Genbruge sko til 5 årig
Fra : Lars

Dato : 20-01-08 18:53

Hej Gruppe

Vi har arvet et par Ecco sko/støvler til vores datter på 5 år.
Skoene ser pæne ud, kan næsten ikke se de er brugt, og de er ikke slidte
indeni eller udenpå, ej heller sålen ser slidt ud.

Nu er spørgsmålet bare om det er fornuftigt af genbruge skoene til vores
datter, eller om man istedet bør købe et par nye sko ?
Er skoene "gået til", så de kun passer forgængeren ?
Skoene har været brugt af 1 eller 2 børn tidligere, og er brugt noget/en
del, men som sagt så ses det overhovedet ikke.

Mvh Lars

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-08 20:08

"Lars" <hovvej1[FJERN_DETTE]@mail.dk> writes:

> [...]
> datter, eller om man istedet bør købe et par nye sko ?
> Er skoene "gået til", så de kun passer forgængeren ?

Jeg er ellers ikke hysterisk med at arve ting og sager til børn,
faktisk synes jeg det er en fantastisk ide. Men sko vil jeg kun have
fra nye.

Det er så vigtigt, at ens sko passer til ens fødder og selvom man ikke
kan se det, så bliver sko lynhurtigt tilpasset fødderne og benene.
Specielt med et barn der vokser, er det vigtigt, at fødder og ben får
lov til at vokse som de skal og ikke skævt pga. andres skævheder.

På samme måde har jeg ingen problemer med at købe tøj i Bilka eller
Kvickly, men sko skal simpelthen bare være i orden, så man ikke
risikerer noget.

Måske skyldes min holdning, at mine egne led ikke helt virker og at
jeg vil gøre hvad som helst for at mine børn ikke skal få de samme
problemer.

Mvh Trine

Fra : Anders Majland

Dato : 21-01-08 14:14

> Men sko vil jeg kun have fra nye.
> Det er så vigtigt, at ens sko passer til ens fødder og selvom man ikke
> kan se det, så bliver sko lynhurtigt tilpasset fødderne

Er forsåvidt enig i at man ikke skal overtage brugte sko - Men hvis skoene
slet ikke bærer præg af brug er de sikkert fine nok. Skift evt sålerne til
et par nye. Men er der slet ikke synligt slid på mønsteret på bunden ?

Selvom du skulle vælge at kassere dem som dagligt fodtøj, kan de være rare
at have som reserve ... Selv vandtætte støvler bliver våde - hvis ikke andet
så når vandpytten viser sig for dyb

/A

Fra : MM

Dato : 22-01-08 19:11

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> "Lars" <hovvej1[FJERN_DETTE]@mail.dk> writes:
>
> På samme måde har jeg ingen problemer med at købe tøj i Bilka eller
> Kvickly, men sko skal simpelthen bare være i orden, så man ikke
> risikerer noget.

Nu har sko (vinterstøvler) til børn fra Bilka og Kvickly ofte klaret sig ret
godt i tests. I år var det Coops (altså Kvickly) vinterstøvle - jeg husker
ikke om den vandt, men den blev i al fald anbefalet.

Faktisk er min oplevelse af skobutikker skidt, for på de fleste er sålen
(yderste af bunden på skoen) fuldstændig hård og kan slet ikke bøjes og
derved følge foden.

Men uanset hvad er børn forskellige, så supermarkeds sko er måske bedst til
nogle, og dårlige til andre.

Fra : Marianne

Dato : 22-01-08 15:24

> [...]
> Skoene har været brugt af 1 eller 2 børn tidligere, og er brugt noget/en
> del, men som sagt så ses det overhovedet ikke.

Jeg ville overhovedet ikke betænke mig på at genbruge sko - og slet ikke
Ecco-sko. Hvor længe har børnene dem på ad gangen - 2 timer? 5 timer? Var
der tale om 8-10 timer, kunne jeg måske overveje, men - i hvert fald her i
huset - skiftes skoene hver 1-2 time (ude, inde, ude etc.)

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 22-01-08 15:27

Marianne wrote:

> [...]
> der tale om 8-10 timer, kunne jeg måske overveje, men - i hvert fald her i
> huset - skiftes skoene hver 1-2 time (ude, inde, ude etc.)

Mange børn render i de samme sko fra de afleveres i SFO kl. 7 og indtil
de bliver hentet kl. 17.

Fra : Marianne

Dato : 22-01-08 18:42

> Mange børn render i de samme sko fra de afleveres i SFO kl. 7 og indtil de
> bliver hentet kl. 17.

Jow - men en 5-årig går ikke i SFO.

Brugte sko fra et SFO-barn er vel aldrig aktuelt? De er slidte og ridsede -
godt og vel endda - allerede efter 1 uges tid.

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 22-01-08 19:08

Marianne wrote:

> Jow - men en 5-årig går ikke i SFO.
>
> Brugte sko fra et SFO-barn er vel aldrig aktuelt? De er slidte og ridsede -
> godt og vel endda - allerede efter 1 uges tid.

Havde lige overset de 5 år, men sommerhalvåret render børnehavebørn jo
lige så meget udenfor i børnehaven.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-01-08 20:03

> Havde lige overset de 5 år, men sommerhalvåret render børnehavebørn jo
> lige så meget udenfor i børnehaven.

Jeg er rimeligt sikker på, at det så ville være RET tydeligt at se på graden
af slitage, hvis det var tilfældet her.

Hilsen Inger (som også lod sko gå i arv som reservepar, hvis det virkede
ordentligt)

Fra : Lars

Dato : 22-01-08 18:49

> [...]
> der tale om 8-10 timer, kunne jeg måske overveje, men - i hvert fald her i
> huset - skiftes skoene hver 1-2 time (ude, inde, ude etc.)

Umiddelbart også vores mening, men ville lige høre om der var nogle som
havde en eller anden god forklaring på at det skulle være et problem.

Mvh Lars

Fra : Ivar

Dato : 22-01-08 19:26

Lars skrev:

> Skoene ser pæne ud, kan næsten ikke se de er brugt,

Selvfølgelig kan de genbruges. Hvis de ikke er helt udtrådte,
kan det ikke være et problem. Den skrøne med at sko ikke må
genbruges, er vist især holdt i live af skobutikker og skoproducenter.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html