står i en bus
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 20-01-08 20:55

Hej ..

Min søn spurgte forleden:

- hvad sker, hvis man står i en bus, som kører med f.eks. 60 km/t - hopper
.... hvor lander man?

- hvad sker, hvis man istedet for står på taget af bussen?

Ja, jeg kan jo nok gætte forskellen - men hvad er forklaringen?

... og hvad nu hvis bussen kører i medvind - med akkurat vindens hastighed -
vil det give nogen forskel?

/Dennis

Fra : Max

Dato : 20-01-08 21:00

Hej Dennis

> Ja, jeg kan jo nok gætte forskellen - men hvad er forklaringen?

Vindmodstand.

--
Mvh Max

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 20-01-08 21:35

> Hej Dennis

> Vindmodstand.
>
> Hvad nu hvis bussen kører i medvind - med vindens hastighed ?

//Dennis

Fra : Max

Dato : 20-01-08 21:51

Hej Dennis

Ingen vindmodstand.

--
Mvh Max

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-01-08 13:16

On 20 Jan., 20:55, "Dennis Nielsen" <Bjerreve...@privat.dk> wrote:
> Hej ..
>
> Min søn spurgte forleden:
>
> - hvad sker, hvis man står i en bus, som kører med f.eks. 60 km/t - hopper
> ... hvor lander man?

Du og bussen bevæger jer begge to med 60 km/t i forhold til vejen. Og
det bliver du ved med selv om hopper. De du og bussen hele tiden
bevæger sig med samme hastighed, lander du derfor samme sted hvor du
hoppede op fra.

> - hvad sker, hvis man istedet for står på taget af bussen?

Så vil vindmodstanden sænke din hastighed i forhold til vejen under
hoppet og du vil derfor lande lidt længere tilbage på taget.

I bussen er der ingen vindmodstand da al luften i bussen også bevæger
sig med 60 km/t.

> .. og hvad nu hvis bussen kører i medvind - med akkurat vindens hastighed -
> vil det give nogen forskel?

I så fald vil du også hvis du står på taget og hopper lande hvor du
hoppede op fra, da der nu heller ikke er nogen vindmodstand oppe på
taget.

Men lad være med at efterprøve det i praksis

J.O.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-08 21:39

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev
> - hvad sker, hvis man står i en bus, som kører med f.eks. 60 km/t - hopper
> ... hvor lander man?

På benene.

> - hvad sker, hvis man istedet for står på taget af bussen?

Så lander man i en politibil.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-01-08 13:46

On 20 Jan., 21:39, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> "Dennis Nielsen" <Bjerreve...@privat.dk> skrev

> På benene.

> Så lander man i en politibil.
>
> --
>            M.V.H
> Preben Riis Sørensen
>  pre...@esenet.dk

Det er "interessant" at følge dine indlæg her på dk.videnskab. Du har
altid en kommentar ogås selv om du intet aner om emnet og dit indlæg
derfor kun indeholder gætterier eller morsomheder.
Du må være ret sikker på at mange værdsætter dine bidrag.

J.O.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-08 21:51

<jenspolsen@hotmail.com> skrev

[...]

Nej, hvor synd for dig.

Det er nok et udtryk for kedsomhed. Du er velkommen til at putte mig i dit
filter, der er ikke læsetvang.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-08 02:38

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

derfor kun indeholder gætterier eller morsomheder.
Du må være ret sikker på at mange værdsætter dine bidrag.

BW: Morsomheder gør ikke stor skade selvom de er svipsere der kun morer
afsenderen

LAd os tage det realistiske case at autonome har smadret for og bagrude på
en HT-bus og du+chafør kører på i den på motorvej maximalt hurtigt og du
hopper hvad ville være op og ned.30 cm hvis stilstand?

Kan turbulensen ind i bussen blive så ujævn så du ikke lander på benene,
når du fra en meter bag chaførsædet blæses midtvejs bagud?
Kun indere rejser på taget.

Bussen blir en vindtunnel, måske sæders ryglæn giver ujævn turbulens så du
falder hvis ikke du griber for med armene.

Hvor hurtigt kan man køre uden forrude - vil 100 km/h genere ansigt og især
øjne helt vildt, så du ikke kan se

Piloter med flere hundrede km/h ses med udtværede hudfolder i ansigtet, - er
det når ingen forrude?

Hvorfor leges ikke med så enkel en vindtunnel som vinduesløs bus i fart -
tivolisering er sjov.

Hvilket sjov ville du lave?

Centrifuger der gir mange g er dyre, men bus er billig øde vej udenfor
bonbon-land

I Nationalmuseet i London prøvede jeg pilottestudstyr - det var sjovt,
selvom man havde sikkerhedssele på.

At være i orkan og skulle undgå at falde tror jeg er sjovere.end
bjergbestigning og mindre farligt og langt billigere.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-01-08 10:46

On Sun, 20 Jan 2008 12:45:36 -0800 (PST), jenspolsen@hotmail.com
wrote:

> [...]
>derfor kun indeholder gætterier eller morsomheder.
>Du må være ret sikker på at mange værdsætter dine bidrag.

Jeg synes det er forfriskende, og altid godt med lidt humor, det
bør der være plads til, alvor er der nok af
mvh Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-08 14:40

Ebbe Hansen skrev:

> Jeg synes det er forfriskende, og altid godt med lidt humor, det
> bør der være plads til, alvor er der nok af

Det er vi enige om ... men hvad har det med Preben Riis Sørensens
indlæg at gøre?

--
Bertel

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-01-08 16:03

On Mon, 21 Jan 2008 14:39:51 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Det er vi enige om ... men hvad har det med Preben Riis Sørensens
>indlæg at gøre?

Han er en af de få som er i besidelse af humor, og det er vi
nogle som nyder
mvh Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-08 18:34

Ebbe Hansen skrev:

> Han er en af de få som er i besidelse af humor, og det er vi
> nogle som nyder

Er i naboer?

--
Bertel

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-01-08 20:33

On Mon, 21 Jan 2008 18:33:54 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Er i naboer?

Her i gruppen er vi vel alle tæt på hinanden
nogle måske for tæt.
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 21-01-08 20:38

Hej Bertel

> Er i naboer?

Selv om vi er næsten naboer, så syntes jeg nu ikke du har
megen humor Bertel :)

--
Mvh Max

Fra : alexbo

Dato : 21-01-08 21:42

"Max" skrev

> Selv om vi er næsten naboer, så syntes jeg nu ikke du har
> megen humor Bertel :)

Vi kan ikke alle have megen humor, så var det ikke megen,
vi er en del der må have småt med humor, for at det videnskabeligt kan
hænge sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Max

Dato : 21-01-08 22:30

Hej Alex

> vi er en del der må have småt med humor, for at det videnskabeligt
> kan hænge sammen.

Der skal ikke meget videnskab til at se at man også kan være
blottet for humor.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-08 18:56

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev >

> Det er vi enige om ... men hvad har det med Preben Riis Sørensens
> indlæg at gøre?

Her var så denne dags opfriskende kommentar

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : PeterBP

Dato : 21-01-08 16:33

Dennis Nielsen <Bjerrevej19@privat.dk> wrote:

> Hej ..
>
> Min søn spurgte forleden:
>
> - hvad sker, hvis man står i en bus, som kører med f.eks. 60 km/t - hopper
> ... hvor lander man?

Samme sted, pga. Inerti - "træghed".

Det er det samme som den der engang spurgte om hvis du mens du står i et
fly der flyver med 1100 km/t, og du hopper inden i kabinen, så vil
splatte ud mod bagvæggen i flyet.:D

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Martin Kragelund

Dato : 21-01-08 16:46

PeterBP wrote:

> Samme sted, pga. Inerti - "træghed".

tja, det er vil nærmere fordi der ingen kraftpåvirkning er (da vi ser
bort fra vindmodstanden) og uden kraftpåvirkning ingen acceleration =>
konstant hastighed, nemlig den samme som bussen?

> Det er det samme som den der engang spurgte om hvis du mens du står i et
> fly der flyver med 1100 km/t, og du hopper inden i kabinen, så vil
> splatte ud mod bagvæggen i flyet.:D

Det ville i hvert fald være ubehageligt at flyve så :D

/Krage

Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-08 21:25

"Martin Kragelund" <mkr@es.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hastighed, nemlig den samme som bussen?

> Det ville i hvert fald være ubehageligt at flyve så :D

Men hvad hvis e forvindue og et bagvindue smadres i et stort passagerfly?

Vil gennemtrækken ved max fart vælte nogen

Fra : PeterBP

Dato : 23-01-08 04:09

Martin Kragelund <mkr@es.aau.dk> wrote:

> tja, det er vil nærmere fordi der ingen kraftpåvirkning er (da vi ser
> bort fra vindmodstanden) og uden kraftpåvirkning ingen acceleration =>
> konstant hastighed, nemlig den samme som bussen?

Præcis.

> Det ville i hvert fald være ubehageligt at flyve så :D

Ja, gymnaster formenes for fremtiden adgang til fly, da flyselskabernes
ansvarsforsikringspræmier er blevet fr høje :D