hvad du
selv har gjort, for at få det du laver til at virke, når du opretter en
ny tråd.

Ikke alene hjælper det os til at fejlsøge hurtigere, men det giver også
større respons når vi kan se at du ikke bare forventer gratis arbejdskraft.

> mange venlige hilsener
> fra
> John

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dude

Dato : 20-11-07 14:34

Dan Storm wrote:

> [...]
> gengæld få, hvis du selv ville montere reservedelen - og her er det helt
> okay at forvente du i forvejen har kendskab til reperation af biler.

Hvis jeg dukker op på et værksted, som tjener penge på at gøre noget som
jeg har tænkt mig at gøre selv. Ja.

Dan skrev:
> Ligeledes er det helt okay af os at forvente at du har bare den mindste
> smule forstand på scripting af PHP når du nu spørger om det.

John:
Hvorfor det??
"I" (som jo i virkeligheden også er folk som mig selv) bør vel ikke
sammenlignes med et værksted, som ellers skal tjene penge at på reparere
php?
Dette er vel en brugergruppe, hvor vi alle er her for at hjælpe
hinanden, - og blive hjulpet.

Dan skrev:

> Ligeledes gør det os irriterede at du irriterer dig over at vi forventer
> du sætter dig ind i noget du gerne vil lære.

John:
Jeg er ikke irriteret over at i er irriteret over at I forventer at jeg
sætter mig ind i noget jeg gerne vil lære. Jeg var irriteret over tonen.
Selvfølgelig skal jeg selv gøre en indsats.
Jeres svar gik ud fra at jeg intet selv havde gjort. Det anser jeg for
arrogant.
Jeg er her for at lære, og jeg gør hvad jeg kan. Jeg forventer ikke at
andre gør mit arbejde.
Men terminologien er ikke naturlig for mig, - og derfor er det ikke helt
så nemt for mig at finde løsninger og funktioner, som det er for nogle
af I andre.

Dan skrev:
> Absolut ikke. Du kan med fordel inddrage din egen beskrivelse af hvad du
> selv har gjort, for at få det du laver til at virke, når du opretter en
> ny tråd.

John:
Det er et godt råd.

> Ikke alene hjælper det os til at fejlsøge hurtigere, men det giver også
> større respons når vi kan se at du ikke bare forventer gratis arbejdskraft.

John
Jeg kunne ikke drømme om at forvente gratis arbejdskraft.
Jeg er her for at lære, og ved at største delen herinde er her for det
samme.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-11-07 15:13

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev Tue, 20 Nov 2007 10:10:52
+0100

>Ligeledes er det helt okay af os at forvente at du har bare den mindste
>smule forstand på scripting af PHP når du nu spørger om det.

Hvordan er det så lige man overhovedet får begyndt.?

>Ligeledes gør det os irriterede at du irriterer dig over at vi forventer
>du sætter dig ind i noget du gerne vil lære.

Nu synes jeg ærlig talt du bruger vi-formen lidt vel rigeligt, det synes
jeg faktisk er ret irriterende.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : ShutEye

Dato : 20-11-07 15:28

> Hvordan er det så lige man overhovedet får begyndt.?

http://clusty.com/search?input-form=clusty-simple&v%3Asources=webplus&query=php+tutorial
Hold nu op!
Man kan ikke brase ind i en NG om et specifikt emne og spørge uden at vide
NOGET!
Så skal andre jo gøre alt fodarbejdet for dig!
Det er måske sjovt nok de første 87 gange ...

Jeg er enig med ham, så VI er fint :)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-11-07 16:10

"ShutEye" <no@no.no> skrev Tue, 20 Nov 2007 15:28:27 +0100

>Man kan ikke brase ind i en NG om et specifikt emne og spørge uden at vide
>NOGET!

Selvfølgelig kan man ikke det, men det var jo heller ikke det der skete.

Jeg er naturligvis enig i, at man selv skal prøve sig frem og at man
selv skal gøre noget fodarbejde. Men i den her tråd er det emne efter
min mening blevet trukket alt for skarpt op.

For, som andre allerede har nævnt, så skal man jo dog vide hvad man skal
lede efter, før man kan bruge den iøvrigt særdeles glimrende manual.

Og det kan altså ske for enhver, at man går i stå på, hvad du måske
opfatter som et simpelt spørgsmål, og så beder man naturligvis om hjælp.
Og i det her tilfælde kunne hjælpen gives blot ved at skrive een enkelt
sætning.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : ShutEye

Dato : 20-11-07 16:25

> Selvfølgelig kan man ikke det, men det var jo heller ikke det der skete.

Den videre diskussion gik på det emne.
Jeg henviste i mit første svar til manualen med et direkte link til round(),
og skrev RTFM :)
Det er da hjælp og et hint.

> Jeg er naturligvis enig i, at man selv skal prøve sig frem og at man
> selv skal gøre noget fodarbejde. Men i den her tråd er det emne efter
> min mening blevet trukket alt for skarpt op.

Kun af visse af jer der bliver lidt hurtigt fornærmede.

> For, som andre allerede har nævnt, så skal man jo dog vide hvad man skal
> lede efter, før man kan bruge den iøvrigt særdeles glimrende manual.

BRUG manualen inden du spørger her.
OP har tydeligvis ikke gjort et ret godt forarbejde, han kunne bare ha'
klikket igennem de matmatiske funktioner.
(Husk at jeg svarede alligevel!)

> [...]
> opfatter som et simpelt spørgsmål, og så beder man naturligvis om hjælp.
> Og i det her tilfælde kunne hjælpen gives blot ved at skrive een enkelt

Som jeg gjorde!
Citat mig selv:
http://dk.php.net/manual/en/function.round.php

Så tag nu og forhold dig til at OP rent faktisk FIK hjælp, i stedet for at
hænge dig i vores (ja vi er flere :) brok over mangel på fodarbejde.

Fra : Dan Storm

Dato : 20-11-07 20:54

Arne Feldborg skrev:

> Hvordan er det så lige man overhovedet får begyndt.?

Tjaeh, jeg startede med søgemaskinerne i sin tid. Men det er
selvfølgelig nemmere at besøge nyhedsgrupperne og få folk til at lære
fra sig.

Læs mit svar til Holst.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Holst

Dato : 20-11-07 15:23

Dan Storm wrote:

> Arrogancen kommer af alt for mange indlæg fra brugere som forventer at
> brugerne i nyhedsgrupperne udfører gratis arbejde.

Så kan man jo bare lade være med at besvare spørgsmålet og holde sig
borte fra tråden.

Der er måske andre brugere i gruppe, som ikke har noget imod at hjælpe
med sådanne spørgsmål.

Jeg går ud fra, at du med "os" og "vi" i dit indlæg mener "mig" og "jeg".

Fra : Dan Storm

Dato : 20-11-07 20:49

Holst skrev:

> Så kan man jo bare lade være med at besvare spørgsmålet og holde sig
> borte fra tråden.

Nu svarede jeg heller ikke OP'er, men til gengæld besvarede jeg Bertels
kommentar.

> Der er måske andre brugere i gruppe, som ikke har noget imod at hjælpe
> med sådanne spørgsmål.

Hvilket så sandeligt også er bevist.

> Jeg går ud fra, at du med "os" og "vi" i dit indlæg mener "mig" og "jeg".

Absolut ikke. At du så udleder fra min generalisering at med vi mener
jeg "hver og en" istedet for "nogle af de mennesker som færdes i denne
gruppe" er jo så et fortolkningsspørgsmål. Det er imo nemmere at skrive
"vi" end "nogle af de mennesker som færdes i denne gruppe".

Men ovenstående er jo min egen holdning - du har din, hvilken er
forskellig fra min, og det er helt okay med mig.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-11-07 21:45

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev Tue, 20 Nov 2007 20:49:23
+0100

>jeg "hver og en" istedet for "nogle af de mennesker som færdes i denne
>gruppe" er jo så et fortolkningsspørgsmål. Det er imo nemmere at skrive
>"vi" end "nogle af de mennesker som færdes i denne gruppe".

Nå så det er *nemmere* synes du.

Er du mon klar over, i hvor høj grad du skyder dig selv i foden med den
bemærkning.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : ShutEye

Dato : 20-11-07 22:04

> Nå så det er *nemmere* synes du.
>
> Er du mon klar over, i hvor høj grad du skyder dig selv i foden med den
> bemærkning.

Hahaha lol :)
Du VIL bare være muggen hva'!

Fra : Dan Storm

Dato : 20-11-07 23:24

Arne Feldborg skrev:
> [...]
> +0100

> Nå så det er *nemmere* synes du.
>
> Er du mon klar over, i hvor høj grad du skyder dig selv i foden med den

Hvis du vitterligt mener at ovenstående bemærkning kan sammenlignes med
det at generalisere kontra det at være doven og ikke gide at undersøge
tingene før man spørger, kaster jeg hermed håndklædet i ringen - ak og
ve, der fik jeg godt nok glattet nakkehårene...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : ShutEye

Dato : 21-11-07 12:36

> [...]
> tingene før man spørger, kaster jeg hermed håndklædet i ringen - ak og ve,
> der fik jeg godt nok glattet nakkehårene...

Ja så kan du lære det! :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-11-07 14:48

On Tue, 20 Nov 2007 10:10:52 +0100, Dan Storm
<shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote:

>Arrogancen kommer af alt for mange indlæg fra brugere som forventer at
>brugerne i nyhedsgrupperne udfører gratis arbejde.

Arrogance er ikke eksklusivt :)

>Ligeledes gør det os irriterede at du irriterer dig over at vi forventer
>du sætter dig ind i noget du gerne vil lære.

Ro på "os"-formen. Hvis du er irriteret, er der jo ingen grund til at
kommentere. Ellers bliver "vi" bare trætte af "jer", som hælder
irritabel galde ud.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : ShutEye

Dato : 21-11-07 14:56

> Arrogance er ikke eksklusivt :)

Næh det høres.

> Ro på "os"-formen. Hvis du er irriteret, er der jo ingen grund til at
> kommentere. Ellers bliver "vi" bare trætte af "jer", som hælder
> irritabel galde ud.

Vi er egentligt ligeglad for vi gav gode svar fra starten.
Så kan i der er mugne over resten af tråden rende og hoppe :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-11-07 17:12

On Wed, 21 Nov 2007 14:55:36 +0100, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Vi er egentligt ligeglad for vi gav gode svar fra starten.
>Så kan i der er mugne over resten af tråden rende og hoppe :)

Og det er din ligeglad-hed, der gør, at du nu har skrevet en god
håndfuld mails? :)

Min pointe var, at irritation sjældent tjener noget formål at poste.

Men nok om det.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : ShutEye

Dato : 21-11-07 19:28

> Og det er din ligeglad-hed, der gør, at du nu har skrevet en god
> håndfuld mails? :)

Protesterer altid når jeg er i det humør, ligegyldigt hvor tåbeligt det kan
virke :)
Og så har jeg vist ikke skrevet en eneste MAIL om dette emne?

> Min pointe var, at irritation sjældent tjener noget formål at poste.

Jeg ser det nu mere som et forsøg på opdragelse.

> Men nok om det.

Enig :)

Fra : Dan Storm

Dato : 21-11-07 15:53

Peter Brodersen skrev:

> Arrogance er ikke eksklusivt :)

Absolut ikke.

> Ro på "os"-formen. Hvis du er irriteret, er der jo ingen grund til at
> kommentere. Ellers bliver "vi" bare trætte af "jer", som hælder
> irritabel galde ud.

Med "os" mener jeg heller ikke alle. Med "os" mener jeg den gruppe af
mennesker som bliver irriterede over emnets omdrejningspunkt samt mig.
Ellers ville jeg naturligt nok skrive "dem". Men det er da beklageligt
hvis nogen føler sig stødt af "os"-formen, da dette blot var en
generalisering af en gruppe mennesker og ikke alle i nyhedsgruppen.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : ShutEye

Dato : 21-11-07 14:54

> Wow, - det er ok, og jeg skal nok overleve - men jeg må indrømme at jeg er
> en kende overrasket over graden af arrogance i diverse svar på min tråd.

De første 3 svar i denne tråd var alle brugbare.

Fra : Dan Storm

Dato : 08-11-07 13:15

Bertel Lund Hansen skrev:

> Før man reader den fucking manual, skal man jo lige vide at det
> er "round" man skal reade om, ikke?

Jeg forventer da et hvis niveau af teknisk engelsk fra en bruger som
scripter et hvilket som helst sprog. Det er ikke for meget forlangt af
brugeren at gide at slå op i manualen inden brugeren spørger. Ellers vil
en simpel google søgning på 'php round number' give en hel side med
afrunding af tal fra PHP manualen.

Uanset trådstarters motivation for spørgsmålet, forekommer det mig dovent...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-11-07 16:56

> Ellers vil en simpel google søgning på 'php round number' give en hel side
> med afrunding af tal fra PHP manualen.

Jeg havde nok søgt på noget med "int", da det var det, jeg kendte fra
ASP/VBscript, da jeg skulle lære php.
Jeg ved så ikke, hvad det havde givet af resultater.

Til gengæld finder jeg ud af en del ved bare at gå ind i den relevante
nyhedsgruppe via google og søge dér. Så er jeg også sikker på at få danske
søgeresultater og kan søge på noget med "afrunding af tal".

Det giver dette:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside.php/search?hl=da&group=dk.edb.internet.webdesign.serverside.php&q=afrunde+tal&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

....og fører mig frem til denne tråd fra 2002:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside.php/browse_thread/thread/d7a68bb4acc867ae/6757bab29be4d407?hl=da&lnk=gst&q=afrunde+tal#6757bab29be4d407

Fra : Dan Storm

Dato : 09-11-07 08:22

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg havde nok søgt på noget med "int", da det var det, jeg kendte fra
> ASP/VBscript, da jeg skulle lære php.
> Jeg ved så ikke, hvad det havde givet af resultater.

Om du havde skrevet int eller number havde resultaterne stort set været
de samme.

> [...]
>

> ...og fører mig frem til denne tråd fra 2002:

Hvilket bare understreger min pointe; trådstarter har bare været for
doven...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : ShutEye

Dato : 09-11-07 09:56

<klip>
> Hvilket bare understreger min pointe; trådstarter har bare været for
> doven...

Jeg vælger normalt at lade tvivlen komme til gode; de kan simpelthen ikke
ha' VIDST at der var en manual ... :)

Fra : Martin

Dato : 19-11-07 19:55

Dan Storm wrote:

> [...]
> brugeren at gide at slå op i manualen inden brugeren spørger. Ellers vil
> en simpel google søgning på 'php round number' give en hel side med

Hørt!

Google er hurtigere end nyhedsgrupper - og manualen er nok et
stedimellem nyhedsgrupper og google :)

> Uanset trådstarters motivation for spørgsmålet, forekommer det mig
> dovent...

Agree!