Mad i fad
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-01-08 17:21

Jeg trænger til nye input til min madlavning, og lige pt forestiller jeg mig
sådan et fad med hakket oksekød, nogle grøntsager (ikke for mange), evt.
pasta og noget revet ost hen over inden det kommes i ovnen. Nogle, der har
et forslag?

Andre forslag, der opfylder kravet om "i fad og ind i ovnen" uden at der
indgår fisk?

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-08 17:44

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> [...]
> pasta og noget revet ost hen over inden det kommes i ovnen. Nogle, der har

Den slags får vi tit her i huset. Det nemmeste er at lave en gang
kødsovs og koge noget pasta. Læg pastaen i bunden, kødsovsen over og
så godt med revet ost. Brug det som en "grundopskrift" og varier med
f.eks. peberfrugt, squash, gulerødder, aubergine, porre eller hvad du
nu har i køkkenet/køkkenhaven.

Sidst jeg lavede noget i den retning havde jeg en halv squash, en halv
aubergine, nogle kolde kartofler og en rest kødsovs. Jeg kom en lag
A38 i bunden af en stegeso, lagde skivet squash ovenpå sammen med lidt
salt. Så lidt kartofler i tern og lidt kødsovs. Dernæst aubergine, som
jeg lige havde stegt på panden først, lidt flere kartofler i tern og
til sidst resten af kødsovsen. Det fik vel en halv times tid i ovnen,
før der blev lagt ost ovenpå og låget blev fjernet fra stegesoen.

> Andre forslag, der opfylder kravet om "i fad og ind i ovnen" uden at der
> indgår fisk?

Brun et stykke kød af en art, kom godt med gulerødder, pastinakker,
selleri, kartofler, porrer, persillerødder og hvad du nu har ned i
stegesoen sammen med kødet og en ordentlig skvæt rødvin eller øl. Smid
i ovnen indtil kødet er mørt.

Pastitsio er en slags græsk lasagne, som også smager ret godt:
http://www.greek-travel.dk/mad/pastitsio.htm

Og så er der jo den traditionelle lasagne, mousakka og den slags.

Her i huset er vi også til koteletter i fad i forskellige variationer.
Brun koteletter og læg dem i et fad. Brun løg og champignoner og kom
over koteletterne sammen med en dåse hakkede tomater eller nogle
friske tomater i skiver. I ovnen en tyve minutters tid og så lidt ost
over. Spises med pasta eller ris. Man kan igen også bruge forårsløg,
peberfrugter eller hvad man nu lige har i køkkenet.

Eller min favorit, som kræver lidt mere tid: Skumgummikoteletter. Her
er et link: http://trinekc.dk/hovedretter.php#skumgummi

Kødsovsen kan også laves med kødsovs nederst og kartoffelmos øverst.
Det er også godt med ost ovenpå.

Mvh Trine

Fra : Lone

Dato : 20-01-08 17:48

Maria Frederiksen skrev:
> [...]
> et forslag?
>
> Andre forslag, der opfylder kravet om "i fad og ind i ovnen" uden at der

Hej Maria

Her kommer en opskrift jeg tog til mig en gang sidst i 70'erne!
Jeg synes faktisk stadig den holder o g den opfylder da flere af dine
kriterier:

Familiebøf

4 personer

500 g hakket oksekød
1 dl rasp
1 æggeblomme
2 tsk. salt
1 tsk. paprika
1 knsp. peber
250 g tomater
25 g smør
1 fed knust hvidløg
2 spsk. hakket persille

Raspen udblødes i vandet og kød, æg og krydderier røres i. Halvdelen af
farsen lægges i et ildfast fad.
Tomaterne skæres i skiver og lægges på farsen, hvorefter resten af
farsen lægges over.
Smørret røres med hvidløg og persille, og blandingen fordeles over
farsen. Det hele bages i ovnen i ca. 40 minutter ved 200?C og serveres
med løse ris eller kartoffelmos.

Hvis du laver variartoner over den må du endelig lade høre fra dig.

Lone

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-08 21:00

> [...]
> der har et forslag?
>
> Andre forslag, der opfylder kravet om "i fad og ind i ovnen" uden at der

Skivede kartofler, hakkede løg, krydderurter efter kødets art samt smag og
behag - kyllingelår, pølser, ribben af gris eller lam, hakket oksekød eller
andet lægges over.
Det dur også med en hel lammekølle.
Hvis der er udsigt til, at det bliver for brunt eller tørt, før kartoflerne
er møre, dækkes det med folie.

Kyllinge- eller kalkunlår i et fad, krydderier over.
I et andet fad lægges stykker af kartofler, porre og diverse rodfrugter som
selleri, rødbede, pastinak, persillerod - marinerede eller bare rystet i en
plasticpose med olie.

Porretærte på pastabund:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5516

Hilsen Inger

Fra : hallo.derude@gmail.c~

Dato : 21-01-08 04:13

On 20 Jan., 17:20, "Maria Frederiksen" wrote:
> ...revet ost hen over inden det kommes i ovnen. Nogle, der har
> et forslag?
>
> Andre forslag, der opfylder kravet om "i fad og ind i ovnen" uden at der
> indgår fisk?

Hej Maria

Det er ikke fordi jeg som sådan har et forslag, blot en tanke
herfra ... (og nej, det er ikke et forsøg på at starte en verbal krig
i dette fora )

Hvorfor er det lige at begrebet "jeg kan jo altid toppe med lidt revet
ost" har sneget sig ind i de danske køkkener ...
Der findes snart ikke en ret/madvare hvor osten ikke har sneget sig
ind - det være sig pølser, brød, chips m.v. - senest så jeg en færdig
ret fra Skagens Fiskehus (bliver solgt i Føtex) hvor der i
ingredienslisten stod "oste aroma".

Når man så yderligere tænker over at firmaer som Chr. Hansen, Danisco
og Århus Oliemølle/ÅrhusKarlshamm lever af at producere løsninger så
f.eks. revet ost ikke længere er ost, men "ost med fedt - for at det
nemmere flyder under opvarmning" ... [censur]

velbekomme

Henrik
"jeg vil hellere, jeg vil hellere have en .. bøf!"

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-08 22:04

>Hej Maria

>Det er ikke fordi jeg som sådan har et forslag, blot en tanke
>herfra ... (og nej, det er ikke et forsøg på at starte en verbal krig
>i dette fora )

Øv

>Hvorfor er det lige at begrebet "jeg kan jo altid toppe med lidt revet
>ost" har sneget sig ind i de danske køkkener ...

Jeg ved det ikke, men her i huset er revet ost på mad en sjældenhed. Det er
kun lasagne og pizza, der får en omgang, og ellers spiser vi maden ret
naturel - jeg kan faktisk godt lide at smage hvad jeg spiser og ikke bare
sådan en gang "gryderet i ovn med ost".

Min indgangsvinkel her er at jeg trænger til noget nyt, vel vidende at det
kun holder til jeg første gang får lavet "alt for mange grøntsager i
fedtforskrækket indpakning".

Mvh Maria

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-01-08 05:23

> Andre forslag, der opfylder kravet om "i fad og ind i ovnen" uden at der
> indgår fisk?

Til 2 personer:

200 gr pasta penne koges. En god spicy chorizo skæres i skiver og
steges let på panden. De varme penne og chorizo blandes med ½-1 løg
skåret i halve ringe, ca. 100 gr mascarpone samt ca. 100-150 gr.
Tallegio (eller Saint Albray - er lettere at få fat i). Blandes til
begge oste er semi-smeltede. Hældes i et ovnfast fad og bages i ovnen
i 10-15 minutter, eller indtil toppen bliver gylden og sprød.

mvh
Kim Jensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-01-08 17:39

Maria Frederiksen wrote:

> Andre forslag, der opfylder kravet om "i fad og ind i ovnen" uden at
> der indgår fisk?

hvad med en god gammeldags "fars i ovnen" ?
Lav en frikadellefars...
fyld lidt i bunden af en ildfast skål eller lign.
kom f.eks. let kogt blomkål i, nyt lag fars, frosne ærter og til sidst endnu
et lag fars...
herefter kan man hvis det ønskes lægges *tynde* tomatskiver oven på
farsen...

ind i ovnen en god times tid...

man kan passende servere kogte kartofler og hvid sovs hvor væden fra
ovnrettet er hældt i...

smager himmelsk, synes vi her i huset, selvom det er en billig/simpel ret..

Rasmus